Verhoeff-Rollmanschool
Een energieneutrale stimulerende onderwijsomgeving
Het was een inspirerend traject om duurzaamheidsambitie van de Gemeente Bodegraven én de onderwijsvisie van Educatis vorm te mogen geven in een duurzaam toekomstgericht onderwijsgebouw.
Toelichting categorie
De Verhoeff-Rollmanschool hanteert verschillende werkvormen waarbij afwisselend klassikaal, in groepjes en individueel gewerkt wordt. Daarbij is het belangrijk dat de kinderen zich goed kunnen concentreren. Daarom is er een reeks van verschillende ruimten ontworpen met verschillende kwaliteiten.
Rond het centrum van de school bevinden zich vier onderwijsclusters. De onderwijsruimten zijn gedifferentieerd. Elke groep heeft eigen studieruimte waar in alle rust door leerlingen of groepjes gewerkt kan worden. De hal rond de lokalen is ruim en rustig, hier zijn werkplekken mogelijk waar ook met andere klassen samengewerkt kan worden. De centrale hal is het bruisende hart van de school. Een keuken met uitgiftepunt, de tribunetrap, de mediatheek, een piano, en leestafels maken van het hart een levendig centrum. De hal kan gekoppeld worden aan het speellokaal. Hierdoor ontstaat één grote ruimte voor voorstellingen en optredens.
Toelichting ontwerp
Stedenbouwkundige inpassing
Met z’n heldere orthogonale structuur sluit de nieuwe school goed aan op de bestaande wederopbouwwijk ‘Dronenwijk’. Het centrum van de school met hoofdentree, aula en speellokaal, is herkenbaar en verdeelt de massa in drieën.
De entrees zijn gericht op de langzaam verkeersroute door het park die de scholen in deze wijk met elkaar verbindt. Het ruime voorplein, de luifels en het glas nodigen mensen uit om binnen te komen.
Door een split-level in het hart van het gebouw krijgt de gevel een vriendelijke getrapte opbouw aan de pleinkant. De installatieruimte is precies binnen de hoogtemaat van het bestemmingsplan opgelost in een gemetseld volume. Aan de straatkant is het gebouw ingetogener. De verticale raampartijen zorgen voor een statige uitstraling.






