Over deze studie

De oplossing voor onfrisse scholen?

Binnenklimaatproblemen in scholen zijn veel in het nieuws. Kan het oude concept van de openluchtschool tot nieuwe ontwerpoplossingen leiden? Hoe verhoudt het openluchtschoolconcept zich tot de wens om energieneutraal te bouwen? Kan het concept van de openluchtschool worden vertaald naar een nieuwe, eigentijdse en duurzame typologie? Kan vanuit de wens naar ‘frisse scholen’ ruimtelijkheid en klimaat al in een vroeg ontwerpstadium aan elkaar gekoppeld worden? En sluiten trends in het onderwijs, zoals individuele benadering, nadruk op een gezonde levensstijl en de invoering van elektronische leeromgeving aan bij dit ‘oude’ onderwijsconcept?

Met deze en andere vragen in zijn achterhoofd heeft Micha de Haas (Architectenbureau Micha de Haas) een voorstudie gedaan naar de mogelijkheden van de openluchtschool. Als vervolg daarop werden de uitkomsten daarvan in workshops met collega-architecten besproken en verdiept. Het resultaat is een reeks ideeën en schetsen die laten zien dat openluchtelementen een oplossing kunnen bieden voor slechte binnenklimaten, te weinig vierkante meters en gebrek aan flexibiliteit in schoolgebouwen.

Presentatie aan schoolbesturen en docenten
Op dinsdag 22 januari 2013 presenteerde Micha de Haas de ideeën en oplossingen tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT). Dit is dé plek om schoolbesturen en docenten de mogelijkheden van openluchtelementen in onderwijsgebouwen te laten zien. Ook voor veelgehoorde klachten over te weinig vierkante meters en slechte binnenklimaten bieden de ideeën uit de workshops oplossingen.

De aanbevelingen zijn samengevat in ‘Het buitenschoolmanifest: de tien geboden voor meer buiten(lucht) op school’.

  1. Ontwerp gebouw en omgeving als integrale opgave.
  2. Introduceer meerdere microklimaten binnen en buiten het schoolgebouw.
  3. Maak de overgang tussen buiten en binnen geleidelijk (klimatologisch en ruimtelijk).
  4. (Individuele) regelbaarheid van klimaat is beter dan gelijkmatigheid.
  5. Varieer activiteiten per ruimte en seizoen.
  6. De gevel is meer dan een afsluiting: maak het ‘naar buiten gaan’ makkelijk en verleidelijk.
  7. Gebruik tijdelijke, seizoensgebonden, bouwwerken.
  8. Haal het groen naar binnen!
  9. Doe af en toe wat warms aan!
  10. Schoolbesturen: meer buiten(lucht) begint bij het schrijven van een PVE.

Ja! Ik sluit mij aan bij de BNA omdat ik ...

  • Gebruik wil maken van gratis modelcontracten, online kennisbank en juridisch advies
  • Mezelf wil ontwikkelen en/of mijn bureau om te kunnen onderscheiden en het collectief voordeel te benutten
  • Mijn kennis en netwerk wil vergroten en gebruik wil maken van de belangenbehartiging voor de architectenbranche