Particuliere Woonbeleving
architectenbureau cepezed b.v.

Villa Meijendel

In de villa ben je binnen en waan je je buiten. De woningelementen zijn als losse ‘meubels’ toegevoegd aan een staal- en glasconstructie. De strakke architectuur contrasteert met de omgeving. Constructief en esthetisch is dit een typisch cepezedgebouw. Zo ook de bouwmethode: de villa is niet met een hoofdaannemer gebouwd, maar partieel aanbesteed.
Fotografie
Lucas van der Wee

Toelichting categorie

De wensen waren een prefab gebouw wat maximaal circulair is in combinatie met een maximale woonbeleving in de natuur. Binnen waan je je door het vele glas met het landschap - niet voor niets staat er een verrekijker op het bijzettafeltje naast de bank. De kijker is van architect Jan Pesman, medeoprichter van architectenbureau cepezed. Alles waar cepezed al 50 jaar voor staat is in het ontwerp terug te vinden. Het gebouw bestaat uit een kit of parts, met grote open vloervelden en losse ‘meubels’ voor de kamers en andere grote en kleine interieurelementen. De grote, dubbelhoge woonkamer heeft aan drie zijdes glazen gevels met schuifpuien. De vierde zijde wordt gevormd door de multifunctionele achterwand van de keuken. Zijn de schuifpuien geopend, dan zit je in de woonkamer min of meer buiten. ‘Op Curaçao zag ik een huis dat niet veel meer was dan een grote overkapping in een ommuurde tuin’, vertelt Pesman over een van zijn inspiraties. ‘Eronder bevonden zich de keuken, plekken om te zitten en andere functies. Alleen voor het slapen was een dichte kamer gebouwd. Het contact met buiten was optimaal. Zoiets wilde ik hier ook.’

Toelichting ontwerp

De villa weerspiegelt in hoge mate de architectuurprincipes van cepezed: kit of parts, modulair, efficiënt, glas en staal, grijs en zwart. De villa is met zijn losmaakbare constructie ‘circular ready’. In de kelder annex fundering is beton toegepast, maar zaagsnedes maken het mogelijk dit er in losse platen uit te halen. Zowel de betonplaten als het glas en staal kan dan worden hergebruikt, net als de losse volumes in het interieur. Het huis heeft een rechthoekige plattegrond met de entree naast de garage. De verdieping hierboven bevat een werkkamer, logeerkamer en woonkamer met open keuken, die vanwege het hoogteverschil direct uitkomt op de tuin. De derde verdieping bevat een werkkamer aan een vide, nog een logeerkamer en de master bedroom. Samengevat is het huis een glazen doos met daarin enkele meer gesloten volumes. Door deze volumes naar de lange gevel te schuiven, ontstaat langs de andere lange gevel plek voor trappen en galerijen. Het zicht in huis reikt van voor naar achter en van boven naar beneden. Er zijn daklichten, glazen vloerplaten en de galerijen langs de kamers laten ruimte tussen de binnenwanden en balustrades. Het meest opvallende is het zicht op buiten, een duinlandschap met naaldbomen. De grote, dubbelhoge woonkamer heeft aan 3 zijdes glazen gevels met schuifpuien. Zijn de schuifpuien geopend, dan zit je hier binnen min of meer buiten. Minimalisme vergt een hoge graad van detaillering en afwerking. Dat is in dit ontwerp het geval. Zo kreeg de glazen deur in de glaswand tussen de hal en de woonkamer een glazen handgreep. Stopcontacten en knopjes zijn tot het minimum beperkt - bediening van licht, vloerverwarming en zonwering gaan via de afstandsbediening. Haal je de meubels eruit dan ontstaat één open vloerveld van gevel naar gevel. Alleen voor de ontluchting was een schacht nodig, waar in de logeerkamer op de bovenste verdieping een kast met schappen omheen is geplaatst. De werkkamer van Jan Pesman omvat de kop van de villa aan de straatkant. Aan de achterzijde loopt deze verdieping vanuit de woonkamer over in de tuin, maar bij de werkkamer is het de eerste verdieping. Het maakt het uitzicht nog majesteitelijker. De glazen gevels bieden aan de voorzijde zicht over de duinen, met een enkel grillig eikje en in de verte vooral heel veel lucht – van de kleur blauw die verraadt dat de zee dichtbij is. De wanden van de logeerkamer op deze verdieping kunnen worden opengeschoven, waardoor hij onderdeel wordt van de werkkamer.

Ja! Ik sluit mij aan bij de BNA omdat ik ...

  • Gebruik wil maken van gratis modelcontracten, online kennisbank en juridisch advies
  • Mezelf wil ontwikkelen en/of mijn bureau om te kunnen onderscheiden en het collectief voordeel te benutten
  • Mijn kennis en netwerk wil vergroten en gebruik wil maken van de belangenbehartiging voor de architectenbranche