Stimulerende Omgevingen

Kindcentrum IJsselmonde

Introductie

Een lichtpunt in een rauwe Rotterdamse wijk, dit ontwerp van No Label. Juist op deze plek was grote behoefte aan een warme, veilige basisschool. Aan een gastvrij gebouw dat uitnodigt tot leren en ontmoeten. Aan een laagdrempelig entree voor kinderopvang en zorg. Eind 2021 mocht eindelijk het licht aan in deze school zonder klaslokalen.

Toelichting categorie

Wie IJsselmonde bezoekt ziet grijze straten met naoorlogse flats. Anno 2021 is er veel verborgen armoede, laaggeletterdheid en criminaliteit. Juist in deze wijk, die zo hard is voor opgroeiende kinderen, wilde No Label een pareltje maken. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor hun ouders en andere buurtbewoners. Het Kindcentrum als hart van de wijk, als warm welkom voor iedereen.

Die toegankelijkheid spreekt al van verre. Door de hoge glazen gevels kijk je vanuit de wijk zo naar binnen. Hier is van zeven tot zeven reuring. Ouders brengen hun peuters naar de speelzaal, de basisschool stroomt vol, er is voor- en naschoolse opvang. Het Centrum voor Jeugd en Gezin huist er; de fysiotherapeut, diÃĢtist en logopedist houden er spreekuur. De schoolbibliotheek is open, er zijn muzieklessen in de aula, en sportlessen op de buitenterrassen. Je ziet dat hier wat gebeurt! Zo maakt het gebouw gelijk verbinding met de buurt.

Het brede aanbod in dit Kindcentrum is van grote meerwaarde voor IJsselmonde. Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding komen laagdrempelig bij elkaar op ÊÊn plek. Broertjes en zusjes kunnen samen naar school, of ze nu naar het reguliere of naar het speciaal basisonderwijs gaan. En veel partijen sluiten graag aan om hun maatschappelijke steentje bij te dragen. Denk aan Feyenoord, die er pauzesport aanbiedt. Een lichtend voorbeeld van het bekende ‘it takes a village to raise a child’.

Het nieuwe thuis van zo’n 500 leerlingen aan de Heindijk in Rotterdam straalt warmte uit door de lichte kleuren, het vele hout en het glas rondom. Zien hoe het Kindcentrum IJsselmonde tot stand kwam? Dat kan, want van het bouwproject is gelijk lesmateriaal ontwikkeld. Wat doet een architect? Hoe sla je warmte op in de grond? En waarom wordt het hoogste punt gevierd? De leerlingen ontdekten het in The Making Of, een korte tv-serie op YouTube.

Toelichting ontwerp

No Label werkt op het grensvlak van stedenbouw, architectuur en interieur. Dat is te zien. De ontwerpers gingen terug naar hoe stedenbouwkundige Van Drimmelen het ooit bedacht in de jaren ‘60: groen voor verschillende doelen en leeftijden, bevorderen van sociale interactie, en een sfeer van ontspanning. Deze waarden heeft No Label vertaald in het ontwerp van de buitenruimte, het gebouw Ên het interieur.

Het concept is consequent doorgevoerd van de wijk tot en met de inrichting. De maat en de rechte lijnen van het gebouw sluiten aan bij de bebouwing in de omgeving. Binnen is het ontwerp verrassend afwisselend. Meerdere meubels zijn onderdeel van de architectuur, zoals de boekenwand die in de houten trap is geïntegreerd. Het houtgebruik ademt de sfeer van ontspanning, en zorgt tegelijk voor een prettige akoestiek. Het onderstreept de huiselijkheid die hier heerst. Die valt bij binnenkomst gelijk op: bezoekers worden ontvangen aan de balie. De ruimte loopt door in de open keuken met bar en zitjes in de dubbelhoge aula. Vanuit hier heb je uitzicht op de verschillende buitenruimtes, de terrassen en gaanderijen.

Bovendien past het ontwerp naadloos in de pedagogische visie van de school. Die is vernieuwend: er zijn geen traditionele lokalen. In plaats daarvan werkt de school met units van zo’n honderd leerlingen. Hier gaat KC IJsselmonde tegen de stroom in. Directeur Thomassen: “Je zou denken dat de kinderen in deze complexe wijk structuur nodig hebben. Dat is ook zo. Maar klassikaal onderwijs zou ze op achterstand brengen. Juist deze groep willen we zelfredzaam maken en executieve vaardigheden bijbrengen, zoals plannen, concentreren, samenwerken, omgaan met emoties en leren leren.” De omgeving nodigt daartoe uit. De leerlingen werken in verschillende ruimtes en samenstellingen. Voor zelfstandige opdrachten kunnen ze bijvoorbeeld terecht in de stilteruimtes – houten doosjes die de eigen ruimtes van de units koppelen aan de gemeenschappelijke ruimtes.

Het gebouw is zeer duurzaam en bijna energieneutraal. Vaak is dat ingewikkeld binnen het budget voor scholen, maar No Label en projectmanager ICSadviseurs wisten dit te realiseren. Inclusief zonnepanelen op het dak en warmteopslag in de bodem. Ook het ontwerp draagt eraan bij. De grote overstekken waarop de kinderen ook op de verdieping buiten les kunnen krijgen, houden tegelijk hinderlijk zonlicht buiten. Zo ontstaat een aangenaam binnenklimaat voor onderwijs.

1 Kindcentrum IJsselmonde - No Label.jpg
Project Details

Download het volledige projectdossier met alle details en specificaties.

Download PDF

Gebouw specificaties

Categorie Stimulerende Omgevingen
Plaatsnaam project Rotterdam
Functie gebouw Onderwijsgebouw
Datum van ingebruikname 2021-12-20
Bouwperiode Van 2020-12-14 tot 2021-12-17
Opdrachtgever Stichting BOOR
Architecten Annemiek Braspenning Rob Janssen Bouwmeester
Aannemers Burgland Bouw | Dodewaard Batenburg | Monster HoffmanDME | Bergambacht
Adviseurs Alex Voerman, Sijperda Hardy Martijn van Winkelen, ZRi Floor Vermue, Van Rossum Nicole van Kuijk, Vitruvius
Colofon

Architectenbureau No Label architectuur stedenbouw interieur
Telefoonnummer 0102824270