Actueel / Nieuws

De waarde van architecten: wat moet jij je opdrachtgevers vragen?

Het bepalen van de juiste prijs voor jouw diensten kan een lastige puzzel zijn, dat zal iedere architect beamen. Hoeveel kun je vragen? Moet je jouw tarieven baseren op de tijd die je besteedt aan een project, op de omvang of op de toegevoegde waarde die je biedt? En welke opties zijn er nog meer? Deze blog gaat over de financiële waarde van jouw diensten (of die van je bureau natuurlijk). Hieronder vind je een opsomming van mogelijkheden en overwegingen bij het bepalen van je tarieven. Door Ries Meertens

Tijdsbesteding
Voor je project maak je eenvoudigweg een gedetailleerde inschatting van de benodigde uren die je vermenigvuldigt met de uurtarieven die van toepassing zijn. Een grove variant hierop is dat je je prijs baseert op de bezetting die je denkt nodig te hebben voor een bepaalde periode. Als je weet hoeveel menskracht je nodig hebt over bijvoorbeeld een aantal maanden en welke omzet je per persoon per maand maakt, dan kun je dat doorrekenen naar een totaal voor je project. Houd in beide gevallen wel rekening met eventuele uitloop door ruimer te calculeren of door hier duidelijke afspraken over te maken met je opdrachtgever.

Regie
De regiebasis, ook wel nacalculatie genoemd, is een regelmatig toegepaste variant. Hierbij wordt jouw projecttarief gebaseerd op de tijd die je nodig hebt voor een project en je declareert dit bijvoorbeeld maandelijks op basis van de bestede uren en uurtarief. Dit geeft transparantie voor zowel jou als de opdrachtgever. Je kunt jouw uurtarief baseren op de marktsituatie, jouw ervaring, expertise en kosten. Dit model werkt vaak goed voor projecten waarvan de tijdsbesteding moeilijk voorspelbaar is. Er moet natuurlijk wel een goede vertrouwensbasis met je opdrachtgever zijn.

Nadeel van deze en de voorgaande variant is dat tijd altijd een beperkende factor is voor je inkomen. Je kunt immers maar een ding tegelijk doen. Bovendien gaat tijd voorbij en het is slechts beperkt beschikbaar. Andere verdienmodellen kunnen op den duur wellicht meer opleveren.

Te laag tarief
Bovendien zijn architecten soms geneigd om te weinig te vragen of een te laag uurtarief aan te bieden. Vaak door een gebrek aan zelfvertrouwen of de angst om klanten af te schrikken. Je wilt natuurlijk concurreren en opdrachten binnenhalen, maar het is cruciaal om jouw waarde niet te onderschatten. Jouw expertise en vaardigheden verdienen een passende vergoeding, zeker wanneer daar unieke expertise tegenover staat. De BNA doet onderzoek naar de ontwikkeling van de gehanteerde uurtarieven (en nog veel meer financiële onderwerpen), die je kunt terugvinden in de BNA Benchmark Jaarcijfers en halfjaarlijkse Conjunctuurmetingen.

Percentage van de bouwsom
Een andere gangbare methode is dat de projectprijs wordt gebaseerd op een percentage van de totale bouwkosten. Dit percentage kan sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omvang en complexiteit van het project, de verantwoordelijkheden van de architect en specifieke afspraken tussen de architect en de opdrachtgever. Gaat het bijvoorbeeld om een woonhuis, een woongebouw, een fabriek of misschien een kantoor? Over het algemeen ligt het percentage historisch tussen grofweg 2% en 10% van de bouwkosten. Voordeel van deze methode is dat je jouw rol waardeert op basis van een groter geheel en dat het honorarium daarmee meer aan de meerwaarde gerelateerd is.

Sparren over je verdienmodel
Wil je meer weten of graag sparren over jouw tarieven en je verdienmodel? Of wil je aanvullende of andere inzichten delen? Neem dan contact op met Ries (ries@coachingcreativecompanies.nl) of kijk op (www.coachingcreativecompanies.nl).

Dit artikel kwam tot stand op basis van mijn ervaring als ondernemerscoach en als managing partner bij Kraaijvanger Architects. Daarnaast dank ik Erik van Scheijndel van 19 het Atelier, Henk Middelkoop van Kokon Architectuur en Stedenbouw, en Alex Jager van JagerJanssen, voor het kritisch meelezen en hun waardevolle inbreng.