Actueel / Nieuws

Verslag BNA Live 5 // NOW-2 regeling

In deze vijfde editie van BNA Live beantwoordde Huub de Graaff van de SFA en Jordi Bakker van JAN Accountants prangende vragen over de NOW-2 regeling. Vanaf 6 juli kan er aanspraak gedaan worden op het verlengde pakket aan noodmaatregelen, de NOW-2. Maar onder welke voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking? Deze BNA Live werd gemodereerd door Jasper Kraaijeveld, beleidsmedewerker markt en ondernemerschap bij de BNA.

Huub de Graaff van SFA gaf aan dat veel vragen die architectenbureaus bij de SFA stellen te maken hebben met zorgen over acquisitie en over hoe je moet omgaan met periodieken, vakantie-uitkering en de 1 juli verhoging. Daarnaast is vaker merkbaar dat tijdelijke contracten niet worden verlengd. Er zijn ook medewerkers van bureaus die vragen stellen. Daar gaat het dan vaak over al genomen besluiten, waar ze van willen weten hoe dat in elkaar steekt. Wat dit laat zien is het belang van goed onderling gesprek. SFA adviseert om de vier pijlers goed werkgeverschap, goed werknemerschap, redelijkheid en billijkheid te hanteren.

Jordi Bakker van JAN Accountants gaat kort in op de verschillen van de NOW-2 ten opzichte van NOW-1. De NOW-2 is verfijnder, omdat die onder minder druk tot stand kon komen. Daar zit om die reden ook meer regelgeving in, wat betekent ook dat je iets meer kennis moet hebben om het goed aan te vragen.

Bekijk de gehele livesessie online (exclusief voor leden)

Wat zijn precies de verschillen?
- De periode waarover je aanvraagt in NOW-2 is 4 maanden (was 3 maanden)
- De opslag is van 30% verhoogd naar 40%
- Vertrekpunt voor de loonsom is de maand maart
- Er is een verbod gekomen op dividenden, inkopen van aandelen en het uitkeren van bonussen over 2020 (t/m datum aandeelhoudersvergadering 2021)

Waar stoeien bedrijven meest mee rond NOW-2?
Wanneer de onderneming na 2019 in overname is geweest of gestart (of er heeft een wijziging plaatsgevonden in de samenstelling). Het MKB heeft vaak BV (holding met werkmaatschappij) structuur, dus daar geldt hetzelfde.

Mag er in heel 2020 geen dividend worden uitgekeerd, of alleen niet meer nadat er een aanvraag voor NOW is gedaan?
Zonder aanvraag mag het natuurlijk. Wanneer je aanvraagt geldt het voorbehoud. Je moet hoe dan ook goed kijken of je dividend mag uitkeren, daar kun je een uitkeringstest voor doen om te zien of de onderneming het kan betalen (Kun je aan al je verplichtingen voldoen?).

Wanneer je in mei nog dividend hebt uitgekeerd, mag je dan nog aanvragen in augustus
Daar is veel discussie over geweest, er staat in het jaar 2020. Maar er geldt wel nuance. Wanneer de dividend-uitkering namelijk de jaarrekening 2019 betreft mag het wel. Bij een interim dividend over 2020 moet je heel alert zijn, doe dan vooral de uitkeringstest.

Hoe zit het met de concernregeling? Wat als de holding minder dan 20% omzetverlies heeft en werkmaatschappij wel?
Dan kan de werkmaatschappij de NOW-2 aanvragen, op basis van de 6a regeling. Dat komt niet vaak voor, maar is wel goed om te weten.

Wie valt er in welke categorie omzetverantwoording?
Er zijn drie categorieën, waarbij per categorie geldt dat je aan één van de twee voorwaarden voldoet. Dat geldt zowel voor NOW-1 als voor NOW-2.

Categorie 1: Je ontvangt een voorschot tot € 20.000 of subsidie minder dan € 25.000.
Dan dien je een controleerbare administratie te overleggen (die tot 5 jaar na dato geldt)

Categorie 2: Je ontvangt een voorschot tussen de € 20.000 - € 100.000 of subsidie tussen € 25.000 - € 125.000
Dan is er een deskundigheidsverklaring nodig. Deze kan worden afgegeven door een branchevereniging, administratie, accountant of fiscalist.

Categorie 3: Je ontvangt een voorschot van meer dan € 100.000 of subsidie hoger dan € 125.000.
Dan is er een accountantsverklaring nodig.

Worden de subsidies NOW-1 en NOW-2 opgeteld voor de categorieën?
Nee, die staan los van elkaar.

