Designcenter en hoofdkantoor Brabantia S&L Netherlands






Introductie
Het motto van Brabantia â de wereld van vandaag en morgen mooier, plezieriger en duurzamer maken, is door AAARCHITECTEN vertaald in een transparant, duurzaam en iconisch object met een warm, huiselijk, houten interieur. De ârounded co
ersâ, onmiskenbaar aan de producten van Brabantia is doorgevoerd in het karakteristieke en iconische exterieur.
Toelichting categorie
Icoon voor Brabantia.
Brabantia ontwikkeld al meer dan 100 jaar unieke, iconische designproducten voor het interieur. Het motto van het inte
ationaal befaamde bedrijf uit Valkenswaard â de wereld van vandaag en morgen mooier, plezieriger en duurzamer maken, is door AAARCHITECTEN vertaald in een transparant, duurzaam, demontabel en iconisch hoofdkantoor en designcenter.
Bijzonder aan de producten van Brabantia is dat ze een prettige, zachte en aaibare uitstraling hebben door de afgeronde vormgeving, de zogenaamde ârounded co
ersâ. Deze vormgeving is onmiskenbaar gekoppeld aan de identiteit van Brabantia. Om het merk Brabantia stevig op de kaart te zetten en de doelstellingen van het bedrijf te visualiseren, is deze karakteristieke iconische vorm gecombineerd met duurzaam materiaalgebruik. Circulariteit en herbruikbaarheid zijn uitgangspunt van het design van het gebouw en zijn zichtbaar gemaakt voor de gebruikers, waardoor medewerkers en bezoekers geattendeerd worden op de identiteit en doelstellingen van het bedrijf. De gebogen cortenstalen huid omhult het transparante tweelaagse volume waarin alle werkruimten zijn georganiseerd rondom een centrale ontmoetingsruimte. Deze centrale hal met vide en tribunetrap vormt het hart van het gebouw. âOntmoetingâ vormt hÊt thema van het interieur. Alle verkeersruimten zijn rondom deze centrale vide gelegen. Hieraan liggen alle vergaderruimtes, informele overleg- en werkplekken en lunch- en koffieruimtes. Transparante puien zorgen voor een optimale interactie tussen bezoekers en medewerkers.
Object in het groen.
De landschappelijke kwaliteit van de Leenderweg, de toegangsweg tot het centrum van Valkenswaard, komend vanaf de A2 is doorgezet in de groene omzoming van het gebouw en een enorm parklandschap met buitenwerkplekken, basketbalveld, picknicktafels en een tiny forest rondom het gebouw. Om het object optimaal tot zân recht te laten komen is het gebouw midden op de kavel gezet en opgetild. Alle parkeerplaatsen bevinden zich uit het zicht aan de zuidzijde. Een monumentale loper start aan de zuidzijde en voert langs de showroom naar de hoofdentree via een overdekte straat naar de noordzijde. Door de iconische en architectonische uitstraling draagt het nieuwe designcenter en hoofkantoor van Brabantia ook bij aan de identiteit van Valkenswaard als stad.
Toelichting ontwerp
De producten van Brabantia blinken uit in eenvoud, hebben een verfijnd design en een heel duidelijke signatuur, door hun simpele vorm en afgeronde hoeken. Het concept van het gebouw heeft dezelfde vanzelfsprekendheid en vormt een sterk herkenbaar object, verheven boven het landschap. Puin van gesloopte bestaande gebouwen is hergebruikt onder de opgetilde begane grondvloer. Door optillen van het gebouw worden geparkeerde autoâs aan het zicht onttrokken en is er vrij uitzicht op het omliggende landschap.
Grote overstekken omkaderen de transparante gevels en bieden zicht op het buitengebied aan de noordzijde en het voor de gebruikers aangelegde parklandschap aan de zuidzijde. Het riante overstek en een voile van klimplanten aan de zuidzijde weert de hoogstaande zomerzon. Alle gevels zijn voorzien van triple beglazing en additionele zonwering, zodat het gebouw zo weinig mogelijk gekoeld hoeft te worden.
Duurzaamheid staat hoog op de agenda van Brabantia. We hebben de opdrachtgever voorgesteld de volledige constructie, zowel kolommen als de vloeren, in gelamineerd hout uit te voeren. Hout is veel lichter dan beton, wat een aanzienlijke besparing opleverde op de transportkosten en in de fundatie. Met 750 kubieke meter houten constructie is 666 ton CO2 bespaard. De houten constructie draagt bij aan een prettige, warme sfeer en aan het imago als duurzaam familiebedrijf. De constructie van het gebouw is volledig demontabel en circulair ontworpen, inclusief de cortenstalen gevel, die coating overbodig maakt.
De verdiepingshoogte is vergroot tot vier meter. De riante vrije hoogte geeft de kantoorruimtes niet alleen âgrandeurâ, een betere daglichttoetreding Ên uitzicht, maar maakt het ook mogelijk de houten constructie zo veel mogelijk onaangetast te laten. De installaties zijn onder de liggers gehouden. De grotere overspanning van het auditorium is gevisualiseerd door de onderspanning met trekstangen. Hiermee konden de dakliggers dezelfde maat behouden als in de kantoorvleugels.
AAARCHITECTEN was ook verantwoordelijk voor het interieurontwerp. In samenwerking met een Buro Logge, adviseur duurzaamheid en circulariteit en Studio Aandacht, zijn veel âcradle to cradleâ elementen toegepast. De wandbekleding is o.a. gemaakt van gerecyclede legerkleding en petflessen. De tribune is opgebouwd uit hergebruikt hout. Door in de detaillering duidelijk zichtbaar te maken hoe het gebouw is opgebouwd en gemonteerd, werken we aan bewustwording van hergebruik bij de gebruiker.