Muziekwerf
Introductie
Voor Muziekwerf transformeerde en renoveerde Powerhouse Company de laatste Doopsgezinde kerk van Rotterdam van een verborgen architectonische parel tot het eerste muziekcentrum gewijd aan de jeugd, met muziekstudioβs, een podium en een horecaruimte. Muziekwerf biedt jonge Rotterdammers een plek waar zij samen muziek kunnen ontdekken en maken.
Toelichting categorie
De filantropische stichting Droom en Daad, opdrachtgever van dit project, zet zich als voorvechter van Rotterdamse cultureel erfgoed in om monumentale gebouwen voor toekomstige generaties te behouden en de culturele sector nieuw leven in te blazen.
Door de snelle afname van het aantal leden van de Doopsgezinde kerk in Rotterdam in de eerste decennia van deze eeuw besloot de gemeente uiteindelijk het kerkgebouw te verkopen. Aangetrokken door de bijzondere architectuur, de centrale ligging in Rotterdam en de culturele mogelijkheden die het bood, kocht Stichting Droom en Daad het gebouw in 2019.
Powerhouse Company renoveerde en transformeerde de kerk tot Muziekwerf: de eerste permanente oefen- en concertlocatie in Nederland die zich richt op jonge mensen, waar zowel beginners als professionals welkom zijn. Muziekwerf herbergt repetitieruimtes, een podium en een horecaruimte, en ligt tussen hoge gebouwen, grenzend aan rustig water. Het fungeert als een toevluchtsoord weg van de drukte van de stad.
Met veel aandacht voor detail en materialen hebben we het gebouw nieuw leven gegeven, waarbij we de oorspronkelijke sfeer en ruimtelijke kwaliteiten zo veel mogelijk hebben behouden. Deze benadering is bepalend geweest voor de manier waarop we de akoestische oplossingen hebben geΓ―ntegreerd in het gebouw.
Elke ruimte vroeg om een unieke benadering, van op maat gemaakte akoestische behandelingen om geluidsoverlast in de betonnen structuur te vermijden, tot het vervangen van stucwerk door geluidsabsorberend materiaal in het cassetteplafond. Lichte eiken vloeren en geluidsverspreidende wandpanelen in de grote kerkzaal creΓ«ren een warme, uitnodigende sfeer. Het imposante Flentrop-orgel uit 1954 is behouden gebleven en biedt jonge muzikanten en concerten unieke mogelijkheden.
Om de geluidskwaliteit van de muziekstudio's te versterken, werd vloerverwarming aangelegd, waardoor radiatoren voor de ramen vervielen en een directe verbinding met buiten ontstond.
Muziekwerf opende in september 2024 haar deuren en is sindsdien uitgegroeid tot een levendige ontmoetingsplek voor de Rotterdamse jeugd. Het biedt een breed scala aan muzikale activiteiten die creativiteit en samenwerking stimuleren, van lessen en workshops tot jamsessies en optredens. In de bar kunnen muzikanten elkaar ontmoeten, samenwerken en ontspannen, wat het gemeenschapsgevoel verder versterkt.
Toelichting ontwerp
De Doopsgezinde kerk, gebouwd in 1951 en ontworpen door Gerrit Kuiper, is een naoorlogs juweel met een rijke geschiedenis. De kerk verving een achttiende-eeuwse schuilkerk die tijdens het bombardement op Rotterdam in 1940 werd verwoest. Hoewel de kerk nog steeds enigszins verscholen ligt in een hoek van het centrum, hebben we met de transformatie het gebouw opengesteld naar de stad.
De nieuwe hoofdingang, aan de voorzijde, is geΓ―nspireerd op de reflecties van het omliggende water. Dit hebben we vertaald in een golvend plafond van reflecterend materiaal in het bijgebouw β de enige nieuwbouw binnen het project. De ingang verbindt de twee bestaande gebouwen en bevordert de interactie tussen het gebouw en zijn omgeving. Het ontwerp creΓ«ert een overgang van de stedelijke drukte naar een rustige plek voor bezinning.
Elke ingreep in Muziekwerf is maatwerk en weerspiegelt het streven naar verantwoord behoud en een circulaire benadering van zowel het ontwerpteam als de opdrachtgever. Zo werden de voormalige kerkbanken omgevormd tot lambrisering in de foyer en werden bestaande houten kozijnen zorgvuldig gerestaureerd, zodat het erfgoed behouden blijft.
In de grotere studio's en muziekruimtes bleven de betonnen spanten zichtbaar, versterkt door stralingspanelen in het plafond die naadloos tussen de bestaande structuur passen. De originele tegels zijn bewaard en gerestaureerd, aangevuld met nieuwe ton-sur-ton tegels. Het ontwerp benadrukt daarnaast krachtige ornamenten, zoals de expressieve kroonluchters die de voormalige kerkzaal verlichten.
Het resultaat is een harmonieus geheel van oude en nieuwe elementen, met zachte kleurenpaletten en ruwe betonnen texturen die de geschiedenis van het gebouw zichtbaar maken. Plafonds met wolkachtige pleisterafwerkingen, betonnen raamkozijnen en originele tegels geven het geheel een jaren β50 uitstraling.
Met respect voor het verleden is een hedendaagse plek gecreΓ«erd die weer decennialang mee kan.





