MPG praktijkonderzoek toont handelingsperspectieven voor hele bouwketen. De aangescherpte MPG-eisen (MilieuPrestatie Gebouwen) zijn voorlopig politiek uitgesteld, maar de sector hoeft niet stil te zitten. Uit de Praktijktoets MPG, uitgevoerd door BNA, TNO, KCAP en een groot aantal ketenpartners, blijkt dat een lagere MPG-score in veel projecten zonder of met beperkte meerkosten haalbaar is, mits er vanaf het begin van het ontwerpproces aandacht is voor de milieubelasting van materialen en ingezet wordt op de samenwerking in de keten.
De Praktijktoets, waarin acht uiteenlopende woningbouwprojecten zijn doorgerekend, laat zien dat de haalbaarheid van een lagere MPG-score sterk afhankelijk is van de grootte en complexiteit van het project. Ook locatiegebonden eisen, zoals Welstandseisen of bodemgesteldheid, zijn van grote invloed. Grondgebonden woningen zijn relatief gemakkelijk; middelhoogbouw is iets lastiger en bij hoogbouw is het door de invloed van allerlei eisen en omgevingsfactoren complex om een lage MPG score te realiseren. Toch is verbetering overal mogelijk, bijvoorbeeld door vroegtijdige inzet van de MPG-berekening als ontwerptool, toepassing van Cat. 1 milieuverklaringen, biobased materialen en hergebruik.
Samenwerking noodzakelijk
Ook concludeert het onderzoek dat een lage MPG-score bereik niet vanzelf wordt bereikt. Het vraagt om een integrale aanpak waarin opdrachtgevers, ontwerpers, adviseurs, leveranciers en aannemers ieder hun verantwoordelijkheid nemen. Alleen door vroegtijdig en samen te sturen op duurzame keuzes kunnen projecten echt toekomstbestendig worden.
Aanbevelingen aan de sector en overheid
De betrokken partijen bevelen aan om de MPG verder te versterken als praktisch bruikbaar instrument. Daarbij kan gedacht worden aan het vergroten van capaciteit en kennis bij opstellers en toetsers, het waarborgen van een stabiel en voorspelbaar stelsel en het verbeteren van de Nationale Milieudatabase met actuele en gedetailleerde productkaarten. Ook verdient het aanbeveling om circulariteit en CO₂-opslag beter te waarderen, zodat de MPG breder kan worden ingezet als ontwerptool en richting kan geven aan duurzame keuzes in de bouw.