DaCapo College
Introductie
Het DaCapo College in Sittard krijgt door de combi van renovatie met nieuwbouw een duurzame en eigentijdse onderwijsomgeving. Een bestaand HEAO gebouw is geΓΌpgraded naar een hedendaags onderwijscomplex aangevuld met een passende nieuwbouw.
Daarnaast worden thans de plannen voorbereid om op korte termijn een nieuwe sportfaciliteit te realiseren.
Toelichting categorie
De transformatie van het bestaande HEAO gebouw tot onderwijsgebouw voor leerlingen in de leeftijd van 12 tot/met 16 jaar was de uitdaging van deze ontwerpopdracht. Vijf verschillende scholen kregen onderdak in één gebouw. Het programma moest deels ontworpen worden binnen de contouren van een bestaand gebouw en deels in de nieuw te realiseren uitbreiding. Het bestaande gebouw bestaat uit vijf nagenoeg gelijke bouwdelen die qua grootte identiek zijn. Deze bouwdelen zijn als een blad geordend, waarbij elk bouwdeel een andere bouwhoogte heeft oplopend van één bouwlaag tot vijf bouwlagen. Deze zelfde opbouw is doorgezet naar de uitbreiding, waarbij de koppeling tussen bestaand en nieuw is uitgevoerd in een transparant 2 laags element. De logica en de helderheid van het gebouw, alsmede de schaalgrootte, is daarmee volledig in evenwicht waarbij het lijkt alsof het altijd één schoolgebouw is geweest. Daarnaast zijn uitgebreide studies gedaan om de gevels een totaal nieuwe en eigentijdse school uitstraling te geven. De structuur van het bestaande gebouw is helder: aan een orthogonale centrale kern zijn vier vierkante meerlaagse elementen gekoppeld. Deze vierkante elementen hebben allen dezelfde hoofddraagstructuur bestaande uit vier kolommen op een afstand van ca. 8 meter van elkaar in het midden van elk vloerveld. Deze structuur is zoals hiervoor beschreven consequent doorgezet in het nieuwbouw gedeelte. Door deze heldere en eenvoudige hoofddraagconstructie was het mogelijk om een het gebouw nagenoeg vrij in te delen: de enige randvoorwaarden waren de bestaande toiletten en trappenhuizen. Omdat drager en βinbouwβ los van elkaar zijn, wordt het gebouw als geheel nieuw ervaren. Zoals hiervoor aangegeven zijn de gevels geheel nieuw ontworpen en eigentijds vormgegeven. De overgang van binnen naar buiten is natuurlijk en tegelijkertijd logisch en dus volledig in harmonie
Toelichting ontwerp
De transformatie van het bestaande HEAO gebouw tot onderwijsgebouw voor leerlingen in de leeftijd van 12 tot/met 16 jaar was de uitdaging van deze ontwerpopdracht. Vijf verschillende scholen kregen onderdak in één gebouw. Het programma moest deels ontworpen worden binnen de contouren van een bestaand gebouw en deels in de nieuw te realiseren uitbreiding. Het bestaande gebouw bestaat uit vijf nagenoeg gelijke bouwdelen die qua grootte identiek zijn. Deze bouwdelen zijn als een blad geordend, waarbij elk bouwdeel een andere bouwhoogte heeft oplopend van één bouwlaag tot vijf bouwlagen. Deze zelfde opbouw is doorgezet naar de uitbreiding, waarbij de koppeling tussen bestaand en nieuw is uitgevoerd in een transparant 2 laags element. De logica en de helderheid van het gebouw, alsmede de schaalgrootte, is daarmee volledig in evenwicht waarbij het lijkt alsof het altijd één schoolgebouw is geweest. Daarnaast zijn uitgebreide studies gedaan om de gevels een totaal nieuwe en eigentijdse school uitstraling te geven.
De structuur van het bestaande gebouw is helder: aan een orthogonale centrale kern zijn vier vierkante meerlaagse elementen gekoppeld. Deze vierkante elementen hebben allen dezelfde hoofddraagstructuur bestaande uit vier kolommen op een afstand van ca. 8 m1 van elkaar in het midden van elk vloerveld. Deze structuur is zoals hiervoor beschreven consequent doorgezet in het nieuwbouw gedeelte. Door deze heldere en eenvoudige hoofddraagconstructie was het mogelijk om een het gebouw nagenoeg vrij in te delen: de enige randvoorwaarden waren de bestaande toiletten en trappenhuizen. Omdat drager en βinbouwβ los van elkaar zijn, wordt het gebouw als geheel nieuw ervaren. Zoals hiervoor aangegeven zijn de gevels geheel nieuw ontworpen en eigentijds vormgegeven. De overgang van binnen naar buiten is natuurlijk en tegelijkertijd logisch en dus volledig in harmonie





