Juridisch advies voor leden

Juridische zaken

Informatie over allerlei juridische zaken waar architecten mee te maken krijgen, zoals auteursrecht, Algemene Privacy Verordering (AVG), bouwrecht en aansprakelijkheid.

Een architectenbureau heeft regelmatig te maken met juridische zaken. Een groot deel daarvan kan je goed zelf afhandelen, soms moet je een advocaat inschakelen. Maar het komt ook voor dat je bureau met een kleine vraag zit, of twijfelt of er nou wel of niet een expert in de hand moet worden genomen. Als BNA-lid is er voor die gevallen ondersteuning bij juridische zaken.

De BNA heeft voor de juridische dienstverlening van de leden een Juridisch Loket ingericht. Daarmee wordt invulling gegeven aan een lang gekoesterde wens om leden gespecialiseerde ondersteuning te geven. In de meeste gevallen is de intake van de casus gratis. Met de introductie van het loket faciliteert de BNA in de basis de laagdrempelige toegang tot juridisch professionals tegen een uurprijs met kortingen voor leden. Speciaal voor onze leden bieden wij de mogelijkheid om via het Juridisch Loket een jurist-advocaat / verzekeringsexpert in te schakelen die gespecialiseerd is in het rechtsgebied van jouw vraag. Beschrijf kort de casus en waarom je hiervoor ondersteuning vanuit de BNA nodig hebt.


De BNA start op 8 januari 2025 een pilot met een aanbestedingsloket. Met het loket wil de BNA haar leden bij aanbestedingen informatie verschaffen en bijstand bieden, in ieder geval de eerste maanden kosteloos. Tijdens de pilot vindt periodieke evaluatie plaats; de ervaringen moeten leiden tot de structurele inrichting van het aanbestedingsloket. Uitgangspunt is daarbij dat een zelfstandig, onafhankelijk orgaan de diensten aanbiedt. Als de pilot-evaluatie positief uitvalt, zal het aanbestedingsloket op uiterlijk 1 juli 2025 operationeel zijn.