
Storytelling
Helder en overtuigend je boodschap overbrengen is voor architecten en ontwerpers cruciaal. Een bureau dat zijn eigen, onderscheidende verhaal vertelt, spreekt meer opdrachtgevers aan en zorgt ervoor dat medewerkers zich er beter mee identificeren. Verhalen houden onze aandacht vast en zijn daardoor een efficiÃĢnte manier om informatie over te brengen. Wil je anderen kunnen beïnvloeden en voor je plannen winnen? Wil je dat anderen jouw boodschap met hetzelfde gemak en enthousiasme kunnen herhalen en doorvertellen? In deze training leer je de finesses van storytelling.
Leerdoelen
Met deze training ga je dankzij storytelling aantoonbaar beter presenteren. Na de training ga je met jouw verhaal âde wereld inâ als belangrijke focus van een marketing- en communicatiestrategie. Je hoeft niet meer te twijfelen over tweets en updates, want je weet nu wat je uit wilt dragen!
Tijdens de training storytelling:
- leer je verhalen in jouw organisatie te ontdekken;
- leer je de principes van beïnvloeden en overtuigen;
- ontsluit je het geheim van de succesvolle, inspirerende spreker;
- oefen je jouw verhaal en performance;
- doe je een quickscan (waar sta je nu?);
- leer je een doelgroep te lezen (Realdrives, DISC);
- leer je de principes van Corporate Storytelling;
- leer je narratief taalgebruik en de opbouw van een goed verhaal;
- oefen je het omgaan met lastige vragen en weerstand;
- leer je grote groepen te managen;
- leer je interactie met je publiek te hebben;
- leer je verhalen effectief in te zetten in je organisatie en daarbuiten.
Deelnemers
De training is bedoeld voor medewerkers van alle in de bouw werkzame disciplines: architecten, interieurarchitecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, adviseurs en overheden. Met name ontwerpers, project- en teamleiders, leidinggevenden, communicatie- en PR-adviseurs, marketeers en P&O-adviseurs. Kortom: voor iedereen die begrijpt hoe belangrijk het is om je visie, missie en ambitie effectief en voelbaar te delen met de juiste doelgroepen, stakeholders en partners.
Lees voor meer informatie over storytelling dit interview met Ellen Schindler, partner bij De Zwarte Hond.
BEP
Deze training kan niet gevolgd worden als je nog in de beroepservaringsperiode zit.
Duur
Drie dagdelen (waarvan ÊÊn terugkommiddag)
Programma
Deze cursus bestaat uit een programma van drie middagen:
Middag 1:
- Wat is een goed verhaal (opbouw, structuur, trigger)?
- Quickscan: waar sta je nu?
- Lezen van doelgroep en aansluiten
- Regie en gebruik van een ruimte
- Narratieve principes: wat is een verhaal waar ik enthousiast van word, hoe vertaal ik dat naar een publiek?
Middag 2:
- Principes van verhalen vertellen
- Lezen van doelgroep via DISC
- Omgaan met weerstand en lastige vragen
- Corporate Storytelling: hoe vertel je het verhaal van je bureau (kernboodschap, visie, missie)
- Effectief inzetten van je verhaal
Terugkommiddag:
- Opfrissen van kennis
- Presentatie aan groep van voorbereid verhaal.
Docent

RÊmi van der Elzen. Dynamische veranderaar. Zet mensen graag in hun kracht. Communicator pur sang, scherpe trainer en coach. Confronteert liefdevol, met humor en feilloos.
Opleidingen: Doctoraal Wijsbegeerte (ethiek en veranderkunde). Docentenopleiding UVA. Opleiding trainer veranderprocessen (School voor Coaching). Leadership in Changeprocesses (Communication in Bussiness dep. NY). Gecertificeerd Groepsdynamisch begeleider. Voice Dialogue Facilitator. Gecertificeerd DISC trainer