Actueel / Nieuws

Ontwerp je eigen architectenbureau

Eerste Entrepreneurship Week BK-Launch en BNA - Van 21 tot 25 november vindt op de faculteit Architecture and the Built Environment van de TU Delft de eerste Entrepreneurship Week plaats. Platform BK-Launch organiseert deze samen met de BNA. BNA-vicevoorzitter Titia Luiten (JHK) neemt deel aan de paneldiscussie vrouwen in ondernemerschap met o.a. Merel Pit (De Architect) en Francesco Veenstra (Rijksbouwmeester). BNA-bestuurslid Robbert Guis (Guis Architectenwerk) gaat in gesprek met Dick van Gameren (decaan van de faculteit) in aanloop naar de Entrepreneurship Awards 2022.

Ondernemerschap krijgt gelukkig steeds meer aandacht op de opleidingen en in de beroepservaringsperiode. BNA zet al langer in op het versterken van creatief ondernemerschap. Waarom? Omdat het belangrijk is dat toekomstige en bestaande architecten zichzelf serieus nemen als ondernemer. Veel architecten hebben primair een inhoudelijke motivatie en pas secundair een zakelijke. Dat kan beter. Belangrijk is de juiste balans te vinden tussen creativiteit en zakelijkheid. Tussen poen, pret en prestige. Liefst alle drie tegelijk.

De meeste architectenbureaus ontstaan uit een intrinsieke motivatie om zelfstandig als architect aan de slag te gaan. Om een visie te kunnen realiseren, om onafhankelijker te kunnen opereren, om vorm te geven aan je eigen toekomst, om voor en met opdrachtgevers en ketenpartners te bouwen aan mooie projecten en een oeuvre.

Zelden zie je architectenbureaus ontstaan op basis van een businessplan waarbij de conclusie is dat het starten van een architectenbureau het antwoord is op een vraag. Vaak is het bureau het uitgangspunt om van daaruit business te genereren, bij voorkeur op basis van een goed plan. Zo sta je als bureau en persoonlijk steviger in het vak. Dat versterkt je rol en positie en geeft bureaus de nodige grip en rust, die bijdraagt aan een gezonde bedrijfsvoering en daarmee aan een gezond architectuurklimaat.

Architecten worden daarbij steeds creatiever in het aanboren van nieuwe markten en ontwikkelen alternatieve rollen, diensten en verdienmodellen. Energieneutraal, klimaatadaptief, circulair, natuurinclusief ontwerpen, specificatie van duurzame materialen en slim gebruik maken van digitale innovaties als BIM, VR en AI zijn daarbij belangrijke aanjagers van vernieuwing. Elk architectenbureau maakt hierin eigen keuzes t.a.v. hun dienstverlening en projecten. De workshops tijdens de week helpen startende architect-ondernemers bij het formuleren waar je passie, onderscheidende kwaliteiten, behoeften van de wereld en verdienmogelijkheden liggen.

De BNA juicht het daarom toe dat er in het architectuur onderwijs, naast conceptuele ontwerpkracht en -techniek als basis, eerder en structureler aandacht komt voor ondernemerschap. Met BNA Jong, het Professioneel Ervarings Programma (PEP), de BNA Academie en het NEXT Step programma ondersteunen we jonge professionals en bureaus in hun ontwikkeling als ruimtelijke ontwerpers van de toekomst. Om leden te inspireren de eigen dienstverlening onder de loep te nemen, biedt de BNA tools en informatie voor bureaus, die actief bouwen aan hun organisatie.

De architect van morgen ontwikkelt voor opdrachtgevers samen met ketenpartners nieuwe strategieën en concepten, die het verschil maken. Ontwerpers die binnen een bepaalde tijd en andere relevante randvoorwaarden tot goede oplossingen komen en de verwachtingen van opdrachtgevers – meer dan - waarmaken kunnen rekenen op meer werk. Het ontwerpen van goede gebouwen én goede klantervaringen is voor bureaus immers de beste garantie voor nieuwe opdrachten, continuïteit en een gezond bureau.

Hopelijk biedt deze eerste Entrepreneurship Week een eerste stap om aankomende architecten te helpen hun eigen architectenbureau te ontwerpen. Ondernemerschap is daarbij de sleutel, naast de eigen creatieve, integrale ruimtelijke visie, empathie en social skills die architecten kenmerkt.

Profielfoto van Jasper Kraaijeveld

Geschreven door

Jasper Kraaijeveld

Beleidsmedewerker markt & ondernemerschap