“Ons streven is dat iedereen binnen de branche bij de BNA Academie terecht kan voor zijn of haar ontwikkelbehoefte. Van jong tot oud, van starter tot senior, iedereen moet alle kennis en vaardigheden kunnen leren op een manier die bij hem of haar past”, aldus Anke Boonman, de nieuwe programmamanager van de BNA Academie. “Hierbij kijk ik naar de financiële investering van deelnemers, maar ook naar de tijdsbesteding. Daarom is het zaak om in te zetten op verschillende leervormen, zoals combinaties tussen online en klassikaal leren.”
Door Merel Pit
"De Academie is er voor iedereen"
Anke Boonman weet waarover ze het heeft als het gaat om het ontwikkelen van opleidingen, cursussen en trainingen. Hiervoor werkte ze bijna acht jaar bij NIBE-SVV Opleidingen, een aanbieder van verschillende leervormen binnen de financiële dienstverlening. Maar ze heeft ook leertrajecten opgezet voor Slachtofferhulp Nederland en Olympia Uitzendbureau. Ze kijkt ernaar uit om hetzelfde te doen voor een andere branche: “ik vind het heel erg leuk dat ik nu de kans heb om me te verdiepen in een vakgebied waarin iets wezenlijks wordt gemaakt, namelijk architectuur.”
Kleinere organisatie
“Ik heb bewust gekozen om de overstap te maken naar een kleinere organisatie, zodat ik vanaf het begin tot het eind betrokken ben,” vertelt Anke Boonman, terwijl ze door de glazen wanden van het BNA-kantoor naar het IJ kijkt. “Het begint bij een leer- of ontwikkelbehoefte van een deelnemer en het eindigt bij een goede evaluatie. Uiteindelijk is de belangrijkste taak van de Academie iedereen in de branche klaar te stomen voor alle nieuwe ontwikkelingen die eraan komen.”
Nieuw team, frisse blik
Aan het team van de BNA Academie is naast Anke, onlangs ook Caroline Gentner toegevoegd. “Met Gabrielle (Fraanje, red.) die zorgt voor de continuïteit, staat er een sterk, deels nieuw team. Samen bieden we een frisse blik op het bestaande programma. Als het gaat om talentontwikkeling binnen de branche zijn er afgelopen jaren enorme stappen gemaakt. Het is zaak dit door te zetten en verder uit te bouwen.”
‘We willen dat iedereen binnen de branche bij de BNA Academie terecht kan voor zijn of haar ontwikkelbehoefte.’
Leerlijnen
Om grip te krijgen op het huidige aanbod, bekijkt Anke alle cursussen en trainingen aan de hand van leerlijnen. “Een leerlijn betekent dat er gedurende een loopbaan verschillende ontwikkel- en leermomenten zijn. Zo is er nu een cursus voor projectmanagement voor mediors, maar ik kan me voorstellen dat we ook een ‘light’ versie in de vorm van een introductiemodule aanbieden voor jonge, ambiteuze mensen en een bijspijker bijeenkomst voor seniors, zodat hun kennis up to date blijft.” Op de nieuwe BNA.nl kun je nu snel en simpel een aanbod op maat aanvinken en vergelijken. Deze onlineservice gaan we verder uitbouwen.
Nieuwe leervormen
Anke wil binnen de BNA Academie nieuwe leervormen ontwikkelen, zoals blended learning, waarbij contactmomenten worden afgewisseld met e-learning. “Klassikaal leren blijft altijd bestaan. De onderlinge interactie, de groepsdynamiek en de energie die ontstaat, is niet te vervangen, maar online leren is een mooie aanvulling hierop. Introducties op bepaalde onderwerpen kunnen bijvoorbeeld prima via een virtual classroom plaatsvinden”, vertelt ze bevlogen. “Groot voordeel van online tools is dat ze ook op andere momenten toegankelijk zijn.
Praktijkdocenten
De meeste docenten komen uit het netwerk van de BNA Academie, met als gevolg dat er veel wordt gewerkt met praktijkdocenten. Volgens Anke is dit voor alle partijen positief: “doordat de meeste docenten zelf in de praktijk werken, weten ze welke kennis relevant is. Daarnaast kunnen de deelnemers zich er gemakkelijk mee identificeren en vragen stellen. Samen kom je stukken verder, dat is de toevoegde waarde van de academie.”
Ambitie
De afgelopen jaren is BNA breed sterk ingezet op talentontwikkeling binnen de branche. “Dit is duidelijk zichtbaar, want alle activiteiten, het onderzoek en de cursussen en trainingen sluiten naadloos op elkaar aan.” Maar Anke heeft ambitie en wil komende twee jaar nog een stap verder gaan: “Het werkgeluk van medewerkers wordt bepaald door purpose, betekenis en empowerment. Hiervoor is het belangrijk dat mensen zich bij de BNA Academie kunnen ontwikkelen in soft skills, nieuwe vormen van samenwerken en mede-eigenaarschap. “In onze beleidsvisie die we op dit moment aan het ontwikkelen zijn als BNA, zien wij dat de human factor steeds belangrijker wordt of de belangrijkste factor is!’ www.bna.nl/bna-academie