Flagshipstore Mercedes-Benz






Introductie
Wie op de A4 langs het Forepark in Den Haag rijdt, zal niet naast de compleet ve
ieuwde flagshipstore van Mercedes-Benz kunnen kijken. Het bestaande gebouw is vanaf het voorjaar van 2019 ingrijpend aangepast om zowel functioneel als qua uitstraling invulling te geven aan het nieuwe store concept van Mercedes-Benz en het moederbedrijf Daimler AG.
Toelichting categorie
Ontwerp geeft vorm aan nieuw store concept
Het bestaande gebouw â in 1999 ontworpen door architectenbureau Van der Valk â is vanaf de zomer van 2017 ingrijpend aangepast om zowel functioneel als qua uitstraling invulling te geven aan het nieuwe store concept van Mercedes-Benz en het moederbedrijf Daimler AG. De verkoop en het onderhoud van grote vrachtwagens is verhuisd naar een andere locatie, terwijl de werkplaatsen opnieuw zijn ingericht. Hierdoor is ruimte ontstaan voor een uitnodigende showroom, direct aan de opgang van het terrein en goed zichtbaar vanaf de openbare weg. Een nieuwe glazen showcase van vier verdiepingen over de hele breedte van het pand vormt een opvallende blikvanger langs de snelweg.
Uitnodigende entree en showrooms
De entree voor klanten is volledig ve
ieuwd, met een nieuwe showroom op drie niveaus. Een volledig glazen pui rondom zorgt binnen voor veel licht en geeft bezoekers die het terrein oprijden meteen een aantrekkelijke blik op de showroom. Wat direct opvalt, is de riante luie trap met aangrenzende helling, die ook vanaf buiten duidelijk zichtbaar is. De trap en helling vormen een visueel aantrekkelijke verbinding tussen de begane grond en de eerste verdieping waar het AMG-center is gehuisvest. Een tweede luie trap met hellingbaan leidt omhoog naar de showroom voor tweedehands modellen. De verdiepingen worden bovendien verbonden door een direct in het oog springende glazen lift. Op de begane grond, onder de AMG-vloer, bevinden zich lange doorlopende beeldschermen voor digitale productpresentaties en is plaats ingeruimd voor exclusieve ruimten voor aflevering van autoâs aan klanten. Alle vloeren in de showrooms zijn afgewerkt met Stone Carpet in de tinten zwart en donkergrijs, een materiaal dat associaties oproept met asfalt.
Toelichting ontwerp
Blikvanger langs de snelweg
Naar de snelweg toe toont het gebouw een vier lagen hoge showcase over de volledige breedte van het pand. Hierin kunnen 44 autoâs worden gepresenteerd aan de langsrijdende automobilisten. De verdiepingen van deze markante etalage worden ontsloten door een autolift waarop het logo van Mercedes een prominente plek heeft gekregen. Om de autoâs zo goed mogelijk te kunnen zien, is de showcase zeer transparant uitgevoerd met glas dat een minimale reflectie geeft. Om de transparantie verder te versterken zijn de glazen panelen van 5,1 x 2,5 meter kozijn-loos bevestigd.
Verbindend dak
De verschillende gebouwdelen zijn met elkaar verbonden door ÊÊn gezamenlijk dak, dat rondom een overstek heeft van 6,5 meter. Deze dakrand vormt als het ware een kraag rond het hele gebouw en geeft het een geheel nieuw uiterlijk. Het dak wordt afgewerkt met een aluminium luifelrand met afgeronde hoeken in een zilver metallic kleur, die het licht mooi reflecteert. Boven de entree naar de showroom en werkplaatsen komt het dak ruim 22 meter naar voren waardoor een comfortabele en beschutte plek voor klanten is ontstaan als ze hun auto komen afleveren of ophalen.
Het terrein rondom het gebouw is heringericht met aan de lange zijden van het pand ruimte voor beplanting en bomen. Samen met een lage haag rondom het terrein en een voorrijstraat naar de showroom en werkplaatsen vormt dit geheel een uitnodigende klantvriendelijke entree.