Alles over het inzendproces

Inzenden

Doe jij mee met BNA Beste Gebouw van het Jaar, de architectuurprijs met de grootste landelijke media-aandacht? BNA Beste Gebouw van het Jaar maakt de meerwaarde van architectuur zichtbaar. Niet de beste architect of het mooiste gebouw. Juist gebouwen met meerwaarde voor omgeving, gebruiker en maatschappij vallen in de prijzen.

Uitbreiding Singer Laren, winnaar BNA Beste Gebouw van het Jaar 2022

Het beschrijven van een project voor BNA Beste Gebouw van het Jaar is niet eenvoudig. Daarom geven we een paar tips die het opstellen wat vereenvoudigen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

1. Kies de juiste categorie
Er zijn vier categorieën waarin kan worden ingezonden. Maak een nauwkeurige afweging in welke categorie de meerwaarde van het gebouw het meest overtuigend is. Soms is direct helder in welke categorie ingezonden kan worden. Soms passen cases in meerdere categorieën en moet je een lastige, soms strategische keuze maken. Wees kritisch naar jezelf in welke categorie het project de beste kansen maakt en vul alleen die variabelen in die in dit project relevant zijn. Bekijk alle categorieën

2. Zorg voor een pakkende inleiding
Met een pakkende inleiding en goede foto’s zet je het project in de kijker bij het publiek en de jury. Maak duidelijk wat het doel is geweest, voor welke gebruikersgroep er is gebouwd en wat uniek is aan het desbetreffende project. Probeer jargon en wollig taalgebruik te vermijden.

3. Beschrijf de samenwerking met de opdrachtgever nauwkeurig
Het project wordt op architectonische basiscriteria beoordeeld, maar ook de kwaliteit van de samenwerking speelt een belangrijke rol. Behandel bijvoorbeeld de tevredenheid van de opdrachtgever en architect over het resultaat van de gegeven opdracht. Nog een paar suggesties zijn het proces, de planning, het budget en de communicatie tussen de partijen.

4. Zorg voor eenvoud
Overschrijd de gegeven schrijfruimte op het deelnameformulier niet. Gebruik zo weinig mogelijk jargon uit je branche. De ervaring leert dat projecten die kernachtig verwoorden wat de meerwaarde van het gebouw is, succesvoller zijn.

5. Gebruik aantrekkelijke foto’s
Elke inzending krijgt een persoonlijke pagina met foto’s en de ingezonden teksten. Deze pagina is voor iedereen zichtbaar en vormt het visitekaartje voor jouw project. Kies een foto waarop de belichting goed is en het project duidelijk zichtbaar is. Plaats foto’s van zowel de buiten- als de binnenkant. Upload de mooiste en beste foto als eerste en geef deze foto in de fotonaam, naast de titel van het project, het nummer 1 mee. Deze foto wordt als hoofdfoto gebruikt in de communicatie zoals het Architectenjaarboek en het juryrapport.

6. Maak de jury wijzer
Elk project wordt door elk jurylid uitvoerig bekeken en beoordeeld. Vanzelfsprekend zijn de juryleden over het algemeen niet tot in elk detail op de hoogte. Vul de formulieren helder en duidelijk in en focus daarbij op die informatie die ook werkelijk relevant is voor de beoordeling. Het compleet beantwoorden van de toelichting van het ontwerp, is hierin van groot belang.

7. Versterk de belevingswaarde
Er wordt kritisch gekeken door de jury naar hoe het project bijdraagt aan de belevingswaarde van de gebruiker. Je kunt deze belevingswaarde verwoorden door bijvoorbeeld een testimonial op te vragen of een aantal quotes te gebruiken.