Actueel / Nieuws

Verslag BNA Live 01 - Coronacrisis & Arbeidszaken

We krijgen veel vragen van BNA-leden over tijdelijke maatregelen en proces- en projectvoortgang. Tijdens BNA Live geven experts via een live videochat concreet en helder antwoord. Zodat je snel en praktisch verder kunt. Deze eerste editie beantwoordt een expert uit ons netwerk alle prangende vragen over arbeidszaken of mochten we ze niet kunnen beantwoorden komen we hier op een later moment op terug. Welke oplossingen bieden NOW, wet en cao in combinatie met goed werkgever-en werknemerschap om zo goed mogelijk met de coronacrisis om te gaan? Onderstaand de meest populaire vragen en onderwerpen.

Is er al iets bekend hoe de tegemoetkoming van de overheid bij omzetverlies berekend gaat worden? En dan met name: Wordt het omzetverlies gemeten ten opzichte van dezelfde maand in 2019?
De omzet in de maanden maart, april en mei van dit jaar (of voor zover mogelijk binnen de regeling over een latere periode die wordt aangevraagd) moet vergeleken worden met de omzet over 2019 gedeeld door 4. Dat is de vergelijkingsmaatstaf. Er wordt in de regeling niet nader gespecificeerd per sector.

Bekijk de gehele livesessie online (exclusief voor leden)

Worden de managementvergoedingen/salaris directies ook meegenomen in de loonkostenberekening? Hoe worden de loonkosten berekend, is dit inclusief alles?
Loonkosten:
er komt een toeslag van 30% op de loonsom. Die toeslag is bedoeld voor de opbouw van vakantiegeld, pensioen en voor werkgeverspremies. Die toeslag van 30% komt in de buurt van de kosten die een werkgever bovenop het bruto salaris van zijn werknemers betaalt.
Managementvergoeding:
hangt samen met een andere spelregel. De ondersteuning betreft een subsidie voor de loonkosten van de werknemers die in dienst zijn bij een werkgever en die verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen. Niet-verzekerde en vrijwillig verzekerde DGA’s vallen niet binnen de regeling. Managementvergoeding valt er buiten als deze niet in de loondefinitie + verzekeringsvoorwaarde valt.

Wat is de definitie van “gegarandeerde omzet”? Er zijn allerlei lopende contracten, maar we krijgen altijd per fase opdrachten en er zijn regelmatig vertragingen. Dit is van belang als je achteraf moet aantonen dat je inderdaad omzet verlies hebt gemaakt.
Gegarandeerd is niet het woord dat nog wordt gebruikt. Het gaat om de omzet 2019 gedeeld door 4.

Is het voorstelbaar dat dit branchebreed wordt afgesproken om dagen op te nemen in de maanden april en mei. Dit om enerzijds leegloopuren alvast te compenseren, maar ook om te voorkomen dat als we weer vol aan de gang moeten, iedereen ongeveer vakantie gaat aanvragen."
Daar is geen algemeen geldende regel voor. Niet in de wet, niet in de cao niet in de regeling. Dat betekent voor een werkgever dat hij om de tafel moet met zijn medewerkers om er in goed overleg uit proberen te komen. Goed werkgeverschap en goed werknemerschap in samenhang met criteria redelijkheid en billijkheid.

Medewerkers willen eerder aangevraagde dagen niet opnemen. Moeten wij de dagen ‘terugnemen’ of vast houden aan eerder door medewerkers opgenomen dagen?
Daar is geen algemeen geldende regel voor. Niet in de wet, niet in de cao niet in de regeling. Dat betekent voor een werkgever dat hij om de tafel moet met zijn medewerkers en er in goed overleg uit proberen te komen. Goed werkgeverschap en goed werknemerschap in samenhang met criteria redelijkheid en billijkheid. We zijn voor een aantal onderwerpen op onbekend terrein gekomen, waar beroep je je dan op is de vraag. Je mag elkaar aanspreken op eerder genoemd goed werkgever- en werknemerschap. Vanuit werknemers zullen ook de nodige worstelingen moeten worden opgelost met thuissituatie en werken.

