Het internationale label voor de impact die je als bedrijf maakt is inmiddels wereldwijd verbreid. Toch zijn er in Nederland nog maar drie architectenbureaus een B Corporation. Bij een B Corp gaat het niet alleen om duurzame gebouwen ontwerpen, maar moet het bureau zélf in de gehele bedrijfsvoering rekening houden met de impact van beslissingen. Certificering is kortom behoorlijk veelomvattend.
Jullie zijn echt een voorloper in Nederland en zeker in de architectenbranche. Wat was destijds jullie motivatie voor de certificering?
Annemiek Bleumink: 'Paul heeft het bureau 30 jaar geleden opgericht met het idee dat gebouwen energie moeten leveren in plaats van consumeren. Dat duurzame gedachtengoed zit sterk verankerd in hoe wij gebouwen ontwerpen. Daar staan we om bekend, het is de rode draad bij al onze gebouwen. Maar we hebben natuurlijk ook een bedrijf dat daar achter zit. Wij zijn heel erg van practice what you preach. Dus ook als bedrijf willen we duurzame impact maken, op allerlei vlakken, zoals onze eigen huisvesting, onze leveranciers, hoe we reizen, onze lunch. We vroegen ons steeds af welke beslissingen we zouden moeten nemen als we in onze bedrijfsvoering echt duurzaam willen zijn. En hoe we dat meetbaar zouden kunnen maken. Zo kwamen we uit bij B Corp, een internationaal gecertificeerd systeem. Dat gaat over transparantie, over milieu impact, maar ook over de fijne werkomgeving en het plezier van werken.'
Leeft het vooral intern in het bureau of draag je het ook uit naar buiten?
'Onze intrinsieke motivatie als bureau is om zoveel mogelijk impact te maken. Om de wereld een stukje beter te maken. Zowel met onze gebouwen, als met ons eigen handelen. En dat willen we ook meegeven, zodat binnen het bureau iedereen deze gedachte begrijpt en uitdraagt. Hoe meer je het verspreidt, hoe meer mensen er aan mee gaan doen. We zien ook echt dat veel bedrijven, onze leveranciers en opdrachtgevers bijvoorbeeld, hier enthousiast van worden. Ik geloof erin dat dit een beweging is die we met z'n allen moeten voortzetten.'
‘Gezonde en duurzame keuzes zitten in het hart van ons bedrijf’
In Nederland zijn er nu drie B Corp gecertificeerde architectenbureaus. Hoe verklaar je dat de branche zo achterloopt?
'Je moet er natuurlijk wel echt stappen voor zetten en vooral de eerste keer kost het veel tijd en energie. Je moet het allemaal voor jezelf uitzoeken en opschrijven. Ik denk dat het voorwerk de grootste drempel vormt. En je moet keuzes maken, ook in de vorm van financiële investeringen. Wij kiezen voor een biologische vegetarische lunch, als investering in de gezondheid van de medewerkers. En we hebben een groene werkomgeving vol met planten, maar dat vraagt ook om onderhoud. Je investeert in werkomgeving en medewerkers zonder dat dit altijd direct meetbaar is of terug wordt verdiend. Wel is het bewezen dat een gezonde werkomgeving minder ziekteverzuim oplevert. Het is eigenlijk net als met een gebouw, je moet soms aan het begin wat meer geld investeren, om dat aan het einde van de levensduur terugverdiend te hebben.'
‘Er zijn heel veel opdrachtgevers en ontwikkelaars die het interessant vinden dat we B Corp zijn en daarom graag willen samenwerken’
Wat levert het jullie op, wat is de meerwaarde voor jullie?
'Wij willen ook op het gebied van duurzame bedrijfsvoering een voorbeeld zijn. Dat past bij ons DNA. Daarnaast brengt het ons ook veel. Er zijn heel veel opdrachtgevers en ontwikkelaars die het interessant vinden dat we B Corp zijn en waarmee ze daarom graag willen samenwerken. Je vindt elkaar op het gezamenlijke gedachtengoed, in wat je wilt bereiken. Dus zo ontstaat ook een netwerk van bedrijven die elkaar vinden. Maar voor ons was dat niet een doel op zich. Wij vertrekken hierbij echt vanuit onze eigen waarden en het geloof dat we dit moeten doen. Dat het samenwerkingen oplevert is dan ontzettend mooi.'
