Digital natives
Ons team is gelukkig gemiddeld 30 jaar, wat helpt bij het volledig digitaal werken. Sommige wel kinderen, sommige niet, tijd voor de nieuwe work life balance. Het helpt in ieder geval niet voor je telefoonverslaving. Zoom call voor de video, Slack voor de communicatie en Trello voor de to do’s geven ons de basis om door te kunnen werken. Een gemis is de empathie en de dynamiek van het samen schetsen aan een idee. Daarnaast hebben we een ‘APTO survivalplan’ opgezet in twee A4tjes met de acties die we ondernemen, van cashflow tot aan klant communicatie. Eigenlijk zouden we dit het ‘APTO rebooth’ plan moeten noemen. Terug naar de essentie van wat echt belangrijk is.
Surf op de tsunami
‘Ken je het fenomeen, van de aardbeving en waar iedereen dacht dat het ergste geweest was? Toen kwam de tsunami…’ Een klant maakte me begin deze week snel bewust van de echte situatie. De abrupte overgang naar volledig thuiswerken voelt als één groot experiment, waarin we direct in crisismodus zijn gegaan. Aanpakken. We zijn gaan kijken naar de lessen die we hieruit kunnen leren en zijn onze verdienmodel tegen het licht aan het houden. We zijn een surfplank aan het bedenken waar we over een half jaar met ons team van 20 man mee kunnen surfen op de tsunami en niet kopje onder gaan. Ons team is gelukkig gemiddeld 30 jaar, wat helpt bij het volledig digitaal werken. Sommige wel kinderen, sommige niet, tijd voor de nieuwe work life balance. Het helpt in ieder geval niet voor je telefoonverslaving. Zoom call voor de video, Slack voor de communicatie en Trello voor de to do’s geven ons de basis om door te kunnen werken. Een gemis is de empathie en de dynamiek van het samen schetsen aan een idee. Daarnaast hebben we een ‘APTO survivalplan’ opgezet in twee A4tjes met de acties die we ondernemen, van cashflow tot aan klant communicatie. Eigenlijk zouden we dit het ‘APTO rebooth’ plan moeten noemen. Terug naar de essentie van wat echt belangrijk is.
Purpose is belangrijker dan ooit
Zaken waar we gisteren enthousiast over waren, blijken vandaag ineens een onbetaalbare luxe. Bij APTO willen we plekken tot leven brengen, maar ook in leven houden. Maar hoe ziet dit leven er straks uit? Hoe houd je een plek in leven. Robotisering lijkt ineens veel interessanter om op te investeren als winkel, hotel en zorg. Een klant van ons heeft een compleet geautomatiseerde winkel, zonder menselijk personeel. Die omzet gaat ineens omhoog. Daarnaast ligt er een enorme woningbouw opgave, daar gebeurt komende maanden weinig. Hoe gaan we die aanpakken? Modulair en snel bouwen wordt ineens nog relevanter. We hebben als team de kans om onze kennis van modulair bouwen en robotisering van ruimte te versnellen.
Toekomst proof business model
We zijn druk bezig met team bewustwording dat deze ‘crisis’ kansen gaat bieden en proberen iedereen aan te haken op hun creatieve brein. We hebben whatsapp groepen waar ideeën op thema’s gedeeld worden en proberen onze kennis te delen. Wat zijn de trends die een vlucht gaan nemen als de motor weer aan gaat en hoe passen wij als APTO hierin. We zijn begonnen in de vorige financiële crisis en heeft ons gevormd tot wie we zijn, hopelijk transformeren tot iets beters dan ooit. Ik zou zeggen zie het als kans en kom maar op met die tsunami.