Identiteit & Icoonwaarde
mei architects and planners
McDonald’s Coolsingel 44
De voormalige kiosk van McDonald's op de Coolsingel was ooit uitgeroepen tot lelijkste gebouw van Rotterdam. Mei architects and planners ontwierp een nieuw paviljoen met een uitstraling passend bij de Coolsingel en de rijke historische omgeving. Het paviljoen is wereldwijd gepubliceerd en wordt al de ‘The fanciest McDonald’s in the world’ genoemd.
Juryrapport
Fastfoodketens en architectuur: het is een schijnbaar onmogelijke combinatie. De standaard bouwformules van restaurants als McDonald’s dulden nauwelijks afwijkende ontwerpen, de interieurs zijn doorgaans niet gericht op comfort, maar juist op een zo kort mogelijk verblijf en een hoge omloopsnelheid. Dat het anders kan, bewijst de spectaculaire transformatie van de McDonald’s aan de Coolsingel in Rotterdam. Het paviljoen werd ooit uitgeroepen tot het lelijkste 7 Hoofdsponsor Co-sponsor Co-sponsor Mediapartner gebouw van Rotterdam.
De franchisenemer besloot om samen met Mei architecten de uitdaging aan te gaan om er de mooiste McDonald’s van Nederland van te maken. De jury vindt dat zij daar dubbel en dwars in zijn geslaagd; dit is ‘een juweel voor Big Mac eters’. Goed dat dit publiek op deze manier met iets moois in aanraking wordt gebracht. Het glazen paviljoen staat elegant op de stoep, die is opgeschoond door transformatorkastjes in het ontwerp te integreren. Voor de fraaie doorzichten via het glas en de uiterst zorgvuldige detaillering van de goudkleurige gevelpanelen – met gepixelde afbeeldingen die zichtbaar worden door je smartphone ervoor te houden – is er alom lof. Wel vinden sommige juryleden het jammer dat de opslagruimte achter de keuken aan het zicht onttrokken is door roestvrijstalen kasten voor het glas te plaatsen. Daarnaast had de architect in het interieur nog een slag kunnen maken.
Met dit ontwerp is niet alleen de beleving van de bezoeker en het straatbeeld verbeterd, maar ook het gebouw duurzaam gerenoveerd. Mocht McDonald’s het pand verlaten, dan kan het logo eenvoudigweg van de gevel gehaald worden; de architectonische kwaliteit van het paviljoen blijft.
Toelichting categorie
De verbinding met de plek vormde de basis voor het ontwerp van het nieuwe McDonald's paviljoen aan de Coolsingel. Het gebouwvolume is zo getailleerd en geleed dat het achtergelegen monumentale postkantoor weer zichtbaar is geworden. De kern van het gebouw is zo compact mogelijk, en dankzij een volledige transparante entreelobby loopt de openbare ruimte als het ware door in het gebouw.
rijk bewerkte gevel
Net als de historische gebouwen in de directe omgeving, zoals het postkantoor, het stadhuis en het Atlanta Hotel, is dit paviljoen voorzien van een rijk bewerkte gevel. Er is gekozen voor uitvoering in één materiaal: goudkleurig geanodiseerd aluminium. Dit warm en chique ogende materiaal is tegelijkertijd ook hufterproof en duurzaam. De gevelbeplating is geperforeerd met hartvormige perforaties als een soort ‘voile’ rondom het glazen gebouw.
feest op de Coolsingel
Omdat McDonald’s 24/7 open is, is ook de verschijningsvorm in het donker belangrijk. Overdag is het gebouw open en uitnodigend voor het winkelend publiek, ’s avonds straalt het gebouw om het uitgaanspubliek aan te trekken. De perforaties in de gevel verbeelden een feestelijke Rotterdamse menigte op de Coolsingel. De nieuwe McDonald’s is immers gebouwd voor de Rotterdammers, die er nu weer een reden bij hebben om trots te zijn op hun stad.
openbare ruimte
Dankzij de gezamenlijke inspanningen van de opdrachtgever, de gemeente Rotterdam en Mei architects and planners is het gelukt met de bouw van het nieuwe paviljoen tevens de ‘verrommeling’ van de openbare ruimte aan te pakken. De verschillende nutsvoorzieningen en verkeersregelkasten zijn opgenomen in het gebouw. Door toepassing van verlichting in de gevel wordt tegelijkertijd de sociale veiligheid verhoogd. De installaties zijn geïntegreerd in het dak, dat als vijfde gevel mee is ontworpen.
Om de verbinding met de stad nog sterker te maken zijn voor de inrichting van het terras dezelfde meubels gebruikt als op andere openbare plekken in Rotterdam.
Icoon voor Rotterdam
De nieuwe McDonald’s heeft Rotterdam internationaal ook extra op de kaart gezet. Het gebouw is wereldwijd gepubliceerd in maar liefst 14 verschillende talen. In het onlangs verschenen artikel op Dezeen ’17 projects helping to transform Rotterdam’ nam het paviljoen een belangrijke plaats in. Met dit gebouw is architectuurstad Rotterdam weer een icoon rijker.
CNBC: ‘It looks like an Apple store'
Toelichting ontwerp
In de plannen voor de herinrichting van de Coolsingel dienden alle bestaande paviljoens te verdwijnen. McDonald’s had op deze locatie echter nog erfpachtrecht tot 2044. Mei architects and planners kreeg daarom opdracht van McDonald’s om op de bestaande locatie een nieuw paviljoen te ontwerpen met passende allure.
Het paviljoen is zó ontworpen dat het achtergelegen monumentale postkantoor weer zichtbaar is geworden. Met een compacte kern en een maximaal transparante glasgevel, waardoor de openbare ruimte als het ware doorloopt in de entreelobby.
Omdat McDonald’s 24/7 open is, is ook de verschijningsvorm in het donker belangrijk. Overdag is het gebouw uitnodigend voor het winkelend publiek, ’s avonds straalt het gebouw voor het uitgaanspubliek. Net als de historische gebouwen in de directe omgeving is het paviljoen voorzien van een rijk bewerkte gevel. Er is gekozen voor goudkleurig aluminium: chique, hufterproof én duurzaam.
De gevelbeplating is geperforeerd en werkt als een soort ‘voile’, met hartvormige perforaties die een feestelijke mensenmenigte verbeelden. De nutsvoorzieningen en verkeersregelkasten zijn geïntegreerd in deze gevel, waarbij verlichting achter de gevelplaten zorgt voor een verhoogde sociale veiligheid.
De balie en de open keuken zijn ingericht op de begane grond. Een stalen wenteltrap - uit één stuk - leidt vanuit de lobby naar het restaurantgedeelte op de eerste verdieping. Vanaf hier heeft de bezoeker een prachtig weids uitzicht op de Coolsingel.
Het gebouw is in een zeer korte bouwtijd van twee maanden gerealiseerd. Dit was mogelijk door een zeer goede voorbereiding en uitwerking in details, en de maximale inzet van alle betrokken partijen. Het gebouw is opgebouwd als staalskelet op de bestaande fundering van de oude kiosk. De aannemer heeft dag en nacht doorgewerkt, de constructeur heeft een vrijwel geheel kolomloze constructie uitgewerkt, de glasleverancier heeft ruim 6 meter hoge, maximaal ontkleurde glaspanelen geleverd en de leverancier van de gevelplaten heeft een afbeelding vertaald naar unieke geperforeerde gevelpanelen.
Het gebouw is door Mei als het ware ‘ontmacdonaldiseerd’. Als McDonald’s onverhoopt vertrekt van deze locatie, is het paviljoen eenvoudig door een andere eigenaar te betrekken.