Identiteit & Icoonwaarde

Westfield Mall of the Netherlands

Introductie

“Het creëren van één identiteit”, dat was het totaalconcept van Westfield Mall of the Netherlands. Met een compleet nieuwe identiteit wordt de winkelbeleving nationaal en inte
ationaal naar een hoger niveau getild.

Toelichting categorie

Het oude winkelcentrum Leidsenhage Is getransformeert naar Westfield Mall of the Netherlands, waarbij wordt ingespeeld op alle actuele trends en ontwikkelingen in de retail.

Met een compleet nieuwe identiteit wordt de winkelbeleving nationaal en inte
ationaal naar een hoger niveau getild. De recente ontwikkelingen in de retail sector, die continue aan verandering onderhevig is, vragen om een op maat gemaakt ontwerp dat eenheid biedt.

De inspiratie voor het ontwerp is een voile, die soepel als een tweede huid om het lichaam is gedrapeerd. De vorm van deze voile is het uitgangspunt voor een spectaculair gevelontwerp, dat de nieuwe en bestaande gebouwen samenpakt. Het ontwerp is gebaseerd op het idee van één gebaar, één ontwerp, één identiteit, met veel aandacht voor daglicht, comfort, geur en geluid. Dit uitgangspunt geeft het winkelcentrum imago en allure.

The Mall is bijna alzijdig omsloten door wegen en bebouwing. De gevelplooiing en entrees binnen het introverte ontwerp reageren, elk op hun eigen manier, op hun context door grote of subtiele gebaren afhankelijk van de snelheid van de passant. Zo fungeren de groenwanden aan de Heuvelweg en Noordsingel als ecologische steppingstones naar het Zijdepark en Park Duivensteyn en opent de Weigelia zich vanaf de hoofdentree groots naar zijn bezoeker.

Zichtlijnen richting de entrees verbinden binnen en buiten met elkaar. Vloeiende lijnen en vormen zijn aangebracht op de vloeren en het plafond. Zo begeleiden ze het winkelend publiek op een natuurlijke manier door de 8-vormige loop. Vanuit de ‘Central Plaza’ kunnen de bezoekers zich in verschillende richtingen door het winkelcentrum bewegen.

Zonder de intensieve samenwerking was dit ambitieus project niet mogelijk geweest. Een proces waar o.a. gemeente, buurt, opdrachtgever, ontwerpers, bouwers en retailers met hart en ziel aan hebben gewerkt met als resultaat een winkelcentrum met inte
ationale allure dat inspeelt (en kan meebewegen) op de nieuwste trends in Retail. Een ontwerp wat op alle zintuigelijke niveaus inspeelt en de beleving is voor de bezoekers.

Toelichting ontwerp

“Het creëren van één identiteit”, dat was het totaalconcept van Westfield Mall of the Netherlands. Dit komt voort uit de grote groep van verschillende blokken met verschillende identiteiten waar het bestaande winkelcentrum uit bestond. Onze visie was om deze verschillende blokken te verenigen, door één groot gebaar te maken wat verbindt, maar tegelijkertijd ruimte zou houden voor diversiteit binnen het totaalconcept.

Onze oplossing is geïnspireerd op een zijden sjaal, die als een tweede huid soepel over het lichaam wordt gedrapeerd. Net zoals een sjaal een outfit kan afmaken, verbind de gevel de voorheen verspreide gebouwen. Door deze inspiratie, konden wij daa
aast het gesloten programma “verbergen” en juist openen waar nodig door de gevel op en neer te plooien. Dit stelde ons ook in staat om een duidelijke hiërarchie te maken tussen de verschillende ingangen, door het gebaar te benadrukken of juist te vereenvoudigen.

De inte
e lay-out, opgezet als een doorlopende lus, is zo opgezet dat je je steeds afvraagt wat er zich om de volgende hoek bevindt. Door de focus te leggen op deze zichtlijnen en door ze speciaal te maken wordt de bezoeker constant getriggerd om zijn reis voort te zetten.

De algemene uitstraling en materiaal gebruik van het winkelcentrum is introvert. Het concept hierachter is dat deze basis de verschillende winkelmerken in staat stelt om te stralen. Door het spelen met lijnen konden er verschillende eilanden gecreëerd worden voor zitgelegenheden en kiosken.

In het hart van ons ontwerp bevindt zich ‘The Central Plaza’. In dit centrale plein komen alle lijnen samen en versmelten in een spectaculair houten plafond. De 700 individuele spiraalvormige bladen, weven rond het centrale dakraam en maken dit een echte unieke bestemming binnen het winkelcentrum. Dit centrale knooppunt is één van de vier bestemmingen binnen het winkelcentrum en kan gebruikt worden als een volledig ingerichte evenementenruimte.

De vloeiende gordijnen van de ‘Dining Plaza’ volgen de beweging van lucht die in verschillende richtingen stroomt en plooien naar beneden bij de verschillende eetkiosken en markeren en definiëren deze plekken. Het delicate ontwerp geeft warmte en omarmt de bezoeker en zorgt ervoor dat de enorme ruimte op deze eerste verdieping je op een menselijke schaal begroet. Door het gebruik van verschillende lichtkleuren kan de sfeer worden aangepast aan de tijd van de dag of jaar en is het zeer veelzijdig qua sfeer.

01 MVSA - Westfield Mall of the Netherlands - Facade ©Jon IIsraeli.jpg
Project Details

Download het volledige projectdossier met alle details en specificaties.

Download PDF

Gebouw specificaties

Categorie Identiteit & Icoonwaarde
Plaatsnaam project Leidschendam
Functie gebouw Winkels
Datum van ingebruikname 2021-03-18
Bouwperiode Van 2014-03-01 tot 2021-03-18
Opdrachtgever Unibail Rodamco Westfield
Colofon

Architectenbureau MVSA Architects
Telefoonnummer 0205319800