Essentie gebouw
Markthal Rotterdam
De Markthal maakt van de Binnenrotte en de Meent een aantrekkelijke staat voor ondernemers om zich te vestigen. De helft van de bezoekers gaat ook naar de markt aan de Binnenrotte en de Meent is als winkelstraat opgebloeid. Met de Markthal kreeg dit deel van de stad een nieuwe bestemming: van ov-knooppunt naar verblijfsgebied waarvan Rotterdam ook de komende decennia zal profiteren.
De Markthal is een duurzame mix van wonen, winkelen, kunst en recreëren. Een boog van woningen – een mix van betaalbaar tot exclusief – overdekt een markt en klein winkelcentrum. Het plafond is bedekt met een 11.000 m2 groot kunstwerk van kunstenaarsduo Arno Coenen en Iris Roskam. Het gebouw is goed gevuld met restaurants en winkels, eenmaal binnen ervaar je als bezoeker vooral een enorme ruimte. In dit ontwerp pionierde MVRDV met duurzaamheid; het gebouw kreeg het label BREEAM Very Good en bevat vleermuisgrotten en goedkope parkeerplekken voor duurzame auto’s. De Markthal transformeerde het gebied rondom Blaak niet alleen fysiek; het gebouw bracht ook een toeristenstroom op gang en zorgde ervoor dat het een nieuwe en aantrekkelijke verblijfsplek werd.
Waarden
Waar voor je geld: 76% bezoeker doet uitgave, gemiddeld €17
De Markthal is bekroond als best gelukte retail-gebouw, ook omdat het de grenzen van de typologie oprekte. Het gebouw bewerkstelligde een economische facelift voor het hele gebied rondom station Blaak. De Markthal trekt ruim zeven jaar na opening nog altijd 8 miljoen bezoekers per jaar, waarvan 47 procent van buiten regio Rotterdam en uit buitenland. Van deze bezoekers doet 76 procent een uitgave van gemiddeld 17 euro.*
Identiteit: 8 miljoen bezoekers per jaar
De Markthal geeft de stad een omreisgebouw en toeristentrekpleister. Er komen 8 miljoen bezoekers per jaar waarvan 47% van buiten regio Rotterdam en uit buitenland komt. Bij grote internationale evenementen wordt de Markthal opgevoerd als een van de iconische gebouwen die de stad rijk is.
Identiteit: Vergroot aantrekkingskracht Binnenrotte en Meent
De Markthal maakt van de Binnenrotte en de Meent een aantrekkelijke staat voor ondernemers om zich te vestigen. De helft van de bezoekers gaat ook naar de markt aan de Binnenrotte en de Meent is als winkelstraat opgebloeid. Met de Markthal kreeg dit deel van de stad een nieuwe bestemming: van ov-knooppunt naar verblijfsgebied waarvan Rotterdam ook de komende decennia zal profiteren.
‘‘Veel gebouwen worden een icoon, de Markthal was een icoon vanaf het eerste moment’ - Hans Schröder, Provast’
Projectbeschrijving
Door een wijziging in de Europese regelgeving moest de verkoop van bijvoorbeeld vlees, vis en kaas in de buitenlucht aan steeds striktere regels voldoen. Dit werd door de stad Rotterdam aangegrepen om een van de meest ambitieuze projecten van de afgelopen jaren te starten: het bouwen van een unieke overdekte versmarkt. De gemeente Rotterdam startte een competitie, die werd gewonnen door MVRDV/Provast.
De grootste uitdaging was financieel: hoe een Markthal bouwen met het zeer kleine budget van een dergelijk gebouw en hoe een woningbouwproject realiseren op een ongeliefde plek in de Rotterdamse binnenstad. Er werd een slimme bouwmethode gevonden en veel innovatieve architectuurelementen die het project haalbaar maakten. Niet alleen het ontwerp, maar ook de bouwmethode was innovatief: de 4 kelderverdiepingen werden onder water gebouwd. Al deze oplossingen samen leidden tot een spectaculair gebouw met een groot kunstwerk en 45 meter hoge ramen. Hierdoor kwamen in het eerste jaar 9 miljoen bezoekers en in de jaren na afloop (voor covid) telkens 8 miljoen bezoekers*. De helft daarvan zijn toeristen. Voor de Markthal had Rotterdam jaarlijks maar 350.000 toeristen**, het gebouw heeft de economie van Rotterdam daarmee behoorlijk beïnvloedt. De 228 woningen op deze plek in de binnenstad hebben Rotterdam mede ook aantrekkelijk gemaakt voor een demografische groep welvarende ouderen die eerder naar de voorsteden was gevlucht.
*STRABO-onderzoek
** NBTC