Is het voorstelbaar dat er wel een arbeidstijdkorting van 20-25% wordt aangevraagd, en ook voor 3 maanden wordt uitgekeerd, terwijl vooralsnog de medewerkers zoveel mogelijk doorwerken? De 20-25% kan enerzijds dan bijdragen als er een latere terugval komt of de mate van inefficiëntie corrigeren. Hieraan gekoppeld zou kunnen worden dat er geen ontslagen vallen tot eind 2020.
De regeling arbeidstijdverkorting is ingetrokken op 17 maart. Nieuwe maatregelen waaronder de NOW zijn daar voor in de plaats gekomen.

Is het voorstelbaar dat medewerkers uit solidariteit vakantiedagen inleveren? Wellicht de wat oudere medewerkers van boven de 50 bijvoorbeeld? Om te zorgen dat we de jonge generatie dit keer echt binnen boord houden!
Is voorstelbaar. Zie antwoorden op goed werkgeverschap en goed werknemerschap. Overtuigen van het belang en afspreken. Is geen regeling voor, kan ook niet worden opgelegd.

Is het mogelijk om investeringen extra gedaan zoals aanschaf laptops etc etc versneld te mogen afschrijven? Drukt de winst bijvoorbeeld .. en daarmee de belastingdruk.
Op dit moment niet bekend, advies overleg hierover met accountant.

Vallen ingehuurde zzp'ers ook onder de NOW?

De ondersteuning betreft een subsidie voor de loonkosten van de werknemers die in dienst zijn bij een werkgever en die verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen. De fictieve dienstbetrekking valt er ook onder (maar niet de zzp’er met  een echte opdrachtovereenkomst conform artikel 18 cao). 

Hoe om te gaan met uren die niet gemaakt kunnen worden doordat werknemers deel van hun tijd dienen te besteden aan opvang en les geven van kinderen en daardoor hun uren niet ten volle kunnen maken, calamiteiten/zorg of onbetaald verlof?

Een optie is alle uren in rubriek corona. Nu werktijdverkorting niet meer bestaat, de omzet en loonsom bepalend zijn, krijgen de uren een ander gewicht. Als het evident is kun je boeken op bestaande mogelijkheden, zie ook nieuwsbrief en FAQ SFA hierover. Calamiteiten zijn niet snel aan de orde. Kortdurend zorgverlof kan voorkomen, de mix met vrije dagen betaald en – in overleg uiteraard zie vorige antwoorden – onbetaald. Is casuïstisch onderwerp, geen algemene lijn in te trekken.

Kunnen we reiskostenvergoeding stopzetten als er (deels) thuisgewerkt wordt?
Hangt af van de individuele afspraken. OV-abonnemennten betaald door werkgever, lastig, reiskostenvergoeding per maand kunnen tijdelijk stopgezet gezet worden, als er een lumpsumvergoeding is, wordt het al weer lastiger. In onduidelijke gevallen om de tafel. Goed werkgever- en werknemerschap, redelijkheid en billijkheid.

In de NOW-regeling wordt aangegeven dat er geen ontslagen mogen vallen. Is dit ook van toepassing bij het niet verlengen van tijdelijke contracten of zzp-overeenkomsten?
Nee. Was onduidelijk, maar vandaag, 31 maart, heeft de minister er een uitspraak over gedaan. Is arbeidsrechtelijk te ingewikkeld.

Kortdurend zorgverlof is maximaal 2 weken. Dit kan veel langer gaan duren. Hoe dan verder? Langdurend is onbetaald.

Dan geldt passen en meten, wat kan wel, wat kan niet, kunnen uren verdeeld over de week worden ingevuld of kan werk anders worden verdeeld? Goed met elkaar doornemen en in redelijkheid en billijkheid afspreken. Als dat allemaal niet tot een oplossing leidt, is het aan werkgever of hij nog een financiële bijdrage wil/kan leveren.

