Stimulerende Omgevingen
DE UNIE ARCHITECTEN

Een campus als dorp

De unieke, radiale opzet van de Campus Eemsdelta verbindt vier middelbare scholen in een uitnodigende, natuurinclusieve campus die functioneert als een dorp. De campus verweeft landschap en onderwijs, sport en cultuur, scholen en gemeenschappen en is een nieuw, positief verbindend hart in de aardbevingsregio.
Fotografie
Egbert de Boer

Toelichting categorie

Nieuwe leefbaarheid in het aardbevingsgebied De leefbaarheid van het Groninger platteland staat door de aardbevingsproblematiek sterk onder druk. De typologische en stedenbouwkundige opzet van de Eemsdelta Campus -gebaseerd op een radiaal wierdedorp- brengt nieuwe verbindingen, elan en leefbaarheid in de regio. Functioneren als een gemeenschap De opzet, routing, transparantie en zichtlijnen en architectuur zorgen ervoor dat de campus daadwerkelijk functioneert als een gemeenschap. Leerlingen van zeer uiteenlopende scholentypes komen met elkaar in contact, worden zich bewust van elkaars aanwezigheid en behoeften en leren elkaar waarderen. De campus heeft een veelheid aan gevarieerd ingerichte plekken die voor alle leerlingen zijn. De aula is een doorlopende centrale ring rondom een grote patio: hierdoor kun je een rondje lopen en elkaar al dan niet toevallig tegenkomen, zowel binnen als op het begaanbare dak van de aula met uitzicht naar alle kanten. Dergelijke looprondjes zijn overal op de Campus te vinden, om de scholen en langs de vele faciliteiten voor sport, cultuur en leren. Plekken zoals de winkel, de sportkantine en het restaurant zijn leeromgevingen én contactpunten tussen leerlingen van verschillende scholen. Verbonden en veilig Tegelijkertijd is vermijden ook overal mogelijk en is er overal overzicht, veiligheid, rust en plek om je terug te trekken voor kwetsbare leerlingen. Iedere school is verbonden middels het centrale hart met de hoofdentree, maar de scholen en clustergebouwen hebben allemaal ook hun eigen entree, plein en buitenrouting. Veilige, zorgvuldige overgangen scheiden de paden en buitenruimtes van de scholen van die van de semi-openbare en openbare routes. Samen met de gebruikers hebben we voor elke school een thuishonk op maat ontworpen met leerpleinen, onderwijsruimtes en pauzeplekken op maat. Een hart voor de regio De ruimtelijke opzet trekt het landschap door tot in het hart van het gebouw en maakt nieuwe verbinding met de historische landschapsstructuur van de nabije omgeving, zoals het Damsterdiep en de Solwierde. Daarmee wordt een voormalig tussengebied een architectonische en landschappelijke blikvanger en centrale plek in de omgeving, zorgvuldig aangehaakt op alle verkeersstromen en kwaliteiten. Het elan, de levendigheid en de positieve uitstraling van de campus zijn direct verbonden met de omgeving. Zo zijn de cultuur- en sportclusters een veilige, zorgvuldig ingebedde trekpleister voor de hele regio.

Toelichting ontwerp

Een campus als dorp De Campus Eemsdelta herbergt vier middelbare scholen, culturele voorzieningen en een regionaal sportcluster. De campus bestaat uit zes verbonden gebouwen van in totaal 16.600 m2, ingebed in een groen onderwijslandschap van 3,5 ha. Aanleiding voor het ontwerp was het veilig onderbrengen van vier scholen in verband met de aardbevingsproblematiek in Groningen. De ruimtelijke opzet en architectuur van de campus dragen bij aan leefbaarheid, inclusiviteit en ontmoeting, voor leerlingen tot met de regio. Typologie op maat De campus is ontworpen om te functioneren als een gemeenschap en is typologisch en stedenbouwkundig opgezet als een eigentijdse vertaling van een Gronings wierdedorp. De gebouwen hebben elk een eigen kapvorm en zijn hedendaagse vertalingen van boerderijen en andere gebouwtypen uit de omgeving. Alle gebouwen zijn gepositioneerd rondom een centraal hart met aula, grote patio en toegankelijk dak. De campus is in oppervlakte groot, maar in beleving kleinschalig. Iedere school en leerlingtype heeft passende ruimte voor de eigen behoeften, identiteit en onderwijsvisie. En iedereen heeft direct toegang tot een groot aantal voorzieningen, waarbij ontmoeten en vermijden te allen tijde mogelijk is. Daarmee ontstaat de sfeer en het functioneren van een dorp: iedereen kent elkaar, alles is bereikbaar via heldere routes, en er is ruimte voor iedereen en een menselijke maat en schaal. Circulair en natuurinclusief De school draagt leefbaarheid ook uit in de ervaarbare, zorgvuldige aandacht voor duurzaamheid en natuurinclusiviteit. Het gebouw is geheel demontabel en de materialisering van interieur en exterieur is circulair. De campus is zodanig ontworpen dat deze energieleverend met minimale C02-afdruk en installatiebehoefte en heeft een aangenaam, gezond binnenklimaat. Onderwijs en landschap verweven De campus is ontworpen om interactie, ontmoeting en buitenonderwijs een centrale plek te geven voor alle leerlingen en de regio. De radiale gebouwstructuur zorgt ervoor dat het landschap tot in het hart van het gebouw doorloopt. Tussen en om de gebouwen is alle ruimte voor een gevarieerd, groen onderwijslandschap. Elke school heeft een eigen groene landschapskamer op maat, die overgaat in de semi-openbare omringende parkstructuur die het landschap versterkt. Door de transparante gebouwopzet is contact en interactie met anderen, de natuur en de omgeving altijd dichtbij.

Ja! Ik sluit mij aan bij de BNA omdat ik ...

  • Gebruik wil maken van gratis modelcontracten, online kennisbank en juridisch advies
  • Mezelf wil ontwikkelen en/of mijn bureau om te kunnen onderscheiden en het collectief voordeel te benutten
  • Mijn kennis en netwerk wil vergroten en gebruik wil maken van de belangenbehartiging voor de architectenbranche