Hoe moet je omgaan met het neerzetten van fruit en losse koekjes?
Ik zou het niet doen. Ik zou net als thuis voor je eigen fruit zorgen en mensen hun eigen fruit of koekjes mee laten nemen. Tenzij het heel dichtbij een plek is waar je het fruit kan wassen én drogen, dan is het op zich prima. Maar zou het niet te veel op zoeken.
Hoe kan je veilig gasten ontvangen?
Juist voor gasten moet je extra veilig zijn, want zij weten niet wat de regels bij jou zijn. Daar moet je heel duidelijk in zijn, in je signage en in de ontvangst. Daarom ook bij de ontvangst iets van folders neer te leggen die mensen mee kunnen nemen, maar ook posters op de muur die aangeven wat de regels zijn op jouw kantoor. Geef vanaf het begin zo goed mogelijk instructie en laat mensen ook niet door je hele kantoor lopen.
Stel mijn medewerkers komen van een langere afstand met de fiets, hoe kunnen zij veilig douchen?
Ik ben huiverig over die douches. Bij het sporten bijvoorbeeld raden ze ook af op het terrein te douchen. Daarom zou ik dat liever niet aanraden.
Alles met fijne waterdruppeltjes gecombineerd is natuurlijk een infectiebron. Dan zou je na iedere douchebeurt de cabine/ruimte geheel moeten ontsmetten.
Hoe ga je om met grote toiletruimtes? Hoe richt je die in?
Bijvoorbeeld de toegangsdeur verwijderen zodat je niet tegen iemand kunt opbotsen. Je kan ook denken aan gender neutrale toiletten om te zorgen dat er meer “aanbod” is en men minder lang hoeft te wachten. Ook het afplakken van urinoirs, zeker als de toegangsdeuren open zijn is dat wel aan te raden. En soms moet je ook een toilet dichttapen omdat je anders echt niet kan bewegen bij een wasbak. Maar aan de andere kant wil je natuurlijk zoveel mogelijk open laten om de doorstroom te bevorderen.
Ook kun je werken met bordjes net als in een vliegtuig (bezet/niet-bezet) dat men vanaf een afstand al kan zien of de toiletten vrij zijn.
Er zijn ook bedrijven die in shifts werken, veel mensen bij osn willen vrijwillig weer op kantoor werken. We hebben daarmee nog niet de max van de “Corona-bezetting” bereikt. Maar moeten we dit weigeren?
Ik denk niet dat je het mag weigeren (mensen op kantoor). Is ook een deel eigen verantwoordelijkheid. Als werkgever kun je wel het goede voorbeeld geven door thuis te blijven werken, waardoor jouw werknemers ook thuis blijven werken.
Hoe ver moet je gaan met het aangeven van richtlijnen en instructies op kantoor?
Het moet niet, maar ik denk dat het echt helpt om elkaar erop aan te spreken. Voor jezelf ook om je te herinneren wat nu het nieuwe normaal is.
Is het mogelijk om een open kantoor te houden?
Ja, ik denk dat dit zeker nog mogelijk is. Wel denk ik dat de “kantoortuin” wel minder omarmd zal worden na deze crisis.
Het gebruik van latex handschoenen, lost dit veel van de hygiene problemen op?
Ja enigszins wel. Ik denk ook alleen al dat mensen toch vaak onbewust aan hun gezicht zitten, met zo’n handschoen aan ben je daar dan minder toe geneigd. Het betekent niet dat je dan alle andere regels niet hoeft te volgen. Je kan natuurlijk niet in je hand niezen, dan heb je alsnog niks bereikt.
Net als bij mondkapjes kunnen ook latex handschoenen verkeerd gebruikt worden. Als men ze bijvoorbeeld verkeerd om uit doet en daarna niet je handen wast heb je alsnog een probleem. Dus het is vrij gevoelig.
Kan je nog een gezamenlijke lunchtafel hebben als er afstand is, of moeten mensen hun eigen lunch van huis meenemen?
Je kan zeker nog een gezamenlijke lunchtafel hebben als je afstand houdt van elkaar. Dit houdt ook in dat je niet allemaal hetzelfde boterkuipje gebruikt, maar ieder zijn/haar eigen lunch heeft. Ook cateraars zijn er druk mee bezig, eenrichtingsverkeer, betalingen contactloos en te scannen.
Je kan ook zorgen dat niet iedereen naar de kantine hoeft. Biedt lunch aan op de eigen verdieping zodat er minder verplaatsing plaatsvindt. Of verlicht de druk op de kantine door een tweede kantine in te richten.
Hoe zit het met gezamenlijke ingekochte ingrediënten?
Net als dat je je muis, je toetsenbord e.d. niet wil delen, wil je ook eigenlijk de jampot niet delen.
Hoe kun je omgaan met de koffieautomaat? Is de drukknop na gebruik schoonmaken voldoende?
Lees voor meer informatie hierover dit artikel – maar was goed je handen!
Zorgt het gebruik van airco in de kantoorruimte voor een verhoogd risico?
Wel als deze vies is. Als er een bevochtigingsinstallatie in zit kan dit inderdaad leiden tot een verhoogd risico. Neem voor de zekerheid contact op met je installateur die precies weet hoe de luchtbehandelingskast in elkaar zit.
DmgR en BBA hebben ook een webinar gegeven over Corona in ventilatie, zij zijn er volop mee bezig.
Hoe zal er op enig moment tegen werkgevers aansprakelijkheid aangekeken worden met instellen en handhaven van deze maatregelen?
Ik denk dat je op dit moment de werkgever niet aansprakelijk kunt stellen omdat het geen wet is maar een advies. Het algemene advies is ook nog steeds: werk zo veel mogelijk thuis. Onder goed werkgeverschap valt ook dat je mensen niet wil verplichten om naar kantoor te komen.
Hoe pak je de lunch aan als de kantine heel klein is?
Dan kunnen er misschien maar één of twee personen tegelijk in. Er moet een hele duidelijke routing zijn hoe je moet lopen, anders bots je tegen elkaar op. Misschien als deze heel klein is moet de kantine gewoon dicht en neemt ieder zijn/haar eigen broodje mee.
Ons kantoor wordt dagelijks schoongemaakt en wij gebruiken vloeibare handzeep om onze handen te wassen. We gebruiken verder geen desinfecterende middelen zoals spray. Zou dit beter zijn?
Qua handen wassen is zeep en water + goed afdrogen het beste. Handgels e.d. zijn eigenlijk voor als je geen zeep en water ter beschikking hebt.
We hebben vaak situaties waar we samen moeten werken of elkaars computerscherm moeten laten zien. Hoe kan je hier het beste mee omgaan? Ontwerpsessies zijn de bottleneck.
Hier geldt ook gewoon de 1,5m afstand-regel. Met share screen kun je heel makkelijk met elkaar meekijken op afstand.
Meer info?
Staat jouw vraag er niet bij of heb je hulp nodig met het inrichten van het kantoor volgens de 1,5m richtlijnen? Neem dan contact op met Silvia de Haan via dehaan@solved.nl