Nederlandse stations: van overstapmachines tot ontmoetingsplaats
De grote stations van Nederland ontwikkelen zich van geoliede overstapmachines voor mensen en goederen naar aangename plekken waar mensen verblijven, elkaar ontmoeten, inkopen doen en achter hun laptops werken. Het ontwerp van deze OV-knooppunten, die op gebied van vervoerslogistiek, ruimtelijke kwaliteit en verblijfsfunctie excellent moeten functioneren, is een belangrijke schakel in het succes van deze nationale sleutelprojecten. Op 11 november (station Arnhem en Luxor Theater) werd met elkaar besproken hoe ontwerpers, opdrachtgevers, overheden en kennisinstellingen samenwerken om deze stations in alle opzichten succesvol te maken.
In een keynote lezing van Miguel Loos (Bureau Spoorbouwmeester) werd de geschiedenis van de stationsontwikkeling in Nederland gepresenteerd. Daarna werden de praktijkvoorbeelden station Arnhem en station Groningen met de betrokken projectpartners besproken en werd duidelijk hoe de grote Nederlandse sleutelprojecten tot stand komen en welke nieuwe vormen van samenwerking tussen ontwerpers, opdrachtgevers en uitvoerende partijen leiden tot bijzondere voorbeelden. De sprekers waren: Karin van Helmond (ProRail, projectmamager Station Arnhem), Arjan Dingste (UNStudio, projectleider station Arnhem), Gijs Frencken (Gemeente Arnhem, hoofdadviseur stedenbouw en landschap), Bert Kassies (ProRail, projectmanager station Groningen), Pieter Bannenberg (NL Architects) en Ruben Wiersma (gemeente Groningen).
In korte pitches van de provincie Gelderland (Cor Hartogs, projectleider Stadsregiorail), 3TU.Bouw (Maarten Struijs, voormalig architect gemeentewerken Rotterdam), de Universiteit Antwerpen (Maarten van Acker) en de NS (Barend Kuenen, directeur Retail en Service NS) werden vervolgens vier onderwerpen geïntroduceerd, die in de workshops werden uitgediept. Jaap Modder (expert urban and regional planning) leidde het gesprek.
De middag eindigde met aanbevelingen voor een ‘agenda voor de toekomst’ van de Nederlandse stations. In de zaal zaten afgevaardigden van overheden, ontwerpers, onderzoeksinstellingen, opdrachtgevers en bouwers van OV- knooppunten.