Amare






Introductie
Amare - huis voor de podiumkunsten - is hét nieuwe cultuurgebouw van Den Haag en Nederland. Amare - ‘de geliefde van de stad’ - is uitnodigend voor de bezoekers en een creatieve broedplaats voor de gebruikers. Deze markante architectonische blikvanger met inte
ationale allure is publiek toegankelijk en biedt ongekend veel mogelijkheden in gebruik.
Toelichting categorie
Amare is het nieuwe huis voor het Nederlands Dans Theater (NDT), het Residentieorkest, het Koninklijk Conservatorium en Stichting Amare. De combinatie van professionele artiesten en studenten samen in één gebouw is uniek. Onderweg naar een van de 165 muziekstudio’s passeren de studenten van het Koninklijk Conservatorium de Concertzaal, de Amare Studio of het Danstheater waar ze de professionals van het Residentieorkest of het Nederlands Dans Theater (NDT) kunnen zien oefenen of optreden. Doordat de verschillende domeinen dicht bij elkaar zijn geplaatst, ontstaat een creatieve synergie die voelbaar is in het hele gebouw, én daarbuiten.
Het grote maar compacte gebouw heeft een zelfverzekerd ontwerp met een karakteristieke, beeldbepalende gevel. Amare is manifest aan het Spuiplein, naast het stadhuis van Meier. De elegante structuur van het exoskelet maakt het gebouw onmiskenbaar herkenbaar en geeft een gezamenlijke identiteit aan de verschillende gebruikers. Als een serie theatergordijnen opent de gevel zich en nodigt de bewoners en bezoekers van Den Haag uit naar binnen te komen. De openbare ruimte wordt voortgezet in het gebouw, waarvan de onderste lagen geheel publiek toegankelijk zijn. Er is niet één formele entree maar een groot entreegebied met pleinen en straten. Hier is ook volop ruimte voor (spontane) performances en evenementen.
Amare is ontworpen als een ‘multiversum’, waarin verschillende werelden en identiteiten samenkomen. Vandaar dat er in het interieur een rijke afwisseling is in materiaal en kleur en Brunn Ontwerp en Studio Aziz Bekkaoui aan het ontwerpteam werden toegevoegd. Elk domein en elke zaal heeft een eigen identiteit met aan de buitenzijde een herkenbare afwerking. Zo is de afwerking van het Danstheater van bamboe, is de Concertzaal omhult door een goudkleurig masker en is de Conservatorium-zaal karakteristiek in bruut beton. Talloze vides met (rol)trappen verbinden de publieke foyers met de vier grote zalen. Het gebouw biedt ook veel ongedefinieerde ‘tussenruimten’ die de gebruikers en artiesten zelf kunnen toe-eigenen.
Ook de Stadskantine op de derde verdieping speelt een belangrijke rol in het interieur. Als een dorpsplein verbindt deze kantine de verschillende domeinen met elkaar. Met een eigen, haast mediterrane, identiteit – en een indeling die refereert aan decorstukken - is dit de ontmoetingsplek voor iedereen in het hart van het gebouw.
Omdat er in het gebouw 24/7 activiteiten kunnen plaatsvinden, heeft Amare een belang
Toelichting ontwerp
Amare is stedenbouwkundig optimaal ingepast in het culturele hart van Den Haag en vormt de voltooiing van de Haagse Loper vanaf het Centraal Station. Door haar alzijdigheid intensiveert Amare de herkenbaarheid en beleving van deze plek in Den Haag en verbetert de aanhechting met de binnenstad en omliggende buurten.
Amare is eigenlijk als een stad van herkenbare grote gebouwen in het interieur met daar tussen straten, stegen en pleinen. De typologie gaat uit van een plaatsing van grote zalen naast en over elkaar, omgeven door een ring van vele muziekstudio’s en lesruimten. De zalen worden niet gestapeld maar naast elkaar geplaatst met eigen draagconstructies en funderingen, zodat geluidsoverdracht uitgesloten wordt.
De zalen van Amare hebben een akoestiek van wereldklasse, daar zijn de professionele muzikanten, studenten en bezoekers het al over eens. Het zwarte interieur van het Danstheater refereert aan de oude Lucent Danszaal. De vele beweegbare wandpanelen zorgen voor een uitstekende variabele akoestiek voor dans, spraak en opera. De Concertzaal heeft een klassieke hoofdopzet. Bijzonder zijn de betonnen wandafwerkingen en goudkleurige schuifpanelen om de akoestiek te kunnen regelen. Het metalen plafond maakt de zaal heel mode
. De Conservatoriumzaal is in basis van beton. Houten lamellen en dubbel gekromde betonnen balustrades zorgen hier voor de juiste geluid-verstrooiing. De Amare Studio, ook de repetitiezaal van het Residentieorkest, is de meest intieme zaal.
Amare is een toonbeeld van duurzaamheid. Het gebouw heeft een grote flexibiliteit om toekomstige ontwikkelingen op te vangen. Doordat dragende binnenwanden zijn vermeden, zijn de vloervelden volledig vrij in te delen en kunnen wijzigingen worden uitgevoerd zonder constructieve ingrepen. Amare heeft het BREEAM Excellent certificaat behaald, waarbij technische en energetische duurzaamheid net zo belangrijk zijn als tevredenheid, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Naast de toekomstwaarde, en het voortbouwen op wat er al is, is Amare een ‘inclusief gebouw’: een gebouw dat voor iedereen toegankelijk is.
Amare is een groot en extreem complex gebouw van 54.000 m2. Een bouwbudget van slechts 3.200 euro per m2 is voor een dergelijk gebouw met deze extreme complexiteit niet hoog. Door slimme en repeterende modulaire technieken en het gebruik van pure materialen (o.a. bruut beton, zwart MDF, gepigmenteerd beton en bamboe) wint het gebouw aan conceptuele kracht binnen een strak budget.