Stimulerende Omgevingen

Basisschool De Wildschut

Introductie

De realisatie van de vervangende nieuwbouw voor de openbare basisschool (OBS) De Wildschut is voortgekomen uit een winnend prijsvraagontwerp. Het concept van β€œde Leerfabriek” is ontstaan uit de specifieke onderwijsvorm van de school, waarbij de ontwikkeling van de meervoudige intelligentia van het kind centraal staat.

Toelichting categorie

De nieuwbouw voor OBS de Wildschut stimuleert en inspireert het kind om te ontdekken, te concentreren, samen te werken, te leren, te verwonderen, te bewegen, etc.. Kortom: om zich te ontwikkelen.

Tijdens het ontwerptraject is ervoor gekozen het klaslokaal compact te houden en echt als stamgroep te laten functioneren. Hierdoor hebben we binnen hetzelfde totaaloppervlak maximaal kunnen inzetten op een algemene ruimte met zoveel mogelijk oppervlak, inhoud, licht en lucht. In deze algemene ruimte werken de kinderen groep- en schooljaaroverstijgend, individueel en samen, geconcentreerd en ontspannen. Dit vraagt om een ander soort ruimtegebruik.

Door conventioneel ruimtegebruik ter discussie te stellen, hebben we in plaats van een aula, een speellokaal, spreekkamers en werkpleinen tot één grote ruimte ontworpen die dienst doet voor al deze functies tegelijk! Deze gemeenschappelijke ruimte is een aaneenschakeling van kleine en grote ruimtes, hoge en lage ruimtes, besloten en open ruimtes. Verschillende activiteiten kunnen op verschillende plekken plaatsvinden. Met grote groepen, kleine groepjes en individueel. Steeds met een andere ruimtelijkheid en een ander perspectief. Maar altijd omgeven door een prettige, natuurlijke en serene omgeving in hout. Op deze manier biedt de school een leeromgeving die naadloos aansluit bij de wijze waarop wordt lesgegeven in de klas, maar vooral daarbuiten. Een leeromgeving die rust, geborgenheid en vertrouwen biedt en tegelijkertijd de kinderen uitdaagt en stimuleert in hun ontwikkeling.

Dit alles tegen het decor van het dorp Gilze. Door de voorgevel van de algemene ruimte volledig transparant uit te voeren, zijn de open ruimtes β€˜onbegrensd’ tegen de achtergrond van het dorp. Tegelijkertijd wordt de school niet alleen als object, maar vooral ook als activiteit onderdeel van het dorpse leven. Open en transparant, midden in de samenleving.

Toelichting ontwerp

Het onderwijsconcept is vertaald in zowel de verschijningsvorm van de school, als de wijze waarop het programma is georganiseerd. Het programma is verdeeld in twee zones. De eerste zone, gesitueerd aan het schoolspeelterrein, bestaand uit een cluster van 11 klaslokalen over 2 bouwlagen. Direct grenzend aan de lokalen - aan de zijde van de Raadhuisstraat, in het centrum van het dorp - is een ruimtelijke constellatie aan gemeenschappelijke functies bedacht met afwisselende en verrassende plekken, variΓ«rend in maat en schaal, waar op een geheel eigen wijze onderwijs gegeven kan worden. Hier kunnen de kinderen zich binnen het leerconcept van de school op een unieke wijze ontwikkelen. Dit alles tegen het decor van het dorp Gilze.

De architectuur van het gebouw is markant en iconisch, maar voegt zich ook op een passende wijze in de bestaande context. De karakteristieke sheddaken, die ter plaatse van de kopgevel worden gespiegeld, maken het gebouw passend in de maat en schaal van het dorp. Tevens brengen ze een subtiele verwijzing naar de verschijningsvorm van de voormalige leerlooierijen, een industrie die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en groei van het dorp. De transparante voorgevel stelt de ruimtelijke constellatie van het interieur in verbinding met het dorp. Een sterk verticaal reliΓ«f in deze gevel opent en sluit het interieur wanneer je het gebouw passeert. De rooilijn van de voorgevel wijkt waardoor de historische verbinding met de Molenstraat visueel wordt hersteld.

Vanuit het oogpunt van duurzaamheid, circulair materiaalgebruik en sfeer en beleving is het gebouw, zowel in hoofddraagconstructie als gevel- en interieurafwerking, volledig opgezet in hout. De installaties zijn uitermate duurzaam en de luchtdichtheid en isolatiewaarde van de gebouwschil zijn hoger dan de geldende normen. Dit alles leidt tot een laag energieverbruik, een hoog comfort en een zeer prettig en gezond verblijfsklimaat. In het exterieur komt het hout terug in verticale latten op een betonnen plint.

De toon van het hout sluit aan bij het kleurenpalet van de omgeving. Dit leidt tot een gebouw met een warme uitstraling, dat zich op ingetogen, eigentijdse wijze voegt in zijn omgeving.

OBS De Wildschut_GBVA-300dpi-1.jpg
Project Details

Download het volledige projectdossier met alle details en specificaties.

Download PDF

Gebouw specificaties

Categorie Stimulerende Omgevingen
Plaatsnaam project Gilze
Functie gebouw Onderwijsgebouw
Datum van ingebruikname 2021-05-17
Bouwperiode Van 2020-05-04 tot 2021-04-30
Opdrachtgever Gemeente Gilze en Rijen
Architecten Pascal Grosfeld Jaap Bekkers
Aannemers Bouwgroep Moonen | 's-Hertogenbosch De Groot Vroomshoop | Vroomshoop
Adviseurs RΒ² Constructie adviesbureau Innax installatie-adviseur
Colofon

Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde architecten
Telefoonnummer 0765221811