corona dossier

Wat kan ik doen als bureau?

Het coronavirus houdt Nederland momenteel in zijn greep. In de strijd tegen het virus heeft het Kabinet per ingang van 12 maart een eerste pakket strenge maatregelen doorgevoerd. De effecten van de maatregelen zijn voelbaar in de gehele samenleving en raken ondernemers en bedrijven in alle sectoren, ook in de architectenbranche. Bureaus houden zich nu vooral bezig met het herinrichten van hun werkzaamheden, het behoud van hun liquiditeit en het zo goed mogelijk zeker stellen van proces en projectvoortgang. Welke maatregelen kun je als bureau zelf doorvoeren?

De gezondheid van medewerkers, samenwerkingspartners en kwetsbaren is topprioriteit. Daarom raden we aan om de dienstverlening zo aan te passen dat de gezondheidsrisico’s voor iedereen tot een minimum beperkt blijft. Voor veel bureaus blijkt thuiswerken een goede oplossing. We geven hieronder een checklist waar je aan kunt denken.

  • Neem de maatregelen van het RIVM en de overheid in acht (hygiëne, afstand nemen, etc.)
  • Zet vol in op thuiswerken
  • Zorg dat je IT goed is ingericht zodat thuiswerken geen obstakel vormt(belang laptops!)
  • Blijf fit en gezond, neem af en toe de tijd om buiten een rondje te lopen
  • Handel vanuit solidariteit, ondernemerschap en gebruik je gezond verstand
  • Houd (dagelijkse) team calls / video conferences (tip: gebruik Microsoft Teams, Google Hangouts, Whatsapp, Trello)
  • Begin elke ochtend met ‘inchecken’ bij je teamleden
  • Stel duidelijke, haalbare en afgebakende doelen
  • Probeer nu te denken en plannen in 1 dag, maximaal 2 dagen
  • Blijf in contact met elkaar, werk in kleinere teams
  • Wees creatief en help elkaar om uren effectief te besteden
  • Spreek goed af wanneer je weer contact hebt
  • Geef feedback zo snel mogelijk terug
  • Maak gebruik van ICT-samenwerkingsmiddelen
  • Maak waar nodig alvast afspraken over spreiding vakantiedagen