Stimulerende Omgevingen
studio Nuy van Noort

IKC Het Simmelink, Eibergen

IKC Het Simmelink wordt het sociale hart van de wijk. Een plek voor onderwijs, sport en ontmoeting, waar initiatieven ontstaan en waar samen gewerkt wordt aan een toekomstbestendige wijk. We maken een plek voor iedereen: een gebouw dat je deelt, waar je elkaar en de ander ontmoet; een huiskamer voor de wijk!
Fotografie
Katja Effting

Toelichting categorie

De wens van de opdrachtgever was het stimuleren van contact, betrokkenheid en verbinding als solide basis voor de onderwijsvisie. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever en gebruiker hebben we daarom een IKC ontworpen dat contact maakt met zijn omgeving, een IKC dat de verschillende gebruikers samenbrengt, en een IKC dat ervoor zorgt dat de jonge gebruikers ‘elkaar zien’ en hen nieuwsgierig maakt. Een vriendelijk gebouw Door het gebouw een eenvoudige vorm en schaal te geven behouden we de kwaliteit van de bestaande groene omgeving en laten we zo veel mogelijk ruimte rondom het gebouw voor uitdagende speelplekken, educatieplekken als moestuinen en een amfitheater, en groene inrichting voor waterinfiltratie en het stimuleren van biodiversiteit. De buitenruimte is bewust niet afgesloten met een hek waardoor deze op een vanzelfsprekende manier doorloopt in de wijk en bovendien ook na schooltijd een plek biedt om te spelen en te ontmoeten. De gevel van het gebouw hebben we verrijkt met verschillende patronen en texturen in baksteen en lei. Grote raamkaders openen het gebouw en stimuleren contact. Samenbrengen van gebruikers De hoofdfuncties van het IKC worden gevormd door de school, de kinderopvang, het onderwijsteam en de gymvoorziening. Al deze functies geven we een plek rond de gemeenschappelijke ruimte. Dit is het sociale hart van het gebouw. Dit is de plek waar iedereen elkaar tegenkomt, waar samengewerkt, geleerd en gespeeld kan worden. De ruimte biedt zicht op alle functies en is direct verbonden met de school, kinderopvang, de gymvoorziening en het onderwijsteam. Zo kan deze ruimte worden ingezet voor bijeenkomsten van de school, maar kan deze ook gebruikt worden als leer- en speelplek voor leerlingen tijdens schooltijd en voor de BSO buiten schooltijd. Zo zorgen we ervoor dat de beschikbare ruimte optimaal wordt ingezet en ontmoeting tussen de verschillende gebruikers gestimuleerd wordt. Een integraal ontwerp Gebouw, interieur en inrichting zijn vanaf de het begin integraal ontworpen zodat de beschikbare ruimte en het beperkte budget maximaal zijn benut. Zo hebben we een rijke belevingswereld kunnen ontwerpen waar kinderen gestimuleerd worden te leren, te spelen en te ontdekken. Vides verbinden alle hoeken van het gebouw. Met een ruimtelijk meubel maken we op een informele manier een divers palet aan intieme en dynamische plekken. Zo hebben we een IKC ontworpen die zijn gebruikers welkom heet, omarmt en kansen biedt. Een plek om trots op te zijn!

Toelichting ontwerp

Een alzijdig gebouw in het groen De locatie van het IKC was vroeger een ‘kamp’: een verhoogde akker in het landschap, omzoomd door een groene wal. We hebben het IKC zorgvuldig in het landschap ingepast zodat de groene historische structuur weer leesbaar wordt. Het IKC oogt bescheiden ondanks het grote programma. Door opdeling in twee ten opzichte van elkaar verschoven volumes blijven doorzichten op de groene omgeving behouden. De extra hoogte van de gymzaal en eerste verdieping van de school plaatsen we als losse hoogteaccenten afgewerkt in leien op een robuuste bakstenen plint, voorzien van verschillende patronen. Door de geleding in het gebouw is het mogelijk om de verschillende functies binnen het IKC op subtiele wijze te articuleren. Zo maken we een gebouwensemble in harmonie met de omliggende kleinschalige woningbouw en het groene landschap. We hebben het IKC ontworpen als een alzijdig gebouw in het groen. Met grote raamkaders openen we het gebouw aan alle zijden, in aansluiting op de variatie aan groene speelpleinen rondom het gebouw. Zo maken we een lichte en frisse school met een open en uitnodigende uitstraling die haar gebruikers een warm welkom geeft. Een ruimtelijk gebouw De onderwijsvisie in dit IKC kenmerkt zich door relatief kleine klaslokalen met grote leerpleinen, waarbij groepsdoorbrekend werken mogelijk is. De leerpleinen liggen verspreid door de school, direct aangesloten op de klaslokalen. Alle circulatie ruimte in het gebouw hebben we effectief ingezet als plek om elkaar te ontmoeten, te leren en te spelen. We zetten een ruimtelijk meubel in om de verschillende plekken te scheiden, te verbinden en te activeren, zonder daarbij de ruimte af te sluiten. Het meubel bevat een trap met brede uitloop voor bijeenkomsten, maar ook zitkaders waar je je kunt terugtrekken. Het bevat wanden waar alle kunst- en knutselwerken opgehangen kunnen worden, maar biedt ook plek om de boeken uit de bibliotheek te stallen. Met vides in het gebouw zorgen ervoor dat er altijd onderling contact is tussen de begane grond en de eerste verdieping. Iedereen in deze school is betrokken op elkaar, een duidelijke wens van de opdrachtgever. Maatwerk in de gevel, in vaste meubels van het centrale hart, de garderobes en vaste kasten in de lokalen, bijzonder kleurgebruik met bijpassende stoffering en verlichting hebben er voor gezorgd dat dit IKC echt specifiek voor de leerlingen en leerkrachten van het Simmelink is geworden. Een school waar iedereen trots op is!

Ja! Ik sluit mij aan bij de BNA omdat ik ...

  • Gebruik wil maken van gratis modelcontracten, online kennisbank en juridisch advies
  • Mezelf wil ontwikkelen en/of mijn bureau om te kunnen onderscheiden en het collectief voordeel te benutten
  • Mijn kennis en netwerk wil vergroten en gebruik wil maken van de belangenbehartiging voor de architectenbranche