Uiteindelijk is het een beslissing met grote consequenties voor de bedrijfsvoering. Je moet je bij alles steeds bewust zijn van de impact van je keuzes.
'Ja dat klopt, dat is tegelijk ook het mooie ervan vinden wij. Het leidt tot een sterke bewustwording binnen het bureau, bij alle medewerkers. Nu hebben de mensen die hier komen werken meestal wel al een bepaalde mindset als het gaat over duurzaamheid en hoe een bedrijf maatschappelijk moet ondernemen. Ieder wil daar een eigen bijdrage aan leveren. Dus ik denk dat we hier heel gelijkgestemde mensen hebben, die allemaal met hetzelfde doel werken om de wereld een beetje beter te maken. Zorgen voor elkaar hoort echt bij de B Corp gedachte. Dit jaar hebben we een hardloopcoach ingehuurd, zorgen we dat medewerkers zich kunnen ontplooien, maar investeren we ook in goede doelen. De bottom line is mensen helpen te groeien in hun eigen kunnen. En ja, we zien dat de mensen echt langdurig bij ons blijven werken. Dat gaat ook om de verbinding, het plezier dat je met elkaar hebt.'
‘Zorgen voor elkaar hoort echt bij de B Corp gedachte’
Wat betekent de certificering voor de manier waarop je omgaat met leveranciers en opdrachtgevers?
'Alles wat we kopen, alles wat bij ons binnenkomt, is verantwoord en biologisch. Van het lokale brood tot de schoonmaakproducten. Dat lukt niet altijd zoals met maquette materiaal en printerinkt. Wat heel leuk is dat we net zijn overgegaan op een nieuwe vuilnisophaaldienst, Oscar. Daarvoor moeten we afval op zeven manieren scheiden en dan krijgen we een rapport met de CO2-uitstoot die we hebben bespaard. Het was in het begin best wel even een wennen, zeven keuzes, maar ons rapport cijfer hoe we afval scheiden motiveert enorm. Het leidt tot interactie met elkaar en we merken dat mensen thuis ook meer met afvalscheiding bezig zijn.'
Wat heb jij zelf gedaan om bij dragen aan jullie doelstellingen?
'Voor het reizen zetten wij vooral in op fietsen en de trein, en pas als laatste op (elektrisch) auto rijden. Met de auto reizen was mijn grootste CO2 afdruk. Nu heb ik er bewust voor gekozen om meer met de trein te reizen. En dat bevalt me heel erg goed: ik heb tijd om in de trein te werken. Het levert dus méér op dan minder CO2 uitstoot.'
Wat is overall de grootste 'winst' voor jullie van het B Corp zijn?
'Wij werken al 30 jaar aan duurzame gebouwen, B Corp is een soort kers op de taart voor ons. We vinden het heel belangrijk om ook onze eigen impact te kunnen verantwoorden. Het creëert een groter bewustzijn. B Corp maakt ons gedrag meetbaar, daardoor maken we scherpere keuzes en leggen we de lat voor onszelf hoger. B Corp zit dus echt in het hart van ons bedrijf.'
Wat voor advies zou je willen geven aan architectenbureaus die ook geïnteresseerd zijn in certificering?
'Ik zou beginnen om eens voor jezelf op te schrijven wat je eigenlijk allemaal al doet als bedrijf. Waarschijnlijk doe je al meer dan je denkt. Vraag ook aan mensen die voor of met je werken wat ze prettig vinden aan het bureau. Ik denk dat als je alles goed inventariseert er veel bedrijven zijn die al heel veel in zich hebben zitten, zeker de bureaus die inzetten op duurzame gebouwen. Dan kan je voor jezelf een soort menukaart samenstellen. Op welke onderdelen wil je nog verbeteren? Wat zijn je ambities met betrekking tot je leveranciers en opdrachtgevers, en de mensen die voor je werken? Begin er gewoon eens mee om dat op papier te zetten. Ik ben een positief mens, ik denk dat het voor veel mensen geldt dat ze hun steentje willen bijdragen. Ik ken weinig bureaus in Nederland die níét vinden dat we uiteindelijk met z'n allen een betere wereld moeten achterlaten.'