BMV de Auvermoer






Introductie
Een plek waar het beste onderwijs van de toekomst wordt gegeven, waar buurtgenoten elkaar kunnen ontmoeten en een gebouw dat ook nog eens ontzettend duurzaam is. Dat is wat de gemeente Heerlen samen met IBA Parkstad in gedachten had toen zij een besloten prijsvraag uitschreef. TenW won met een plan dat zorgvuldig in de omgeving is gesitueerd.
Toelichting categorie
BMV de Auvermoer is een breed maatschappelijke voorziening in de wijk Lotbroek in Hoensbroek. In het gebouw werken verschillende maatschappelijke partners samen om het onderwijs in de wijk op een hoger plan te krijgen. Bij het ontwerp van de school speelde de ve
ieuwende organisatievorm van basisschool Wonderwijs een grote rol. Door de directie is een vooruitstrevende visie ontwikkeld waarin talentontwikkeling van individuele kinderen centraal staat. Het ontwerp van het nieuwe gebouw sluit daar op aan. Directeur Wouter Wetzelaer vertelt: âOnze school werkt niet met jaarklassen, maar met onderwijsunits. Deze onderwijsunits zijn geen klaslokalen. Het zijn open ruimtes waarin wij diverse werkplekken hebben; instructieplekken, rustruimtes en ateliers waar kinderen zelfstandig kunnen werken, waar kinderen hun talent kunnen ontdekken. We zijn een school waarin het kind eigenaar is van zijn of haar eigen leren.â
Door de organisatie van het gebouw is een optimale samenwerking ontstaan tussen de school en de andere gebruikers waardoor naast het efficiÃĢnte ruimtegebruik een legio gebruiksmogelijkheden zijn ontstaan als ontmoetingsruimte waarmee het gebouw een grote bijdrage levert aan de sociale cohesie in de buurt.
Het gebouw is meer dan toekomstbestendig met een hoge gebruikswaarde. BENG vonden ontwerpers en opdrachtgever niet goed genoeg. Door integraal te ontwerpen is een volledig energieneutraal (nul op de meter) gebouw gerealiseerd. Door gebruik te maken van de koude- en warmteopslag in het mijnwater van het voormalig mijnbouwgebied rond Heerlen wordt op een innovatieve en duurzame wijze in de warmte- en koeltebehoefte in het gebouw voorzien. In combinatie met de PV-panelen op het dak van het gebouw zijn hierdoor geen fossiele brandstoffen nodig voor de energiehuishouding. Hemelwater wordt geïnfiltreerd in de bodem, waa
a het door natuurlijke zuivering weg kan vloeien naar de Caumerbeek. Het gebouw is circulair ontworpen. Houten geïntegreerde vloeren en de modulaire geprefabriceerde gevels dragen bij aan het hoge circulaire karakter van het gebouw. âMaar wat we vooral van belang vonden is dat de duurzame en circulaire aspecten van het gebouw en terrein zichtbaar en beleefbaar zijn voor de gebruikers, zodat de leerling in een omgeving opgroeit waar de verantwoordelijkheid voor wat de aarde ons geeft een vanzelfsprekendheid is.â
Toelichting ontwerp
In de vormgeving van het gebouw is afleesbaar waar de BMV voor staat; Open, Transparant, Toegankelijk, Gevarieerd en Gericht op de Toekomst. De verbinding met de natuur en het omliggende landschap speelt hierbij een belangrijke rol. Binnen de bijna vierkante gesloten grondvorm van de plot hebben we een hof uitgespaart waardoor het park kan toetreden tot het hart van het gebouw. In contrast met de buitengevel is de gevel rond het hof volledig van glas waardoor het park voor iedere leerling zichtbaar is en het onderwijs door de natuurlijke omgeving wordt geprikkeld. Het zicht op het park wordt van uit het interieur omlijst door de luifel De grote transparantie van het hof zorgt ervoor dat de passant ziet wat er aan bruisende activiteit in de school zit. Het gebouw grenst aan het parkgebied van de Caumerbeek. Ten tijde van het ontwerpproces is het op initiatief van de architect gelukt om de doorgaande weg, die een barrière vormde tussen hof en parkgebied, af te sluiten. Hierdoor vormt het groene buitengebied nu ÊÊn geheel met het terrein van de BMV.
Om het ve
ieuwende onderwijsconcept te faciliteren ontwierp TenW architecten adviseurs onderwijsvelden voor de onderbouw op de begane grond en voor de midden-, en bovenbouw op de verdieping. Deze velden zijn gezoneerd in rustige delen en delen van âgedoeâ, zodat binnen de unit gelijktijdig instructie gegeven kan worden en gestudeerd kan worden, naast ontdekken en werken in de âmaker spaceâ, techniek-, mens- en natuurruimten. Wij hebben het programma van ruimte getransformeerd naar een programma van activiteiten. Vervolgens hebben we deze activiteiten een plek en een vorm gegeven, op een manier waardoor zowel de leerling als de docent het overzicht behoudt. Maar bovenal zijn de mogelijkheden van het activiteitenaanbod goed zichtbaar, waardoor de leerling nieuwsgierig en geprikkeld wordt. De open onderwijsomgeving wordt op een rustige begeleidt door het natuurlijke materiaalgebruik waarbij het vele daglicht in het interieur zorgt voor een veilige transparante sfeer.
De units staan ook in verbinding met buiten. Dus niet alleen in het gebouw wordt gewerkt maar ook er omheen. Het overstek van de verdieping aan het hof zorgt voor overdekte buitenruimten waardoor een mooie gebruiksruimte is ontstaan als overgang van binnen naar buiten. Maar kinderen kunnen ook les krijgen in de schooltuin, onderzoek doen in de beek of gymmen in het park.