Actieagenda Beter Aanbesteden maakt aanbesteden leuk

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft op 16 februari de Actieagenda Beter Aanbesteden in ontvangst genomen. Dit is het eerste concrete resultaat van het Programma Beter Aanbesteden van EZK. Het document is niet een zoveelste rapport waarin de bekende knelpunten worden opgesomd, maar een agenda die 23 concrete acties benoemt die de komende maanden worden uitgevoerd. De actieagenda is tot stand gebracht door een brede coalitie. Ook de BNA werkt actief mee.

Concrete acties
Publiceer als inkoper zo vroeg als mogelijk voorgenomen aanbestedingen en zorg voor transparante voorwaarden, zodat er geen onredelijke eisen gesteld worden aan bedrijven. Het zijn slechts twee van de 23 acties in de Actieagenda. Ook het ontwikkelen van voorstellen om het onnodig clusteren van kleine aanbestedingen tegen te gaan staat hoog op de agenda. Architecten hebben in het bijzonder belang bij de acties die zich richten op het beteugelen van tenderkosten, het uniformeren van de wildgroei aan inkoopvoorwaarden en het bevorderen van branche-specifieke voorwaarden (paritaire voorwaarden), alsmede het stimuleren van proportionele voorselecties. De Actieagenda met de concrete acties kun je hier lezen.

Bewuster aanbesteden
“Ondernemers en inkopers ervaren aanbestedingen regelmatig als een stroef proces. Dat komt niet zozeer door de regelgeving. Vooral de dagelijkse praktijk kan tot onnodige frustraties leiden. Met deze actieagenda pakken we met alle betrokkenen voor het eerst sámen problematiek zoals clusteren aan. Heldere praktijkafspraken betekenen meer effectiviteit voor inkopers en meer kansen bij aanbestedingen voor ondernemers en zeker mkb’ers”, zegt staatssecretaris Keijzer. Volgens haar is beter aanbesteden vooral een kwestie van bewuster aanbesteden.

Brede coalitie

De gezamenlijke actieagenda is tot stand gekomen in regionale en landelijke teams met ondernemers, inkopers, brancheorganisaties, aanbestedende diensten en aanbestedingsjuristen. Onder leiding van Matthijs Huizing, de trekker van het Programma Beter Aanbesteden, gaan de betrokkenen de komende maanden samen verder om de 23 actiepunten uit te voeren en op te lossen. De BNA blijft zich inzetten om goede resultaten te behalen op de benoemde acties.

Aanbesteden moet leuk worden

Fred Schoorl, directeur BNA: “De BNA is actief betrokken bij de agenda. We roepen al jaren dat aanbesteden anders moet. De aanbestedingspraktijk is een juridisch moeras geworden, waar angst regeert. Aanbestedingen moeten weer gericht worden op het selecteren van een geschikte partner om samen ‘gebouwd geluk’ te realiseren. Dan kan aanbesteden zelfs leuk worden voor alle betrokkenen.”