Op 11 juni kwamen voor het eerst de negen geselecteerde bureaus van de derde editie van het Next Step Program - powered by BNA en Synchroon - bijeen om tijdens een BNA Sessie met elkaar in gesprek te gaan en nader kennis te maken. Hoewel de visies van de jonge bureaus sterk van elkaar verschilden, stonden ze open voor elkaars filosofie en zijn er nieuwe connecties tussen de deelnemers ontstaan. “In deze fase van onze praktijk zitten we met veel dezelfde vragen, goed dat de BNA ons bijeen brengt.
Het thema van de avond was toegevoegde waarde van en nieuwe rollen voor de architect. Jeroen Steenvoorden, directeur van Studio Prototype en finalist van de tweede Next Step Program-editie, was tafelheer en inspireerde tot een geanimeerd dinergesprek met de talenten over bedrijfsfilosofie, ondernemerschap en de praktische aspecten van het vak.
De discussie komt in een stroomversnelling terecht wanneer Jeroen stelt dat er een nieuwe crisis opdoemt in de bouw; er is te weinig personeel en de kosten voor de aannemer worden steeds hoger. Dat wordt herkend, maar ook de kansen die dat biedt voor de Next Steppers komen aan bod. Diverse Next Steppers zeggen bijvoorbeeld de rol van aannemer of ontwikkelaar te hebben opgepikt, waarbij sommigen zelfs de woningen realiseerden die ze hadden ontworpen. Een van hen over het voordeel dat deze aanpak biedt: “Door het proces zelf in de hand te houden, konden we kritisch de leveranciers kiezen en zo onze visie realiseren.”
In de opstartfase nemen jonge bureaus vaak alle opdrachten aan, ook al geeft dat soms ook wrijving. Het werken voor particuliere opdrachtgevers vergt vaak veel advieswerk. Enkele bureaus richten zich daarom op andere opdrachten. Een van de jonge bureaus werkt juist uitsluitend voor particulieren en heeft hiervoor een innovatief proces en adviestraject bedacht, dat lonend is voor architect en opdrachtgever. “Als ik te duur ben voor particulieren, klopt er iets niet in mijn proces.”
Ook gastheer Jeroen Steenvoorden wordt door de Next Step Ahead Group stevig aan de tand gevoeld: “Laat je je wel eens verleiden om een opdracht aan te nemen die niet bij de bureaufilosofie past?” Jeroen: “Jawel, maar toch konden wij én de klant uiteindelijk achter het resultaat staan.”De jonge bureaus spreiden ook hun opdrachten, als is het maar om tijd over te houden voor de opdrachten waar ze zich juist wél mee willen profileren. Jeroen over dit laatste: “Het Next Step Program leent zich prima om te reflecteren waar je met je bureau naar toe wilt groeien en hoe. Grijp die kans!”