STUDIELOCATIES AMSTERDAM
De dwarsverbinding over de snelweg als onderwerp
1: Lelylaan – A10
In het westelijk deel van de Ringzone is de Lelylaan belangrijk in het netwerk van verbindingen tussen gebieden binnen en buiten de Ringzone. De Lelylaan zal met de verdichting van Ringzone worden getransformeerd hoofdverkeersweg naar een stadsboulevard met aangesloten stedelijkheid tussen het NS stadion Lelylaan en de Overtoom. Langs de Lelylaan kan stevig worden verdicht met regionaal stedelijk programma in grote gebouwen, met het adres aan de Lelylaan. Nu is de Lelylaan een autoweg en trambaan. In de toekomst moet er ook plaats voor fietsers en voetgangers zijn. Dit levert een concrete ontwerpvraag op: Hoewel de knoop Lelylaan, net als de andere knopen aan de A10 west, relatief compact is vormgegeven, wordt ter plaatse van de kruising met de A10 de stadsboulevard flink onderbroken. Hoe kan hier een stedelijke ruimte worden gemaakt waarbij het gevoel ontstaat dat de stedelijkheid doorgaat en fietsers en voetgangers de A10 kunnen kruisen?
2: Gooiseweg – A10
In het zuid-oostelijke deel van de Ringzone is de Gooiseweg belangrijk in het netwerk van verbindingen tussen gebieden binnen en buiten de Ringzone. Rond de Gooiseweg is veel ruimte voor verdichting. Ook hier kan een transformatie plaats vinden naar een stadsboulevard met stedelijk programma in grote volumes met het adres aan de boulevard. Hoe ziet deze transformatie eruit?
Het knooppunt Gooiseweg – A10 is, in tegenstelling tot knoop Lelylaan – A10, ruim en landschappelijk vormgegeven. De oriëntatie vanaf dit knooppunt op de stedelijke omgeving is moeilijk. Hoe kan hier de relatie tussen snelweg en stad worden verbeterd?