Het Praktijkcollege Zuidwijk
Introductie
Met trots de praktijk laten zien waar de leerlingen voor worden opgeleid. Dat wil Het Praktijkcollege Zuidwijk uitstralen. Het stoere uiterlijk en het transparante karakter van de school zorgen dan ook voor herkenbaar gebouw dat aansluit bij het karakter van de omgeving. Door publieke functies maakt het bovendien bewust verbinding met de wijk.
Toelichting categorie
De nieuwbouw van Het Praktijkcollege Zuidwijk is een gebouw dat de identiteit van Rotterdam-Zuid versterkt. De kwetsbare wijk waar veiligheid geen vanzelfsprekendheid is, beschikt nu over een school waar leerlingen zich in een geborgen omgeving kunnen ontwikkelen en waar ze zich thuisvoelen, een baken die de leefbaarheid in de wijk bevordert. Door de publieke diensten vanuit de school vervult het HPC ook een sociaal-maatschappelijke functie in de verbinding met de wijk. Vandaar dat dit project past in de categorie âLeefbaarheid & sociale cohesieâ.Het Praktijkcollege (HPC) Zuidwijk verzorgtpraktijkonderwijs voor ongeveer100 leerlingen tussen 12 en 18 jaar, die uitRotterdam en omstreken komen. Het onderwijs is bestemd voor âleerlingen die beter leren in de praktijk dan uit een boekâ. De gemeenteRotterdam wilde de locatie Schere 47 herontwikkelenvoor de huisvesting van het PraktijkcollegeZuidwijk. Het oude gebouw aan de Huismanstraateen paar kilometer verderop voldeed functioneelen technisch niet meer en paste ook niet in denieuwe onderwijsvisie. Het schoolcomplex Schere 47, waar sinds de jaren zestig talloze kinderen uit Rotterdam-Zuid verschillende vormen van onderwijs hebben genoten, heeft plaatsgemaakt voor een nieuw en compact schoolgebouw.De wijk rondom is een typische Rotterdamsenaoorlogse wijk met wat kleinere flatwoningen eneen karakteristieke stempel- en strookstructuur. Als architect hadden we een groot terrein tot onzebeschikking en hebben het schoolplein om de schoolgelegd. We hebben er verschillende functies aan toegevoegd zoals een ontvangstterrein, een terras op het zuiden dat aan de keuken grenst, een moestuin en een strook met de fietsenstalling. De functies in het gebouw zijn aan de wijk gekoppeld; zo repareren leerlingenfietsen en plakken banden en is de praktijkkeukengekoppeld aan het terras waar de buurt een kopkoffie kan drinken of een maaltijd kan nuttigen.De school is niet naar binnen gekeerd. Door de publiek zichtbare en toegankelijke fietsenreparatie en het restaurant, biedt het iets aan de wijk. Omwonenden ervaren direct de meerwaarde die school levert aan de leerlingen en aan de maatschappij; de school versterkt de buurt. Zo wordt de school onderdeel van de wijk en de wijk onderdeel van de school.
Toelichting ontwerp
Het praktijkonderwijs mag zichtbaar zijn door de hele school. Daarbij moet het geborgenheid bieden waar leerlingen zich thuis voelen, met een herkenbare opbouw.
In het tweelaagse gebouw staat op de begane grond de praktijk centraal rondom het hart, terwijl op de rondgang boven de theorielokalen en ondersteunende ruimten liggen, evenals de pauzeruimte voor de medewerkers. Het gebouw is overzichtelijk: een centrale entree, een atrium en tribunetrap en een corridorstructuur rondom.
De praktijkruimten liggen als transparante dozen rondom het centrale hart. In het atrium staan prominente en verplaatsbare zitelementen. Vanaf de omloop op de verdieping is er overal zicht op het praktijkonderwijs. Het centrale hart maakt oriÃĢntatie makkelijk en maakt het gebouw bovendien zeer flexibel en eenvoudig aanpasbaar. De verbinding is overal voelbaar en zichtbaar, onder meer door de grote vensters die de doorgang onderbreken.
Als leerling zie je wat je leert en als school heb je overzicht door de doorzichten rondom. De sheddaken bovenin zorgen voor indirecte daglichtinval vanuit het noorden. Normaal liggen de onderwijsruimten aan de gevel; hier valt in de grote hoge praktijkruimten mooi licht van boven naar binnen. Die hoogte ervaar je overal in het gebouw, waarbij boven in de praktijkruimtes insteekverdiepingen zijn gemaakt. Dit zijn bijzondere ruimten die met grote ramen ook weer uitzicht bieden op de praktijkruimtes, bedoeld als chill- en studieruimten.
De gevel is van geanodiseerd aluminium, waarbij
de ramen verdiept zijn aangebracht. Dit geeft het gebouw een sculpturale kwaliteit, versterkt door de bijzondere lichteffecten op de verspringende gevels. Het glas in het dak ligt op het noorden waardoor het gebouw in de zomer koel blijft. Op het dak liggen ook zonnecellen.
De plint is robuuster en van natuursteen gemaakt. Bij de entrees is de gevel van natuursteen doorgetrokken over de hele verdieping, waardoor de entree wordt geaccentueerd.
De binnenkant is met warmere materialen
uitgevoerd. Het hart is uitgevoerd in een houten
multiplexbeplating die de 4 richtingen techniek, horeca en retail en zorg aanduiden. Tegelijkertijd hebben de geprforeerde wanden een akoestische functie. In de gangen zijn houten kozijnen teruggebracht wat voor een warme sfeer zorgt. Naast de betonnen hoofdtrap ligt de brede houten tribunetrap, voor ontspanning,
ontvangsten en ouderavonden. In veel gebouwen zijn de techniekruimten verstopt; hier zijn alle wanden van glas zodat er maximaal zicht





