Studielocaties

In deze studie worden de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht onder de loep gelegd. Voor iedere ring zijn locaties aangewezen waar bewoning en infrastructuur elkaar raken en waar kansen voor de toekomst liggen.

STUDIELOCATIES ROTTERDAM

De snelweg als onderwerp

1: A13
Met de realisatie van de A13-A16 breekt de tijd aan dat Overschie weer zichzelf kan zijn. De snelweg heeft een wig gedreven in deze stadswijk. Asfalt, steeds breder asfalt, meer asfalt en vervolgens metershoge schermen hebben een keiharde barrière getrokken die met de realisatie van de 1316 niet zomaar geslecht wordt. In het meest slechte geval gaat op de 13 enkel minder verkeer rijden maar blijven asfalt en schermen overeind. Er moet dus iets anders gebeuren, namelijk een aantrekkelijke A13 als verbinding en een nieuwe kansen voor stedelijke ontwikkeling. Maar wat? Die vraag stond centraal in de opgave ‘Anders13’. Op zoek naar het nieuwe Overschie, een stadswijk die vanuit achterstand in voorsprong schiet door de ontwerpopgave ‘Anders13’ centraal te stellen in een ruimere gebiedsontwikkeling.

2: A20
Met de realisatie van de A13-A16 komt het gedeelte A20, vanaf Terbregseplein (A16) tot aan het Kethelplein (A4) in een geheel ander daglicht te staan. Van schakel in een internationaal snelwegnetwerk verliest dit stuk A20 een deel van zijn internationale betekenis. Nog steeds een snelweg die nationaal, regionaal en lokaal betekenisvol zal zijn. En dat in het perspectief van de verwachte vermindering in uitstoot, fijnstof en lawaai als gevolg van de technologische ontwikkelingen die in het verschiet liggen. De A20 als nieuwe centrale verbinding van stadsdelen binnen en buiten de “oude ruit”. Deze vraag stond centraal in het project Boulevard20. Op welke wijze levert het ‘inleveren’ van de internationale betekenis kansen op voor gebiedsontwikkeling op lokale schaal.