corona dossier

Wat kan ik doen als bureau?

Het coronavirus houdt Nederland momenteel in zijn greep. In de strijd tegen het virus heeft het Kabinet per ingang van 12 maart een eerste pakket strenge maatregelen doorgevoerd. De effecten van de maatregelen zijn voelbaar in de gehele samenleving en raken ondernemers en bedrijven in alle sectoren, ook in de architectenbranche. Bureaus houden zich nu vooral bezig met het herinrichten van hun werkzaamheden, het behoud van hun liquiditeit en het zo goed mogelijk zeker stellen van proces en projectvoortgang. Welke maatregelen kun je als bureau zelf doorvoeren?

Wat kun je als ondernemer doen om liquiditeitsproblemen te beperken? De onderstaande checklist helpt je met de basics.

  • Bewaak je cashflow goed
  • Kijk meerdere maanden vooruit: welke opbrengsten en kosten verwachten we?
  • Stuur op tijd je facturen uit
  • Verminder out of pocket kosten
  • Neem contact op met debiteuren over de betaaltermijn
  • Neem contact op met crediteuren over de betaaltermijn
  • Maak additionele afspraken met je zzp’ers over werk- en betaaltermijnen
  • Ga op tijd in gesprek met de bank
  • Benut de regelingen van de overheid (Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW), Extra ondersteuning zelfstandig ondernemers, Versoepeling uitstel van betaling belasting en verlaging boetes, Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering)