Waarom besteden jullie als bureau extra aandacht aan storytelling?
‘We zijn een contextueel en maatschappelijk betrokken bureau, maar als niet iedereen in het bureau het verhaal kan overbrengen, dan missen we ons doel. Onze brede portefeuille maakt dat het publiek waar wij voor presenteren heel divers is. Door middel van storytelling leren onze medewerkers de skills om beter een verhaal te vertellen, mensen mee te nemen in dat verhaal, hen betrokken te maken en te overtuigen. Ook vanuit de medewerkers zelf is er de behoefte om aandacht te besteden aan dit onderwerp. We hebben allemaal geleerd inhoudelijk en visueel sterke presentaties te maken, maar de vaardigheden om die ook op een goede manier over te brengen, zijn vaak onderbelicht gebleven.’
Waarom kies je ervoor om met het hele bureau de training te volgen en niet bijvoorbeeld met enkele sleutelfiguren die de opgedane kennis vervolgens intern overdragen?
‘Dat heeft deels met de tijdgeest te maken. We zitten nu vanwege corona al een jaar thuis en je merkt dat veel medewerkers het daar steeds lastiger mee krijgen. Het bloed moet dus weer wat meer gaan stromen, er moet weer energie in! In het begin van de coronacrisis lag de nadruk op het draaiende houden van processen, het organiseren van praktische zaken en bijvoorbeeld digitale borrels, maar we moeten vooral niet vergeten ook in te zetten op de ontwikkeling van medewerkers. Het digitale werken heeft voor ons als bureau het voordeel gehad dat we eigenlijk nóg meer over de vestigingen heen gingen werken. Maar die samenwerking is vaak wel projectgebonden. Door de training over de vestigingen en door alle lagen en disciplines heen te organiseren, ontmoet je ook weer andere en nieuwe medewerkers. Zo combineren we het nuttige met het aangename.'
‘Door middel van storytelling leren onze medewerkers de skills om beter een verhaal te vertellen, mensen mee te nemen in dat verhaal, hen betrokken te maken en te overtuigen.’
Hoe hebben jullie de training georganiseerd?
‘Trainingsbureau Trots in Bedrijf helpt ons hierbij en heeft speciaal voor De Zwarte Hond een programma opgesteld. Dit programma is een combinatie van de bestaande training van TIB, de wensen van onze medewerkers en de doelstellingen die wij als partners hebben bepaald. We hebben er bewust voor gekozen bij de sessies medewerkers van de verschillende vestigingen én met verschillende functies te mengen. Dat is niet alleen erg leuk, maar werkt ook heel goed. Iedereen kijkt immers met een andere bril. Stedenbouwkundigen, architecten, bouwkundigen, PR en Business Development medewerkers: allen hebben een eigen doel en soms ook middel om een verhaal te vertellen.’
Op het eerste gezicht dragen jullie het verhaal van De Zwarte Hond al erg consistent uit. Is storytelling onderdeel van een groter plan?
‘Zeker. We hebben onszelf de afgelopen twee jaar onder een vergrootglas gelegd. Om te kijken waar we nu staan en hoe we onszelf weer verder willen gaan ontwikkelen. Als partners hebben we samen een stip op de horizon gezet en routes bepaald die naar die stip leiden. Een daarvan is bijvoorbeeld een nieuwe corporate identity en website. Daarnaast hebben we verschillende thema’s gedefinieerd, waarop de komende jaren de focus ligt. De thema’s zijn niet in steen gebeiteld want ze kunnen steeds geactualiseerd en aangevuld worden, maar ze helpen ons wel om ons verhaal scherper te stellen. Nu kunnen we nog preciezer duidelijk maken waar we voor staan.’
En nu betrek je alle medewerkers daarbij?
‘Ja. We hebben zoveel kennis in huis, maar zie die maar eens in de hectiek van de dag boven water te krijgen en voor het voetlicht te brengen. Wij zijn een groot bureau met verschillende vestigingen. Dat maakt het delen van kennis en kunde des te uitdagender. Daar is een plan voor nodig en dat zijn we nu aan het uitrollen. De kennis in het bureau proberen we bijvoorbeeld via virtual lectures, tutorials en conceptfilmpjes op intranet te borgen. Langzaam maar zeker wordt daardoor de taal die we met elkaar spreken steeds duidelijker en beter. Met storytelling geven we onze medewerkers de vaardigheden om die kennis en dat verhaal ook uit te dragen. Voor wie presenteer ik? Wat wil ik bereiken? Hoe sta ik voor een publiek? Hoe ga ik om met kritiek? Welke technieken gebruik ik? Door van tevoren over deze zaken na te denken, heb je niet alleen je doel beter voor ogen, maar ga je ook met meer zelfvertrouwen een presentatie in. Ook intern heeft het grote voordelen. Als je binnen een project samen een aantal van deze vragen onder de loep neemt en beantwoordt, kun je veel gerichter naar een breed gedragen concept toe werken.’
‘Voor het bureau denk ik dat we straks in plaats van negen meer dan honderd ambassadeurs hebben om het verhaal van De Zwarte Hond uit te dragen.’
Hoe zorg je ervoor dat al die ruim honderd medewerkers dezelfde taal spreken?
‘Het is heel moeilijk zoveel mensen, verdeeld over verschillende vestigingen, dezelfde corporate storytelling eigen te laten maken of dezelfde soort ambassadeur te laten zijn. Dat moet je bewust sturen en deze training is een van de middelen daartoe. Om even met elkaar te reflecteren en bewustwording te creëren. Uiteindelijk geeft iedereen zijn of haar eigen draai aan het verhaal en dat is ook heel goed. Vanuit een geheel toch uniek zijn, dat is belangrijk. We zijn immers allemaal verschillend. Maar er moet wel een humuslaag van De Zwarte Hond onder liggen.’
Jullie hebben de eerste trainingsdag inmiddels gehad. Wat is je bijgebleven?
‘Je merkt dat iedereen vanuit zijn of haar eigen persoon en discipline een goed verhaal te vertellen heeft. Mensen zijn heel nieuwsgierig naar elkaar. De een is wat sceptischer dan de ander, maar ook dat hoort erbij. Het gaat er niet zozeer om elkaar te overtuigen, maar meer om elkaar onderling beter te leren begrijpen. Voor ons is dit een soort pilot om te kijken of we een grotere gemene deler kunnen realiseren. Door met het hele bureau in te zetten op storytelling, ontstaat meer gezamenlijke kennis. Normaal zouden we een halve dag nodig hebben om elkaar iets uit te leggen, nu hebben we misschien aan een paar woorden genoeg.’
Wat hoop je na de volledige training wijzer te zijn geworden?
‘Op persoonlijk niveau hoop ik dat mensen meer zekerheid, zelfvertrouwen en ook plezier hebben om een goed verhaal te kunnen vertellen. Voor het bureau denk ik dat we straks in plaats van negen meer dan honderd ambassadeurs hebben om het verhaal van De Zwarte Hond uit te dragen.’