Kindcentrum Presikhaaf
Het duurzame en toekomstbestendige kindcentrum Presikhaaf huisvest openbare basisschool De Parkschool en islamitische basisschool Ibn-i Sina. Door de twee scholen in één gebouw onder te brengen, wordt de samenwerking bevorderd en profiteren beide scholen van gedeelde faciliteiten, terwijl hun unieke identiteit behouden blijft.
Toelichting categorie
Een verbindende plek in de wijk Presikhaaf in Arnhem. Dit is het gezamenlijke doel dat de openbare basisschool De Parkschool en islamitische basisschool Ibn-i Sina en hun schoolbesturen voor ogen hadden bij de ontwikkeling van één nieuw kindcentrum. Flores Onderwijs en Stichting Simon Scholen zetten voor de gezamenlijke nieuwbouw in op samenwerking en verbinding tussen de scholen. Ieder vanuit een eigen grondslag zagen de scholen kansen om samen van betekenis en meerwaarde te zijn voor de wijk.
Het innovatieve en toekomstbestendige kindcentrum huisvest nu beide scholen in één gebouw. Hierdoor wordt de samenwerking bevorderd en profiteren de scholen van gedeelde faciliteiten, terwijl ook hun unieke identiteit behouden blijft. Door de heldere gebouwstructuur kunnen de ruimten daarnaast optimaal worden benut bij krimp of groei van leerlingenaantallen.
Toelichting ontwerp
Het kindcentrum staat op een schitterende groene plek, midden in de woonwijk. Het oogt als een paviljoen in een parkachtige setting en sluit aan bij de menselijke maat van de gebruikers; de kinderen. Het evenwichtige gebouw is zorgvuldig afgestemd op de omgeving en gaat hier naadloos in op. Het ontwerp benadrukt de synergie tussen de scholen, terwijl het tegelijkertijd binnen én buiten hun eigen identiteit accentueert.
Het gebouw bestaat uit twee vleugels en een middenstuk. Centraal bevinden zich de gemeenschappelijke ruimten, zoals de ontmoetingsruimte met keuken, bibliotheek en speellokalen. Net als in het centrale hart ontmoeten de leerlingen elkaar in het speelpark. Hier kunnen de kinderen van de midden- en bovenbouw elkaar opzoeken en samen spelen. De gemeenschappelijke faciliteiten ondersteunen de interactie tussen de scholen.
In de vleugels worden de onderwijsvisies weerspiegelt door middel van specifieke keuzes in ruimtegebruik, transparantie en materialen. De ruimtes sluiten perfect aan bij de lesmethoden. Elke school heeft daarnaast een eigen functionele invulling voor unieke ruimtes, zoals bijvoorbeeld een gebedsruimte voor Ibn i Sina. Buiten is de eigen identiteit van de twee scholen zichtbaar in de gevels, waar lichte overkragingen en aluminium panelen met unieke patronen de entrees markeren. Binnen zijn in De Parkschool parkillustraties en groene elementen zichtbaar, terwijl in Ibn-i Sina traditionele patronen en structuren te vinden zijn. Deze patronen komen samen in het gemeenschappelijke hart van het gebouw, waar ze dienen als symbolen van verbinding en saamhorigheid.