Wat als achteraf blijkt dat gevraagde subsidie te hoog of te laag is geweest? Vindt er dan handhaving plaats?
Er zitten geen boetes op. Zowel de NOW- 1 als NOW-2 kent wel allerlei regelingen voor de aanvraag. Per categorie geldt daar het volgende:

  1. Controleerbare administratie
  2. Moet deskundigenverklaring meegestuurd
  3. Er is een accountantsverklaring nodig

Je moet hoe dan ook de omzet altijd op de juiste manier verantwoorden volgens het jaarrekeningenrecht.

Op welke manier moet de omzet worden vastgesteld en aangetoond?
Dat moet op dezelfde grondslagen als in de jaarrekening. Dus de daadwerkelijke omzet over de periode van maanden opgeven (ook als later gefactureerd), waarbij de afgrenzing moet kloppen.

Wanneer moet de omzet aangetoond worden? Is dat al in juli of mag dat ook aan het eind van het jaar?
Bij NOW-2 geldt dat je een inschatting maakt, waarbij je aangeeft welke periode je daar in hanteert. Er zijn drie periodes waar je uit kunt kiezen, te weten; juni-september; juli-oktober en augustus-november. Wanneer je ook NOW-1 hebt gehad, moet het daar op aansluiten. Je hoeft niet exact aan te geven hoe ver je omzet gaat dalen.

Je hoeft niet direct op 7 juli de aanvraag te doen. Want half augustus ben je veel beter in staat om een inschatting te maken van de omzet over juni-september. Als er nood is wil je misschien snel een voorschot, maar het advies is om te wachten. Want wanneer eenmaal de keuze gemaakt is voor een periode, valt dat niet meer terug te draaien.

De aanvraag voor de afrekening kan vanaf 7 oktober. Daar heb je dan 24 weken de tijd voor. Is er een accountantsverklaring nodig, dan krijg je er nog 14 weken bij. Er is dus ruimschoots gelegenheid om daar in te duiken.

Hoe kan de fiscus nu al kijken naar loonsom juni-september?
Bij het voorschot wordt de loonsom van maart als uitgangspunt genomen. De afrekening kijkt naar de werkelijke loonsom over de gekozen periode. Eventueel volgt er dan een afrekening. Het voorschot is al op 80% gesteld, maar verschil kan er natuurlijk nog zijn.

Waarom is de loonsom van maart leidend als maximum?
Daar is veel discussie over geweest. Overheid wil niet dat de loonsom onnodig verhoogd wordt (misbruik). Vanwege seizoensarbeid is de oorspronkelijke maand januari uit de NOW-1 naar maart verplaatst. Voor NOW-2 zegt de overheid dat maart als representatief kan worden gezien voor het hele jaar. Wanneer de loonsom juli t/m september hoger is dan 4x de loonsom van maart, dan wordt je gekort en krijg je dus niet het hele bedrag uitgekeerd.

Welke prikkels zijn er voor werkgevers om aan bij- en omscholing te doen?
De overheid ziet dat economie verandert en vindt dat daarom van belang. De werkgever moet bij de aanvraag een verklaring voegen die zegt dat dit wordt gestimuleerd. Omscholingscursussen zijn veelal gratis te volgen. Of dit voor architectenbranche veel helpt is overigens de vraag.

Het is een stimuleringsmaatregel, die langer duurt dan NOW-22. Daarbij ligt het initiatief bij de werknemer. Houdt in dat je als werkgever dus goed bij je werknemers moet aangeven dat je de NOW-2 aanvraagt en dat deze optie daar bij bestaat.

Wanneer er tijdens een subsidietijdvak ontslag wordt aangevraagd, heeft dat consequenties?
Dat gaat over NOW-1 en de aanvraag om bedrijfseconomische redenen. In dat geval vindt er een korting plaats. Het salaris van die persoon wordt van de loonsom afgetrokken + 50%. In de NOW-2 is die 50% er uit gehaald. Bij collectief ontslag zit er nog een extra aftrek in van 5%.

De NOW-1 was bedoeld ter voorkoming van ontslagen, bij de NOW-2 is die boete er af gehaald om ook te kunnen reorganiseren. Wanneer je minder dan 20 personen tegelijk ontslaat, is er geen boete meer. Maar, bij het doen van de aanvraag neem je je voor om dat ontslag niet te doen.

En om alvast een beetje vooruit te kijken; de gedachte naar NOW-3 is dat er meer gericht wordt op investeringsmogelijkheden. Want eigenlijk zijn werkgevers ingezet voor de uitvoering van de sociale zekerheid. In de architectenbranche is dat beeld overigens nog beperkt.

Is er al nieuws over tegemoetkoming vaste lasten? Architectenbureaus vallen namelijk nog niet onder de SBI codes.
Dat klopt. Daar is actief lobby op gevoerd tot Tweede Kamer toe. Maar er wordt vastgehouden aan de bestaande SBI codes. Wij hadden als BNA liever het omzetverlies als criterium gehad, maar de politiek heeft daar bewust anders in gekozen.