Wat doe je met al deze wensen? Hoe verhouden ze zich tot het werk dat gedaan moet worden? Voor organisaties en leidinggevenden is deze vraag ingewikkeld. De mogelijkheden zijn eindeloos, en we hebben nog weinig antwoorden. Hybride werken is immers voor de meesten van ons nieuw
Organisaties gaan er wisselend mee om. Sommigen laten teams zelf besluiten, anderen legen het van bovenaf op. Vooral dat laatste leidt regelmatig tot ontevredenheid. Mensen begrijpen de redenen niet, voelen zich niet gehoord, of hebben het gevoel dat leidinggevenden hen niet vertrouwen en vooral controle willen uitoefenen.
Mij lijkt vooral één ding belangrijk: vragen stellen. Want hybride werken is nieuw, we hebben nog geen routine en amper ervaringen. Op geen van alle niveaus: niet als individuele werkende, niet als organisatie en ook niet als maatschappij.
Goede vragen rondom hybride werken
Welke vragen kun je het beste stellen? Dit is een uitstekend begin:
- Wat was tijdens corona de winst van thuiswerken, en wat ging juist verloren?
- Wat zijn mogelijke voordelen en nadelen van hybride werken, zowel voor de organisatie als ook voor de medewerker? Welk probleem lost het op?
- Wat zijn de behoeftes van medewerkers en teams op het gebied van hybride werken?
- Hoe ga je om met de verschillen?
- Willen medewerkers vertrekken als de afspraken niet stroken met hun wensen?
- Welke zorgen hebben medewerkers? Hoe zit het bijvoorbeeld met promotiekansen als je veel thuis werkt?
- Komt iedereen mee, of ontstaan er subgroepen, die zowel het resultaat als ook de werktevredenheid in de weg zitten?
- Welke taken kunnen beter online of beter offline gedaan worden? Dit kan per team/werkgebied verschillen.
- Hoe kan hybride werken mee- of tegenwerken als het gaat om het meebewegen met een steeds veranderende wereld?
- Welke aanpassingen moeten gebeuren, zowel technisch als ook qua opleiding en vormen van samenwerking?
- Wat betekent hybride werken voor de manier van leidinggeven? Wat doe je meer, minder, anders?
Denk ook hieraan
Bij het beantwoorden van al deze vragen kan het helpen om een aantal overwegingen mee te nemen:
- Hybride werken betekent experimenteren, uitproberen, evalueren, aanpassen.
- Wat je ook doet, het moet zo goed mogelijk werken op drie niveaus: de medewerkers, de teams, en de organisatie als geheel. Verschillende teams kunnen baat hebben bij verschillende oplossingen.
- Het grote voordeel van op locatie werken zijn toevallige ontmoetingen en laagdrempelige uitwisseling. Vul dus de dagen waarop mensen op het werk zijn niet met vergaderingen, maar laat juist ruimte.
- Ook inspiratie en creativiteit ontstaan makkelijker als je fysiek bij elkaar bent, of bij toevallige ontmoetingen. Zorg ervoor dat deze ook echt kunnen plaatsvinden.
- Benoem al in het begin dat het een proces van uitproberen en corrigeren is. Evalueer regelmatig en pas aan.
- Vaak is meer mogelijk dan je denkt. Door het werk anders te verdelen kunnen bijvoorbeeld zelfs artsen af en toe thuiswerken: zij doen dan de administratie, telefoontjes en dergelijke.
Vraagtekens
Zelden heb ik een artikel geschreven met zo veel vraagtekens. Dat vind ik een beetje ongemakkelijk: ik zou je graag willen vertellen hoe het zit. Maar ik weet het ook nog niet. Dit niet weten zal ik, zullen wij moeten verdragen, tot we de weg gevonden hebben. Ongemakkelijk, maar noodzakelijk.
Hybride werken hoe doe jij dat?
Alexandra Gerny van Gerny Coaching + Consulting begeleid op donderdag 4 november op de BNA Architectendag in de ochtend een exclusieve sessie voor BNA leden samen met Marianne Berenschot (Directeur SFA en arbeidsjurist).
Hoe gaan jullie om met deze (nieuwe) vormen van werken? Hoe hou jij je medewerkers en collega’s verbonden en haal je het beste uit je team en de samenwerking? Wat voor do’s en don’ts geef je mee.