Ondernemen

Ondernemen & innovatie

Om leden te inspireren tot ondernemen en innoveren biedt de BNA tools en informatie. Denk aan toekomstscenario’s, soorten rollen en diensten, waarde(n) van de architect, optimale klantervaringen, marketing van bureaus en gemiddelde urenbestedingen bij verschillende omvang en complexiteit van projecten.

Wat zijn de belangrijkste waarden voor een opdrachtgever? En hoe draag je hier als architect aan bij vanuit je eigen waarden en vakmanschap? De waardenkaarten helpen architecten en opdrachtgevers in een vroeg stadium de vraag en waardecreatie scherp te krijgen. De BNA Waardenkaarten kunnen gebruikt worden als onderlegger voor de waardenpitch. Er wordt in drie stappen gekeken naar de waarde die het oplevert voor opdrachtgever en bureau.

Stap 1 is hierbij de klantvraag. Hier wordt er gekeken naar de intenties, zorgen en dromen van de klant. De drie kernvragen binnen de eerste stap zijn: wie is de klant, welke andere partijen hebben belang en wat zijn de kernwaarden voor het project.

Wanneer stap 1 in kaart is gebracht volgt stap 2: de toegevoegde waarde. Deze stap laat zien hoe men waarde creëert voor opdrachtgevers, bouwpartners en maatschappij. Tijdens deze stap staan twee vragen centraal: de drijfveer en kracht en de match met de klantvraag.

Hierna volgt stap 3: diensten en verdienmodel. Bij deze stap werkt men specifieke diensten en producten om de klant het beste te bedienen. Dit doet een bureau door het concreet maken van de dienstverlening.

Een voorbeeld van de BNA waardenkaarten is beschikbaar als download. De volledige waardenkaarten zijn alleen beschikbaar voor BNA-leden.