BNA Juridisch loket
De BNA heeft voor de juridische dienstverlening van de leden een Juridisch Loket ingericht. Daarmee wordt invulling gegeven aan een lang gekoesterde wens om leden gespecialiseerde ondersteuning te geven. In de meeste gevallen is de intake van de casus gratis. Met de introductie van het loket faciliteert de BNA in de basis de laagdrempelige toegang tot juridisch professionals tegen een uurprijs met kortingen voor leden. Het loket opent op 8 januari 2025.
Na selectie van het rechtsgebied kunnen leden rechtstreeks in contact treden met de juridisch specialist op betrokken gebied en de kwestie in het kort voorleggen. Het is hiervoor wel nodig om in te loggen op de site van BNA, zodat via dat portaal het lid het rechtsgebied kan selecteren. Het Juridisch Loket heeft de volgende onderdelen:
1) Juridisch Algemeen
2) Arbeidsrecht
3) Architectenrecht
4) Bouwrecht
5) Ondernemingsrecht
6) Auteursrecht
7) Bestuursrecht omgevingsvergunningen
8) Aansprakelijkheidsrecht
9) Contractenrecht
10) Huurrecht
11) Aanbestedingsrecht
BNA start pilot Aanbestedingsloket
De BNA start op 8 januari 2025 een pilot met een aanbestedingsloket. Met het loket wil de BNA haar leden bij aanbestedingen informatie verschaffen en bijstand bieden, in ieder geval de eerste maanden kosteloos.
Tijdens de pilot vindt periodieke evaluatie plaats; de ervaringen moeten leiden tot de structurele inrichting van het aanbestedingsloket. Uitgangspunt is daarbij dat een zelfstandig, onafhankelijk orgaan de diensten aanbiedt. Als de pilot-evaluatie positief uitvalt, zal het aanbestedingsloket op uiterlijk 1 juli 2025 operationeel zijn.
De BNA start deze pilot op eigen initiatief en vervult daarmee een voortrekkersrol. Partners in het veld kunnen tijdens de pilot onderzoeken of en hoe ze mogelijk kunnen participeren. In de eerste maanden van 2025 wordt van het loket en het zelfstandige, onafhankelijke orgaan een blauwdruk opgesteld, inclusief het bijbehorende financiële plaatje.