Fontys R10, Eindhoven
Onderwijsvernieuwing vertaald in huisvesting: het succesvolle onderwijs met individuele leertrajecten wordt gestimuleerd door de open labs, diagonale binnenstraat met maximale ontmoeting en uitwisseling, gevarieerde & adaptieve indeling en de gezonde leeromgeving met groen, daglicht en buitenruimte. Een fantastisch gebouw om in te studeren.
Toelichting categorie
Hoofdgebruiker, de ICT opleiding, heeft een innovatieve onderwijsmethodiek ontwikkeld, waarbij studenten in een individueel leertraject studeren en vroeg daarom om een open en aanpasbare omgeving, die groepswerken, interactie en initiatief stimuleert. Opdrachtgever Fontys vroeg daarnaast om een generiek onderwijsgebouw waarin alle mogelijke vormen van onderwijs (op termijn) mogelijk zijn: ook traditionele lokalen aan een gang. De maatschappelijke meerwaarde van het gebouw is dat beide gevraagde omgevingen tegelijk zijn gerealiseerd. Het gebouw heeft een extreme mate van flexibiliteit enerzijds – wat al tijdens de bouw is benut doordat er toen deels andere opleidingen in het gebouw kwamen die moeiteloos konden worden ingepast. Anderzijds heeft de ICT opleiding nu de gewenste, specifieke open leeromgeving, vormgegeven volgens het principe van activiteit-gerelateerd-studeren.
Toelichting ontwerp
Interpretatie van de opgave:
De ontwerpopgave voor een generiek, multifunctioneel campusgebouw is vertaald naar een uitnodigend, zeer open gebouw, geschikt voor een breed scala aan onderwijsactiviteiten. Inspirerend was de eerste hoofdgebruiker, de ICT opleiding. Groepjes van zes studenten werken samen in open leeromgevingen – labs - die in niets meer aan traditionele klaslokalen doen denken.






