Het Platform






Introductie
Met Het Platform is op het drukste stukje Nederland een groen gebouw gerealiseerd voor wonen, werken en relaxen. Het Platform is ontworpen als een MicroCity. Door een mix van functies en de ligging nabij belangrijke ov-knooppunten kunnen MicroCityâs nagenoeg zelfvoorzienend zijn en zo concreet bijdragen aan het realiseren van Êcht duurzame steden.
Toelichting categorie
Direct naast station Utrecht Centraal staat Het Platform. In dit gebouw wordt wonen gecombineerd met een groot aantal collectieve voorzieningen, waaronder een fietsenstalling, ontmoetingsplekken, groene dakterrassen en ruimten voor bijvoorbeeld fitness en een restaurant. Deze mix van functies heeft een positieve impact op de leefbaarheid van het stationsgebied.
Het Platform is gebouwd op een plek waar dit niet vanzelfsprekend is: pal boven het bus- en tramstation van de Uithoflijn, direct naast Utrecht Centraal. Toch lijkt Het Platform als het ware gegroeid op deze plek; zo vanzelfsprekend voegt het zich in het dynamische krachtenspel van bestaande gebouwen in de omgeving. Het gebouw bestaat uit een compositie van verschillende gebouwdelen die samen het hectische stationsgebied voorzien van een aantal aantrekkelijke stedelijke tussenruimtes en buitenruimtes. De dakterrassen, onderling verbonden via bruggen en trappen, vormen een groene oase in de stad met geweldig uitzicht over het stationsgebied en de historische binnenstad. Hier kunnen de bewoners zich thuis voelen en tegelijkertijd onderdeel zijn van de bruisende stad. Elk appartement is anders en heeft een andere gevel. Met verspringende ramen, balkons en plantenbakken worden de bewoners verleid om meer naar buiten te gaan.
Om rekening te houden met alle, soms tegengestelde, belangen op deze plek, bood de gemeente bij het uitschrijven van de tender veel ruimte voor innovatie en creativiteit. Ook de omgeving is al in een vroeg stadium actief bij het project betrokken, waardoor hun zorgen, wensen en kennis van de locatie in belangrijke mate hebben bijgedragen aan het gebouw zoals het er nu staat. Alle ambities uit de ontwerpfase zijn tijdens de uitwerking en uitvoering overeind gebleven. En dat voor een betaalbare huur. Voor de oplevering waren alle woningen al verhuurd. Het Platform huisvest ook het Europese hoofdkantoor van e-sports organisatie Team Liquid, waarvoor VenhoevenCS samen met AHH Architects het interieur heeft ontworpen.
De bewoners vormen inmiddels samen een levendige community. De gezamenlijke dakterrassen met picknicktafels en de vele âsticky spacesâ voor spontane ontmoetingen dragen bij aan de sociale cohesie, maar ook het gebruik van een app om praktische informatie uit te wisselen. Met de komst van Het Platform is de leefbaarheid in het stationsgebied van Utrecht enorm toegenomen, en is op het drukste stukje Nederland een groen gebouw gerealiseerd waar Utrecht trots op mag zijn.
Toelichting ontwerp
Het Platform is ÊÊn van de eerste gerealiseerde natuur-inclusieve woonwerkgebouwen op deze schaal in Nederland. Het Platform draagt bij aan biodiversiteit door vier daktuinen en royaal begroeide groene gevels als essentiÃĢle onderdelen van het gebouw. Om de biodiversiteit in de stad te verrijken, en te zorgen dat insecten en vogels niet uit de stad verdwijnen, maakte Studio LandLab een beplantingsplan gebaseerd op landschappen in de provincie Utrecht. Met een rijke bloemenmix en opeenvolgend bloeiende bomen en struiken, zoals de honingboom, de magnolia en de zevenzonenboom, staat het gebouw een groot deel van het jaar in bloei en worden veel vogels en insecten aangetrokken. Dankzij de grote ramen en glasvlakken geeft het gebouw binnen het gevoel dat je buiten bent â en buiten het gevoel dat je al half binnen bent.
De appartementen zijn verschillend in vorm en grootte, maar vormen samen een eenheid. Door een aantal vormgevingsprincipes in eindeloze variaties toe te passen is een soort origami-achtige architectuur ontstaan, met ritmes en variaties op een thema.
De bouw van Het Platform, boven het station van De Uithoflijn en direct grenzend aan station Utrecht Centraal, vormde een technische uitdaging die maximale vindingrijkheid vroeg van alle betrokken adviseurs. Op een minimale footprint van 170 m2 moesten meer dan 200 appartementen en 4.000 m2 aan voorzieningen worden gebouwd en ontsloten.
In plaats van de zware betonconstructie die oorspronkelijk voor de overbouwing van het bus- en tramstation was bedacht, is de noodzakelijke constructie geïntegreerd in de eerste verdiepingen van het gebouw. Samen met IMd Raadgevende ingenieurs is hiervoor een maatwerk lichtgewicht staalconstructie met 3D-vakwerkliggers ontwikkeld, waardoor uiteindelijk de helft minder staal en beton nodig was. Dankzij deze slimme constructie bleven kosten, bouwtijd en milieu-impact beperkt.