Actueel / Nieuws

We spelen in op de vraag naar online trainingen

“Dit is het moment om ons online aanbod te vergroten en door te ontwikkelen.” Programma manager BNA Academie Anke Boonman ziet haar online ambities versneld werkelijkheid worden. Zo is ze nu samen met haar BNA-collega’s druk bezig met het bestaande aanbod te digitaliseren. Ook is ze bezig met het opzetten van korte gratis kennisbreaks, een training online pitchen, en persoonlijke en business coaching.

Door Merel Pit

Wat waren jullie eerste acties na de persconferentie van 20 maart waarin de lockdown werd aangekondigd?
“We waren toen al vanuit huis aan het werk en hebben al in kaart gebracht welke trainingen op de agenda konden worden omgezet naar een digitale variant. Ook hebben we iedereen die zich had ingeschreven voor een geplande training gevraagd of ze, indien mogelijk, gebruik wilden maken van een online alternatief. Vervolgens zijn we met de betreffende trainers en docenten via Zoom gaan oefenen. Wat werkt wel en wat niet? Een groot voordeel aan online leren is dat we meer leervormen tot onze beschikking hebben om kennis over te brengen, zoals voorbereidende video’s, verschillende vraagvormen, direct linken naar actuele informatie, etc.”

De eerste vijf onlinetrainingen hebben plaatsgevonden. Hoe is dit gegaan?

“Over het algemeen zijn de docenten en de deelnemers positief. Deelnemers zijn blij dat hun cursus doorgaat en dat ze kunnen blijven leren. Maar het is wel anders, waardoor het voor iedereen schakelen is. Zo ligt het tempo hoger en wordt er tussendoor minder gekletst, waardoor de training snel zakelijker wordt. Sommige trainers proberen dat te ondervangen door een persoonlijke aanpak, waarbij ze het feit dat ze vanuit huis werken juist inzetten. Ook is de training al snel te lang. Daarom hebben we nu besloten dat vragen voor een deel achteraf worden gesteld, waardoor niet iedereen hoeft mee te luisteren. Na elke onlinetraining evalueren we met de trainers en de deelnemers om het de volgende keer nog beter te doen.”

‘"Een groot voordeel aan online leren is dat we meer leervormen tot onze beschikking hebben om kennis over te brengen"’

Hoe groot is voor de BNA Academie de omslag naar een grotendeels digitaal aanbod?
“Gelukkig waren we al aan het voorsorteren, waardoor we de kanteling naar digitaal relatief snel kunnen maken. Zo hebben we in januari onze eerste webinar over de Wet Kwaliteitsborging gedraaid. Ook hebben we onlangs een online leeromgeving aangeschaft. Dit betekent dat na de zomer onze trainers en cursisten via een eigen portaal kunnen communiceren. Nu gebruiken we vaak Zoom, maar naast dat het niet een heel veilige omgeving is, is het voor ons ook niet compleet. Straks kunnen we via een ‘leerportaal’ veilig onlinetrainingen geven, maar ook informatie en opdrachten delen.”

Speelt het aanbod van de BNA Academie in op de coronacrisis?

“Jazeker. Binnen de BNA Academie zijn we bezig met het opzetten van persoonlijke en business coaching. Dit is voor iedereen een uitdagende tijd; bedrijfsmatig, maar ook persoonlijk. Iedereen zit nu veel alleen en moet zijn eigen klussen klaren. Dat is voor de een lastiger dan voor de ander, ook omdat de thuissituatie van iedereen anders is. Onze trainers kunnen ondersteuning bieden. Daarnaast hebben ze vaak ook een eigen bureau gerund, waardoor ze perfecte sparringpartners zijn. Daarnaast geeft de BNA voor haar leden BNA Live Q&A met specifieke Corona-crisis onderwerpen zoals de toepassing van de Noodsteun vanuit de overheid.

Hebben jullie vanuit de branche ook specifieke vragen voor cursussen of trainingen gekregen?

“De BNA belt al een aantal weken met haar leden: daar komen ook vragen naar trainingen uit naar voren. Veel bureaus verwachten op termijn minder werk, als ze daar niet nu al mee te maken hebben. We kregen daarom onder andere het verzoek of we ook gratis trainingen kunnen geven. Hiervoor ontwikkelen we nu zogenoemde kennisbreaks. Dit zijn korte trainingen van max 30 minuten waarin de trainer via een onlinepresentatie een bepaald onderwerp kort en krachtig neerzet, zoals de Bouwen onder de Omgevingswet of de Wet Kwaliteitsborging (WKb). Maar ook Storytelling en Online pitchen komen aan bod.

Online pitchen? Deze cursus zat niet eerder in het curriculum toch?

“Live presenteren vraagt bepaalde vaardigheden, maar online presenteren ook. En aangezien dat laatste nu steeds meer gebeurt, willen we hierbij ondersteuning bieden. Want hoe doe je nu een goede online pitch? Om hier een goed antwoord op te kunnen geven, zetten we nu samen met trainer Remi van Elzen een onlinetraining op. Tijdens de kennisbreak kunnen deelnemers eraan proeven. Mochten ze behoefte hebben aan meer verdieping dan kunnen ze zich aanmelden voor de betaalde training ‘online pitchen’. Dan gaan de deelnemers bijvoorbeeld ook in kleine groepjes uiteen om te oefenen. ”

In het vorige interview sprak je over blended learning waarbij tussen online en offline leren worden afgewisseld. Nu is offline leren niet mogelijk. Wat is jouw visie hierop?

“Groot voordeel van online-trainingen is dat je ze tijd en plaats onafhankelijk kunt volgen of terugkijken. Daarnaast kun je ze archiveren, net als de (achteraf) gestelde vragen en de antwoorden daarop. Op deze manier bouwen we aan een relevante kennisbank voor onze leden. Maar de groepsdynamiek die tijdens een training ontstaat – de energie die het lokaal uitstroomt van inspanning, maar ook van plezier als iemand een goede grap maakt -, bereik je niet online. Een fysieke ontmoeting is niet te vervangen door een videocall.”