Nationaal Holocaust Namenmonument






Introductie
Het Nationaal Holocaust Namenmonument vormt het meest actuele tastbare archief van de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust; achter elke naam schuilt een omgekomen persoon die geen graf had en eindelijk een plek ter nagedachtenis heeft gekregen. Het monument â gelegen middenin het Joodse kwartier - nodigt uit tot bezinning en reflectie.
Toelichting categorie
Vanuit de gedachte dat alle slachtoffers een plek verdienen, niet weggestopt maar onder de volle aandacht, is ook het Nationaal Holocaust Namenmonument een confronterend en sterk statement. Meer dan 102.000 slachtoffers van de Holocaust hebben ruim 75 jaar na de Tweede Wereldoorlog een eigen monument gekregen in Amsterdam. Het is een gedenkteken met op bakstenen gegraveerde namen van Nederlandse slachtoffers van de Holocaust â Joden, Sinti en Roma â die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Iedere baksteen is een individu; in ÊÊn oogopslag zie je de omvang van de tragedie.
Na jaren van voorbereiding en onderzoek naar de juiste locatie is het monument - niet zonder slag of stoot - gerealiseerd in het voormalig Weesperplantsoen, tussen de Weesperstraat en de Hoftuin van de Protestantse Diaconie. Een logische locatie, middenin het Joodse kwartier in de nabijheid van belangrijke Joodse culturele gebouwen, zoals de Portugese Synagoge en het Joods Historisch Museum.
Met zijn parkachtige sfeer past het monument naadloos in het omliggende landschap en sluit het goed aan bij de groene Hoftuin. Het nodigt bezoekers, omwonenden of toevallige voorbijgangers uit tot dwalen door het labyrint van muren. Het Nationaal Holocaust Namenmonument is hiermee niet alleen een bijzondere plek voor nabestaanden om te herdenken, maar ook een toegankelijke plek voor iedereen â jong en oud â om te verblijven, te reflecteren op de tragedie in onze geschiedenis en te beseffen dat de dreiging nog altijd bestaat.
Een herkenbaar icoon met haar rode bakstenen, spiegelende rvs-letters, groene heggen en witte gedenkkiezels.
Toelichting ontwerp
Het ontwerp van Daniel Libeskind beslaat een niet-lineair labyrint van muren, gebouwd met 102.163 unieke bakstenen. Elke steen staat voor een individu, waarmee het monument als geheel een idee geeft van de omvang van het aantal slachtoffers van de Holocaust. In de stenen staan de namen gegraveerd van de Nederlandse slachtoffers (Joden, Roma en Sinti) die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen, met geboortedatum en leeftijd op het moment van overlijden. Elke naam krijgt hiermee zijn eigen, tastbare herdenking.
Het monument draagt vier objecten van spiegelend roestvast staal; Hebreeuwse letters ×××ר die samen het woord âin memoriamâ/ âin herinnering aanâ weergeven. Dat de omgeving en zelfs de reflectie van de omgeving wordt gereflecteerd, zorgt voor een caleidoscopisch effect. De elementen lijken los van de muren te zweven; de leegte verbeeldt de discontinuïteit van de geschiedenis. Het ziet er ogenschijnlijk simpel uit, maar de muren dragen de uitkragende massieve letters van in totaal 150 ton op slechts 26 kolommen. Hoe deze constructie zich verhoudt, is in samenwerking met Rijnboutt bekeken en uitgewerkt, terwijl Studio Libeskind het esthetische ontwerp bewaakte.
Dat het monument opgebouwd is uit bakstenen, heeft niet alleen met de Nederlandse baksteentraditie te maken. Voor Daniel Libeskind symboliseren de bakstenen elk slachtoffer als individu, ÊÊn naam per baksteen. Daa
aast refereert het aan een Joods gebruik: het leggen van steentjes op het graf van de overledenen. Daarom is er een speciaal vak met witte kiezels waaruit mensen een steentje kunnen pakken en die kunnen nalaten op de basaltstenen strip op de grond langs de muren.
Voor de landschappelijke inpassing van het Namenmonument is gekozen voor een parkachtige uitstraling die logisch aansluit op de Hoftuin, een prachtige groene oase van rust in de stad. Zo is vanwege de herkenbaarheid en herhaling, net als in de Hoftuin, aan de drukke Weesperstraat ook een beukenhaag geplaatst zodat je op straatniveau groen ervaart. Ook de keuze voor een plantenvak tegen het hek naar de Hoftuin met siergras en een groenblijvende haag, is zorgvuldig. Door het landschapsontwerp sober te houden gaat alle aandacht naar het monument.