Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport
De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport was toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.
Toelichting categorie
De nieuwe brandweerkazerne voor Rotterdam The Hague airport is ontworpen op efficiëntie. Gesitueerd halverwege de start- en landingsbaan heeft de luchthaven brandweer een optimale locatie voor het uitrukken voor de gehele luchthaven. De brandweerlieden moeten binnen dertig seconden bij de voertuigen kunnen zijn ongeacht waar ze zijn in het gebouw of op het terrein. Dit wordt mogelijk gemaakt door een compact gebouw met een duidelijke tweedeling, remise en kazerne, de overzichtelijke plattegrond en korte en helder looplijnen.
Toelichting ontwerp
De nieuwe brandweerkazerne op Rotterdam The Hague Airport is opgesplitst in twee delen, remise en kazerne. Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. Het functioneren van de brandweerkazerne wordt aangestuurd door alarmmeldingen vanuit de verkeerstoren, de Airport Authority of de meldkamer van de brandweer. Om hierop onmiddellijk te kunnen reageren, wordt de kazerne 24/7 bezet. De brandweerlieden trekken hierin en verkeren in een continue staat van paraatheid. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen. Ter ontspanning worden op de eerste verdieping slaapvertrekken en een kantine ingericht; op de begane grond een sportzaal, fitnessruimte, leslokaal en buitensportkooi.






