Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport






Introductie
De bestaande brandweerkaze
e van Rotterdam The Hague Airport was toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kaze
e werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.
Toelichting categorie
De nieuwe brandweerkaze
e voor Rotterdam The Hague airport is ontworpen op efficiÃĢntie. Gesitueerd halverwege de start- en landingsbaan heeft de luchthaven brandweer een optimale locatie voor het uitrukken voor de gehele luchthaven. De brandweerlieden moeten binnen dertig seconden bij de voertuigen kunnen zijn ongeacht waar ze zijn in het gebouw of op het terrein. Dit wordt mogelijk gemaakt door een compact gebouw met een duidelijke tweedeling, remise en kaze
e, de overzichtelijke plattegrond en korte en helder looplijnen.
De brandweerkaze
e wordt 24/7 bezet. De brandweerlieden trekken hierin en verkeren in een continue staat van paraatheid. Omdat de brandweerlieden ÊÊn dag in het gebouw âwonenâ is de kaze
e ingericht met een kantine, keuken, woonkamer en negen privÊ slaapvertrekken. Speciale lockers en kasten zorgen voor een gemakkelijke switch van het matras en beddengoed tussen de diensten. Een deel van de kaze
e is toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Op de begane grond zijn de leslokalen, fitness, sportzaal en kleedkamers te gebruiken voor zowel brandweer als luchthavenpersoneel. De kantoor voor de brandweer bevinden zich ook op de begane grond.
De plattegrond van de kaze
e ingedeeld rondom de sporthal. Op de verdieping bevinden zich de slaapvertrekken op het oosten en de woonkamer, keuken en kantine op het zuidwesten. Een uitkragend dak zorgt voor zonwering.
Toelichting ontwerp
De nieuwe brandweerkaze
e op Rotterdam The Hague Airport is opgesplitst in twee delen, remise en kaze
e. Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. Het functioneren van de brandweerkaze
e wordt aangestuurd door alarmmeldingen vanuit de verkeerstoren, de Airport Authority of de meldkamer van de brandweer. Om hierop onmiddellijk te kunnen reageren, wordt de kaze
e 24/7 bezet. De brandweerlieden trekken hierin en verkeren in een continue staat van paraatheid. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen. Ter ontspanning worden op de eerste verdieping slaapvertrekken en een kantine ingericht; op de begane grond een sportzaal, fitnessruimte, leslokaal en buitensportkooi.
De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voo
amelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dak overstek weert de zon.
De remise van de nieuwe kaze
e biedt de mogelijkheid om uiteindelijk zes voertuigen te stallen. In de nieuwe situatie komen in totaal vijf uitrukvoertuigen in de kaze
e te staan. Naast de kaze
e komt een opstelplaats voor de voertuigen die gebruikt worden voor de sneeuw- en gladheidsbestrijding op de luchthaven.
De nieuwe kaze
e is ontworpen als een energieleverend gebouw. De duurzame kaze
e is gasloos door koeling en verwarming met luchtwarmtepompen. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van 162 zonnepanelen die de nodige energie voor het gebouw opwekken. Daa
aast is op de zuidgevel een hete-lucht collector gemaakt. Het zwarte vlak in de voorgevel genereert warme lucht (zonneschoorsteen). Deze staat in directe verbinding met de installatieruimte op het dak. Tijdens de winterperiode (halverwege september tot en met halverwege mei) kan met de collector een rendement van 55% worden behaald. De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.