In hoeverre kun je van je medewerkers verlangen dat ze wel op het bureau werken in plaats van thuis, als we op het bureau afdoende maatregelen nemen om werkplekken te spreiden, alle hygiëne maatregelen in acht nemen en alle andere richtlijnen van RIVM? Dit bijvoorbeeld specifiek voor leidinggevende ten opzichte van jongere meer onervaren werknemers die begeleiding nodig hebben en wel op locatie aanwezig zijn.
Is een lastige. Als werkgever kun je de op zich begrijpelijke angsten van werknemer niet zomaar terzijde leggen. De werknemer moet ook naar zijn werk rijden enzo, wie weet wat er onderweg kan gebeuren, je kunt het zelf bedenken wat naar voren gebracht kan worden. Het blijft nuttig om te kijken of dat digitaal kan worden opgelost met bijvoorbeeld specifieke momenten voor begeleiding en coaching. Probeer de angsten per persoon te begrijpen en kijk naar een oplossing thuis/werk. Afdwingen zal door de rechter (als het zo ver zou komen) kritisch bekeken worden. Ook hier om de (digitale) tafel, redelijkheid en billijkheid et cetera. Je mag in redelijkheid vragen, je moet in redelijkheid (als werknemer) die situatie kunnen wegen en uitleggen.

Stel dat je overeenkomt dat het vakantiegeld wordt uitgesteld en het bedrijf gaat failliet. Wordt dit dan mogelijk alsnog verhaald in het kader van bestuursaansprakelijkheid?

Als de omstandigheden voor het bureau zodanig zijn, dat deze ingreep nodig is, ook als de NOW nu voorziet in toeslag van 30% en dat ook objectief kan worden aangetoond, zal bestuursaansprakelijkheid niet snel aan de orde zijn. Als werkgever nu al weet dat hij het niet gaat redden en die maatregel voorstaat wel.

Het valt me op dat er blijkbaar vanuit wordt gegaan dat de NOW ‘als vanzelf’ overgaat tot compensatie. Is dit niet een al te optimistische gedachte, mede gezien de enorme omvang van de aanvragen? En hoe snel zou dan geld binnen zijn? Grootste bedreiging op korte termijn is m.i. de liquiditeit.
Capaciteit website wordt deze week getest, 6 april moet ie stabiel zijn, het is UWV bekend dat er een stormloop zal komen. Mededeling is dat tussen twee tot vier weken een voorschot van 80% van de aanvraag wordt verstrekt.

Als er WEL werk is (dus er is geen terugval van projecten), en werknemer kan niet werken ivm zorg voor kinderen die thuis onderwijs hebben, dan is er wel een probleem en wordt dit niet door de NOW opgelost. Hoe los je het dan op?

De urenregeling is niet meer aan de orde. Gaat om omzetverlies en loonsom maart/mei, maar er moet dan wel gewerkt worden. Is individuele kwestie. Helpdesk heeft er al een paar gehad, verschillen per geval. Als BNA-lid kun je beter even bellen met de casus naar de SFA. Er zal door werknemer ook alles aan gedaan moeten worden om te kunnen werken, in eerder vragen ook al iets over gezegd. Verlof en zo helpt hier niet, want hij/zij moet vooral aan het werk.

In hoeverre kan het inlenen en uitlenen van medewerkers gestimuleerd/gestuurd/verplicht worden tussen bureaus wanneer werkgevers dit nuttig achten?

Door alle hens aan dek nu met NOW en helpdesk wordt het iets later, maar er komt waarschijnlijk volgende week een model in-en uitleenovereenkomst op de site van de SFA. Verplichten niet aan de orde, wie zou dat moeten doen op welke grond? In redelijkheid en billijkheid is de basis. Risico op verstoorde verhouding is mogelijk, van twee kanten, dus toch voorzichtig omgaan met instrument. Als het betekent dat arbeidsplaatsen behouden blijven, lijkt er grond voor redelijk omgaan met mogelijkheid.

Dekt de NOW regeling alléén de bruto-bruto salariskosten, of worden de overige kosten voor bedrijfsvoering (IT/huur/etc) ook gedekt?

Dekt alleen loonkosten met toeslag voor pensioenpremie, vakantiegeld en werkgeverslasten.

Wij hebben relatief weinig omzetverlies, mits wij volgens afgesproken planning de deliverables kunnen leveren. Nu hebben we te maken met productiviteitsverlies (met name bij collega's met zorg voor kinderen). Wij moeten dus extra mensen aannemen om de deliverables te kunnen opleveren binnen de afgesproken termijn. We hebben dan dus geen omzetverlies, maar wel verlies. Maar ik begrijp dat hier geen voorzieningen voor zijn?

Als dat in de loonsom maart, april en mei tot uiting komt, wordt het volgens de regels van NOW gedeeltelijk gedekt, dus ook de meerkosten.