Stimulerende Omgevingen

KindCentrum SPEEL EN LEER Veenhuizen

Introductie

Het ontwerp van het Kindcentrum is een hedendaagse interpretatie van de kenmerkende architectuur in Veenhuizen; een uniek gevangenisdorp en één van de zeven “Koloniën van Weldadigheid”.

Toelichting categorie

Het gebouw stimuleert het spelen en leren
Onderwijs is dynamisch. De gebruikers vroegen daarom een flexibel en multifunctioneel gebouw, een gebouw dat kinderen uitdaagt en inspireert.

De visie van de opdrachtgever CKC Drenthe is gebaseerd op individueel leren, aansluitend bij het niveau en de leerwijze van de kinderen. KindCentrum SPEEL EN LEER heeft het onderwijs georganiseerd rondom drie ke
waarden:
• Veilig en samen;
• Nieuwsgierig en beleven;
• Zelfstandig en toekomstgericht.
Deze ke
waarden hebben we vertaald naar het gebouw.

Veilig: de school is overzichtelijk en transparant, met zichtlijnen die relaties tussen ruimten duidelijk maken. In de open ruimte zijn ook plekken gecreëerd die geborgenheid bieden. Het kleur- en materiaalgebruik is warm met veel hout en geeft een huiselijke sfeer.

Samen: de basis is de centrale gemeenschappelijke hal, die het hart van het gebouw vormt en die ook in het onderwijs een belangrijke rol speelt, meer nog dan de lokalen. Samen is ook multifunctioneel, niet alleen met verschillende functies onder één dak maar ook echt samen gebruiken van de ruimtes.

Nieuwsgierig en beleven: het gebouw nodigt uit om telkens nieuwe dingen te ontdekken. Het gebouw is eerlijk, de kolommen en balken zijn zichtbaar zodat je door te kijken kunt ontdekken hoe het gebouw in elkaar zit. Ook buiten is er veel ruimte voor beleving, door natuurlijk spelen met moestuin en insectenhotel. Een bijzondere school waar je je leven lang herinneringen aan hebt.

Zelfstandig en toekomstgericht: het gebouw heeft een heel eigen stijl, herkenbaar als school maar toch heel anders dan de scholen die we kennen. Bovendien is het een verbijzondering en mode
e vertaling van de typische stijl van de interbellumarchitectuur van Veenhuizen. Het doorbouwen op het verleden, niet historiserend maar vooruitkijkend, geeft een nieuwe toekomst aan het dorp dat bepaald wordt door haar cultureel erfgoed. Toekomstgericht betekent ook duurzaam: natuurlijk materiaalgebruik, energieneutraal en circulair.

Een unieke school, op een unieke plek.

Toelichting ontwerp

De karakteristieke Veenhuizer architectuur kenmerkt zich door een symmetrische opbouw, ambachtelijke details, sobere architectuur en respect voor de orthogonale structuur van de bestaande landschappelijke structuur.

In opdracht van CKC Drenthe en Kidscasa heeft VdpArchitecten in VEENHUIZEN een nieuw KindCentrum gerealiseerd, waarin de nieuwe onderwijsvoorziening ‘KindCentrum SPEEL EN LEER’ zich harmonieus in de monumentale omgeving nestelt. Gebruikmakend van de typerende gebiedskenmerken, de potenties en kwaliteiten van haar omgeving en haar ligging op het perceel zonder daarbij het beoogde doel, namelijk ve
ieuwend onderwijs en kinderopvang geven, te overschaduwen. De naam SPEEL EN LEER is een directe verwijzing naar de naamvoering van de vroegere dienstwoningen, waaruit af te leiden was wie er woonde. De gevel is volledig afgestemd op de kenmerkende architectuur, details en kleuren van VEENHUIZEN. De plint is opgebouwd uit traditioneel rood metselwerk met sobere metselwerk details en geglazuurde stenen. De opbouw bestaat volledig uit een systeem van STO isolatieplaten met een afwerking van sierpleister in combinatie met steenstrips, waarbij de nadruk ligt op de horizontale metselwerk banden en de geschilderde naamvoering van de school ‘SPEEL EN LEER’. Ook het interieur is zorgvuldig afgestemd op het typerende kleurenpallet van Veenhuizen.

We streven naar een tijdloos, mooi en houdbaar project dat goed op zijn plek staat en een fijne, veilige en bruikbare speel- en leeromgeving biedt. Zo hebben we ervoor gekozen om de hoofdstructuur volledig uit verduurzaamd CLT uit te voeren, voldoet de school al aan alle BENG-eisen en frisse scholen categorie-B. Onze werkwijze richt zich verder op samenwerken en samen beslissingen nemen. Zo realiseren we een zo optimaal mogelijk resultaat voor onze opdrachtgevers en een optimale school voor kinderen. Alle schoolkinderen hebben bijvoorbeeld tijdens het bouwproces hun naam in klei mogen schrijven, welke vervolgens zijn afgebakken en uiteindelijk in de gevelplint zijn verwerkt, een AMBACHTELIJK en uniek proces. Ook zijn de schoolkinderen en ouders direct betrokken geweest bij het ontwerpen en inrichten van het speelplein.

Een school voor kinderen door kinderen, middels een eigen signatuur in het gevelmetselwerk vereeuwigd.

01_KC speel en Leer_Veenhuizen.jpg
Project Details

Download het volledige projectdossier met alle details en specificaties.

Download PDF

Gebouw specificaties

Categorie Stimulerende Omgevingen
Plaatsnaam project Veenhuizen
Functie gebouw Onderwijsgebouw
Datum van ingebruikname 2020-12-07
Bouwperiode Van 2020-01-06 tot 2020-10-30
Opdrachtgever CKC Drenthe
Architecten Arnold Venema Sanne Pekelder
Aannemers Bouwbedrijf R. van der Sluis | Roden
Adviseurs Gerda Everts Jan Drogt Jos Bouwsema Hans Moorlag Robert Van Althuis Tom Glas Siebren Sijtsma Douwe Hoeksema Ellen Kuster Lennart Perdon Koert Noordhuis
Colofon

Architectenbureau VdpArchitecten
Telefoonnummer 0503136800