Verhoeff-Rollmanschool






Introductie
Een energieneutrale stimulerende onderwijsomgeving
Het was een inspirerend traject om duurzaamheidsambitie van de Gemeente Bodegraven Ên de onderwijsvisie van Educatis vorm te mogen geven in een duurzaam toekomstgericht onderwijsgebouw.
Toelichting categorie
De Verhoeff-Rollmanschool hanteert verschillende werkvormen waarbij afwisselend klassikaal, in groepjes en individueel gewerkt wordt. Daarbij is het belangrijk dat de kinderen zich goed kunnen concentreren. Daarom is er een reeks van verschillende ruimten ontworpen met verschillende kwaliteiten.
Rond het centrum van de school bevinden zich vier onderwijsclusters. De onderwijsruimten zijn gedifferentieerd. Elke groep heeft eigen studieruimte waar in alle rust door leerlingen of groepjes gewerkt kan worden. De hal rond de lokalen is ruim en rustig, hier zijn werkplekken mogelijk waar ook met andere klassen samengewerkt kan worden. De centrale hal is het bruisende hart van de school. Een keuken met uitgiftepunt, de tribunetrap, de mediatheek, een piano, en leestafels maken van het hart een levendig centrum. De hal kan gekoppeld worden aan het speellokaal. Hierdoor ontstaat ÊÊn grote ruimte voor voorstellingen en optredens.
Het gebouw is nu een half jaar in gebruik en functioneert geweldig. Tegelijkertijd moet het gebouw ook toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs kunnen volgen. De onderwijsclusters zijn daarom vrij in te delen; aanpassingen in de toekomst zijn hierdoor goed mogelijk.
Een goed binnenklimaat is zowel voor de kinderen als voor de professionals belangrijk om optimaal te kunnen presteren. Elke ruimte is voorzien van een display waarop temperatuur, frisse lucht, licht en zonwering geregeld kunnen worden.
De school is ontworpen en gebouwd conform frisse-Scholen-B en is helemaal energieneutraal. De energiezuinige installaties zijn gerealiseerd door beproefde technieken slim met elkaar te combineren. Samen met de onderhoudsarme gevels en de clusters die van functie kunnen veranderen zorgen die er voor dat de school een lang leven tegemoet gaat.
Toelichting ontwerp
Stedenbouwkundige inpassing
Met zân heldere orthogonale structuur sluit de nieuwe school goed aan op de bestaande wederopbouwwijk âDronenwijkâ. Het centrum van de school met hoofdentree, aula en speellokaal, is herkenbaar en verdeelt de massa in drieÃĢn.
De entrees zijn gericht op de langzaam verkeersroute door het park die de scholen in deze wijk met elkaar verbindt. Het ruime voorplein, de luifels en het glas nodigen mensen uit om binnen te komen.
Door een split-level in het hart van het gebouw krijgt de gevel een vriendelijke getrapte opbouw aan de pleinkant. De installatieruimte is precies binnen de hoogtemaat van het bestemmingsplan opgelost in een gemetseld volume. Aan de straatkant is het gebouw ingetogener. De verticale raampartijen zorgen voor een statige uitstraling.
Gevels en materialen
Het gebouw is, net als de overige voorzieningen in het Dronenpark, gemetseld in een lichte genuanceerde steen met donkere accenten. Diepe negges en terugliggend metselwerk brengen diepte in de gevel, bijzondere details en verschillende metselwerkverbanden verfijnen de gevel. De kozijnen zijn van dunne geanodiseerde aluminium profielen, de daglicht-toetreding is hierdoor maximaal. zonwering is windvast en weggewerkt in het bovendetail van de kozijnen.
Organisatie
Het hart van het gebouw wordt gevormd door de ontvangstruimte, de aula, de speelzaal en de mediatheek. Aan weerszijden van dat centrum liggen de onderwijsclusters. In die clusters vormen de staalconstructie, het sanitair en de trappen de vaste elementen. De binnenwanden en de inrichting kunnen variÃĢren en veranderen indien het onderwijs of het gebruik dat verlangt. Die afbouw is nu als een maatpak ontworpen voor het huidige gebruik dat vraagt om gedifferentieerde onderwijsruimten: groepsruimten, leerpleinen voor klas-overstijgend werken en studieruimten om individueel te kunnen werken.
In het centrum is het speellokaal bij de aula te trekken door de panelenwand geheel te openen, daarmee ontstaat ÊÊn grote ruimte.
Planning en budget
Het project is binnen budget en planning opgeleverd.
Toekomstgericht
De school is integraal toegankelijk ontworpen en gebouwd conform frisse-Scholen-B en is helemaal energieneutraal. De energiezuinige installaties zijn gerealiseerd door beproefde technieken slim met elkaar te combineren. Samen met de onderhoudsarme gevels en de clusters die van functie kunnen veranderen zorgen die er voor dat de school een lang leven tegemoet gaat.