Over de kruisbestuiving tussen onderwijs en stad
"We have now become aware of the possibility of arranging the entire human environment as a work of art, as a teaching machine designed to maximize perception and to make everyday learning a process of discovery." – Marshall McLuhan
Het onderzoek ‘Campus without Boundaries’ richt zich op mogelijke kruisbestuiving tussen onderwijs en stad. Hierbij wordt onderzocht of leegstaande gebouwen, slechte wijken en vergeten plekken in de stad door onderwijsfuncties kunnen worden verbeterd, met als win-win element het feit dat de scholen interessante en goedkope locaties kunnen gebruiken. Wat levert het op als onderwijsfuncties niet langer in grootschalige scholengemeenschappen worden ondergebracht maar worden geïntegreerd in het stedelijk weefsel? Kan de interactie onderwijs – stad tot nieuwe ontwerpopgaven leiden en tot nieuwe interpretaties van de campus-typologie?
Opbouw
‘Campus without boundaries’ startte met een verkennende fase, waarin de ontwerpvraagstukken worden uitgewerkt en waarin concrete stedelijke locaties worden gezocht die zich lenen voor ontwerpstudies. In een tweede fase wordt in samenwerking met een aantal interdisciplinaire ontwerpteams gekeken naar mogelijke invullingen van deze locaties op basis van eerder ontwikkelde kennis en inzichten.
De studie werd uitgevoerd door Burton Hamfelt (Burton Hamfelt Architectuur Stedebouw Prototypes) en John Bosch (OeverZaaijer architectuur en stedenbouw) met steun van BNA Onderzoek.