Studielocaties

De gemeenten was gevraagd een stuk stad van 1×1 km aan te wijzen waar in de toekomst grote veranderingen op stapel staan. Belangrijke randvoorwaarden voor de ontwerplocaties waren:

  • wens tot transformatie in de context van mogelijke systeem/netwerkinnovaties en -transities;
  • politiek-bestuurlijke en ambtelijke bereidheid mee te werken;
  • aansluiting tussen lokale en nationale opgaven;
  • afmeting van de locatie groot genoeg om impact te kunnen genereren

Hierbij was de centrale vraag: Hoe kunnen we het transformatiegebied op integrale wijze ontwerpen en ontwikkelen tot een aantrekkelijk en toekomstbestendig stedelijk milieu?

  • waarbij (potentiële) systeem- en netwerkinnovaties bijdragen aan nieuwe oplossingen voor urgente
    opgaven,
  • waarbij rekening wordt gehouden met sociale, culturele, demografische, economische en ecologische dimensies en aspecten,
  • en waarbij visie en ontwerp robuust en adaptief zijn m.b.t. een toekomst waarin diverse systeem- en netwerktransities in hypothetische zin hebben plaatsgevonden.

Centrum van nieuwe economie en ontmoeting

Speerpunten: programmeren van het publieke domein, nieuwe mobiliteitssystemen en energieproductie
Om van het CID een samenhangend geheel te maken, zal de inrichting van het publieke domein verbinding en ontmoeting moeten stimuleren. Fysieke verbindingen over de infrastructuurbundels moeten de doorwaadbaarheid van het gebied verbeteren en de kennisinstellingen en kennisintensieve bedrijven in het gebied beter met elkaar verbinden.

Daarnaast moeten een voetgangers- en fietsvriendelijke inrichting van het gebied en nieuwe mobiliteitssystemen zorgen voor snelle, directe en schone verbindingen binnen het CID, met de stad en metropoolregio en met nationale en internationale economische centra.

Het derde speerpunt is de energietransitie. Het CID moet een energieproducerend gebied worden. De vraag die hier opspeelt is welke vormen van energie op het niveau van de wijk kunnen worden opgewekt en welke afhankelijk zijn van stad of regio.

https://www.youtube.com/watch?v=CZUXhRBacJk&feature=player_embedded